Plaats reactie

Staten van Goed, wezenregisters, goedenissen, boedelakten.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Aan mr. Brackman,
Als moderator vorige week uw vraag over het wellicht niet bestaan van een Staat van Goed
verplaatst naar het algemene forumtopic over Staten van Goed waar het thuishoort;
zulks doen we om 2 redenen :
- om het forum overzichtelijk te houden en forumvolgers zo snel iets kunnen terugvinden;
- om mogelijks nog extra reacties te vernemen van forumvolgers die ooit aan dit topic over SVG's meewerkten
en die automatisch bericht krijgen van je vraag.

Alvast volgende op je vraag :
nee, niet altijd kunnen we Staten van Goed opsporen en wel om volgende redenen :
- er is niets te verdelen; dat zien we overigens al in de SVG van de echtgenote J.D.B.;
- een SVG-bundel of enkele SVG's zijn onleesbaar geworden of... verdwenen, zo n.a.v. brand, krijgsgeweld, diefstal, enz.

Dat er geen voogden werden aangesteld n.a.v. het overlijden van P.B. in Sint-Lievens-Houtem
kan er mogelijks op wijzen dat er reeds voogd(en) werden aangeduid bij de dood van zijn vrouw J.D.B.

Voor het opsporen van de ouders van P.B. kan je eventueel terecht op ons forum genealogische opzoekingen, België : https://nl.geneanet.org/forum/viewforum ... 419fdd8ad1

>>> Verdere bedenkingen van andere forumleden blijven welkom. mvg, Greta
NB - Uw vraag + voorgaande tekstjes via de cijfertjes rechtsboven of -onder.

jfbrackman
male
Stamboom bekijken
Dag,

Geen probleem met het verplaatsen van mijn bericht.

Ik merk dat ik onvoldoende duiding gaf bij mijn vraag, nl de tijdslijn:

- P.B. overleed in 1657 en werd begraven in Sint-Lievens-Houtem. Jongste zoon was toen 2 jaar oud.
- zijn echtgenote overleed in 1674 en een SVG werd vevolgens opgesteld.

Het kan zijn dat er niets te verdelen was bij zijn overlijden, maar moest er toch toen geen voogd aangesteld worden? Ik snap wel dat het document misschien verloren is of niet online staat, maar ik vond het raar dat er in 1674 expliciet stond dat er geen SVG voor hem is gepasseerd.

Onlangs ontdekte ik ook :
- dat hij werkzaam was als kleermaker.
- dat hij in 1647 zijn hofstede had in Sint-Lievens-houtem.

update :
ik zie hier (https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHK-B3YW-HDQL?i=266&cat=204090 ) dat hij een lening krijgt in 1640; zou ik niet moeten uitsluiten dat hij in 1640 nog minderjarig zou zijn (minder dan 25)?

dirkweemaes
male
Stamboom bekijken
Andreas Simons overlijdt op 24/10/1746 in Merksem. Hij was gehuwd met Barbara Ruijs.
Hij laat 3 minderjarige kinderen na:
Petrus: 14j, Emerentiana: 12j en Franciscus: 3j.
Ik vermoed dat er een Staat van Goed of een gelijkaardige akte zal zijn opgemaakt en een voogd aangesteld omwille van de minderjarige kinderen.
Klopt dat? En zo ja, waar kan ik, dat document (online) vinden?
Alvast bedankt.
Dirk Weemaes

jfbrackman
male
Stamboom bekijken
Dag,

Ik zou zoiets ook vermoeden, maar dat betekent niet noodzakelijk dat het document is bewaard, laat maar gescand en online gezet. Bij familysearch - catalog - een opzoeking doen op plaatsnaam en zien wat er allemaal beschikbaar is.
Tussen andere : testamenten : https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS85-HS2Z-Y?i=604&cat=635993

Plaats reactie

Terug naar “Secundaire bronnen”