Plaats reactie

Kopies van doopregisters

wdemaesschalck
male
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede namiddag,
Bij de zoektocht naar mijn voorouders vond ik van mijn oudvader Albert Van Deuren enkel de overlijdensakte terug omdat de parochieregisters 1599-1797 van Sint-Gillis-Dendermonde verbrand werden tijdens de eerste wereldoorlog.
Afbeelding1.jpg
Ik veronderstel (hoop) dat er ergens één of meer kopies van deze parochieregisters bestaan. Bisdom ?
Weet iemand iets meer over episcopale archieven: toegankelijkheid, digitalisering ?
Dank
Mvg
William

edwardn
edwardn
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
William,

Ik hoop dat ge die kopieën kunt vinden. Ik zit een beetje in dezelfde situatie.
In de kantlijn van mijn grootmoeder's geboorteakte (Zolder, Limburg) stond dat zij werd gewettigd door het huwelijk van haar ouders in Schaffen (bij Diest).
Toen ik dan de huwelijksakten van Schaffen bekeek zag ik dat er slechts vijf waren. Het waren allemaal reconstructies uit 1928. Ook daar waren de bestanden van de Burgerlijke Stand vernietigd door brandstichting. Ook de dubbels ervan die in Leuven bewaard werden waren vernietigd door de Duitsers in 1914.
Bij een wedersamenstelling van de geboorteakten in Schaffen stond in de akte van een groottante dat ze haar gegevens hadden kunnen vinden in de Kerkboeken van Schaffen. Dus heb ik me gewend tot elk adres dat ik kon vinden om die kerkelijke archieven eens te mogen inkijken. Tot op heden is het me niet gelukt. Volgens andere bronnen zouden ook die grotendeels zijn verbrand en zal ik dus geen enkele huwelijks- of trouwakte van mijn overgrootouders kunnen vinden. Gelukkig stond het nog vermeld in de kantlijn van de geboorteakten van mijn grootmoeder en haar broer.

In ieder geval succes met jouw zoektocht.

Edward

wdemaesschalck
male
Stamboom bekijken
Edward,

Ik kom regelmatig in Schaffen en Diest.
Als je het wenst kan ik in januari eens navragen.

Mvg

William

edwardn
edwardn
Stamboom bekijken
Dag William,

Bedankt voor jouw aanbod.
Als iemand de kerkregisters zou kunnen inkijken, dan zou het kerkelijk huwelijk misschien nog te vinden zijn.

Het gaat hier over het huwelijk van:
Petrus Johannes Josephus Verdonschot (°1850 Weert, NL) met Elisabeth van Bogget.(°1864 Nederweert) Zij zijn voor de wet in Schaffen gehuwd op 5 maart 1914.

Edward

wdemaesschalck
male
Stamboom bekijken
Goedenavond Edward,

Mijn beste vriend ligt sinds eind december in het ziekenhuis. Ik stel hem de vraag zodra hij terug goed "te been" is.

Mvg

William

edwardn
edwardn
Stamboom bekijken
wdemaesschalck schreef:
12 januari 2022, 18:13
Goedenavond Edward,

Mijn beste vriend ligt sinds eind december in het ziekenhuis. Ik stel hem de vraag zodra hij terug goed "te been" is.

Mvg

William
Bedankt William,

Er is helemaal geen haast bij.

Edward

Plaats reactie

Terug naar “Secundaire bronnen”