Plaats reactie

Oude kranten

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
gvanderwoud
male
Berichten: 1
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Oude kranten

Bericht door gvanderwoud »

Onlangs vond ik de gegevens van een persoon die ik zelf niet had en informeerde naar de bron van deze gegevens. Het antwoord was eenvoudig de voornamen waren verwisseld. Hoe kon ik zo dom zijn om dat niet na te kijken. Maar zowel op Open Archieven als bij het Stadsarchief Rotterdam kom ik deze naamwisseling niet tegen.
Tevens vraag ik naar de primaire bron van enige overlijdens data, dat blijkt Delpher te zijn. Nu ben ik tegenwoordig wat voorzichtig met klakkeloos overnemen dus zoek ik zelf in Delpher. Beide genoteerde data zijn op Geneanet onjuist. De datum van overlijden is op internet nog niet na te zien maar uitgaande van de Burgerlijke Stand (Delpher) zijn de data van aangifte van overlijden vóór de op Geneanet genoteerde data.
Ik stel de persoon daarvan in kennis en krijg het volgende bericht terug: dank, maar als de officiele overlijdens aktes nog niet in te zien zijn, hou ik de datum van de krant aan.
Waarom zit zo'n antwoord mij niet lekker, hoeveel mensen nemen deze foutieve gegevens over? Hoe los je zoiets op?

Tanja van der Woud
pjbwilde
male
Berichten: 33
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Oude kranten

Bericht door pjbwilde »

wat de datum van overlijden betreft, de vermeldingen in kranten zijn vaak erg onduidelijk, vaak staat er niet bij of dit nou de datum van overlijden is of van de aangifte.
Daar kan best wel een paar dagen verschil in zitten, zeker als er een weekend tussen zit.
Een ding is duidelijk, de persoon is in ieder geval overleden voor de datum dat de krant uitkwam, toch?
Ik los dit op door voor de datum de < te plaatsen.
Door ook nog de bron te vermelden is het voor een ieder duidelijk wat er met die datum mis is.
Dit geldt overigens ook voor geboorten en huwelijken natuurlijk.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Oude kranten

Bericht door greetjepittery »

Voorgaande vraag, voorzien van een prima en volledig antwoord, verplaatst naar
ons forumtopic :"Oude kranten'; zo kunnen forumvolgers deze kwestie makkelijker vinden.

Het is niet aan Geneanet om bij haar leden fouten aan te duiden,
maar GNN biedt haar leden en 'buitenstaanders' wel de mogelijkheid om
mekaar op mogelijke fouten te wijzen of van gedachten te wisselen (via contactblad).
En, onder 'aantekeningen' op de persoonskaarten (de 'profielen') kunnen bronnen en...
overduidelijke fouten van anderen worden genoteerd
(zo er geen of een negatieve reactie kwam of iemand misschien niet meer op GNN werkt).

mvg, Greta

PS - Andere tekstjes i.v.m. 'Oude kranten' : zie p.1 via cijfertje 1 rechtsboven of ,- onder.
wekke
wekke
Berichten: 116
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Oude kranten

Bericht door wekke »

Iemand een idee hoe ik een artikel in oude kranten kan zoeken?
Het gaat over een dodelijk verkeersongeval, gebeurd op de Mechelse ring op 19/08/1991 of enkele dagen daarvoor.
Jan Van Hemelrijk kwam daarbij om het leven toe hij met zijn wagen gegrepen werd door een vrachtwagen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Oude kranten

Bericht door greetjepittery »

Uw vraag samengevoegd bij het reeds bestaande (algemene) topic over oude kranten;
hier alvast wat linkjes & tips die kunnen helpen. Blz. 1 via cijfertje 1 rechtsboven of -onder.
Heel soms geraakt men iets verder door gewoon te googelen op de naam van de overledene + plaatsnaam.
mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Oude kranten

Bericht door greetjepittery »

Ook hier maar eens vermelden en met dank aan Leen.
Dit weekend is er gratis toegang bij Newspapers.com (t/m de 21e om 07:59)
(kranten Australië, Canada, Ierland, Nieuw-Zeeland, Panama, UK en de USA)
https://go.newspapers.com/freeaccess?xid=4686&utm_source=facebook.com&utm_medium=link&utm_campaign=fa-feb-23

mvg, Greta
(vorige en volgende tekstjes over 'oude kranten' via cijfertjes rechtsboven of -onder).
Plaats reactie

Terug naar “Secundaire bronnen”