Plaats reactie

Eigenaar woning

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Eigenaar woning

Bericht door inatje »

Beste,

Is er een mogelijkheid om te achterhalen wie er eigenaar van woning geweest is? Het zit zo : mijn overgrootvader is zijn eerste vrouw vroeg verloren en was nadien samenwonend met een nieuwe vrouw, maar ze zijn nooit getrouwd. Niemand in mijn familie kan zich de familienaam herinneren van die vrouw. Ik heb enkel een adres, haar voornaam, en de volledige naam van mijn overgrootvader.  Het huis was eigendom van haar. Op zijn doodsprentje staat enkel zijn eerste vrouw vermeld. Is er iemand die mij kan helpen? Alvast bedankt
wimpeeters
male
Berichten: 284
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Eigenaar woning

Bericht door wimpeeters »

Ga de bevolkingsregisters van die periode raadplegen, daar staat alles in van wie waar woont.
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Eigenaar woning

Bericht door inatje »

Het gaat wel over de jaren 1960-1980. Die zijn blijkbaar niet vrij raadpleegbaar.  Mijn overgrootvader is overleden in 1971.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2604
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Tja... als het zo zit, dan wordt het moeilijk, want die tweede levenspartner van je overgrootvader was officieel 'geen familie'
en dan krijg je geen toelating om officiële documenten in te zien... 
Samenlevingscontracten bestonden toen nog niet (België : 1998, Nederland : 2005).

Zijn er geen oudere familieleden of kennissen die een tip van de sluier kunnen lichten?
Iemand die misschien nog iets kan vertellen of iets schriftelijk bewaard heeft, zoals postkaarten of brieven?
Ook het proberen waard is een kleine oproep plaatsen op de Geneanet-profielkaart van je overgrootvader...
een kleine kans dat zo reactie binnenkomt... Of, is Facebook het overwegen waard??...

Was ooit in soortgelijke situatie... Moest van nul vertrekken, maar via via ben ik toch aan de nodige info geraakt
(ook al omdat hier nog een nazate in 't spel was die ik wou leren kennen...).

Iemand met een andere denkpiste?  Groetjes, Greta
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Eigenaar woning

Bericht door inatje »

Greta, nog maar eens bedankt al voor de info :D, ik zit met dat feit al een paar jaar in mijn maag. Ergens is het geen familie, maar toch voelt het als een stukje puzzel die ik graag zou oplossen. De zoon van de persoon in kwestie ( mijn grootvader was enig kind, en al ettelijke jaren overleden) zijn vrouw (=mijn oma) is nog in leven maar weet enkel dat de vrouw Jeanne/Joanna heette. Het enige zekere feit dat we hebben is het adres, de naam van mijn overgrootvader en het feit dat ze nog in leven was in 1971 en toen rond haar 60 was. Ik wil gerust Facebook als medium gebruiken maar ik vraag mij af of dit wat zal opleveren daar ze niet getrouwd waren en geen kinderen hadden. Ik heb ook geen enkele foto van haar teruggevonden, jammer genoeg. Ik zal ondertussen van verdere antwoorden nog eens bij mijn oma ten rade gaan, misschien dat ze weet of die vrouw kinderen had uit een eventueel eerste huwelijk. Jammer mijn oma is al best oud en al heel veel vergeten
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2604
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hi Ina, Nog eens met je oma praten kan wellicht een beter idee zijn dan je denkt...
Oudere mensen zijn de ene dag al beter in vorm dan de andere om het over 'vroeger' te hebben;
dat ondervind ik telkens en voel ik zelfs al aan na enkele zinnetjes aan de telefoon...

'Zit' zelf niet op Facebook, maar weet dat er meer 'interactie' is en dat mensen wat verder gaan met hun vragen & antwoorden. 
Volgende link heeft niets te maken met jouw opzoeking,
maar geef wel een idee hoe vlot het soms kan gaan via F.B.  Ook Familiekunde Vlaanderen zit op Facebook.

Een goed aanknopingspunt kan wel haar voormalig ADRES zijn, zeker als het in een dorp was...
Mensen kenden elkaar veel beter in de jaren 1960 en waren ook honkvaster!
Als je ooit es tijd hebt, ga misschien eens op verkenning in die buurt en vraag of er nog hoogbejaarden wonen.  Klinkt raar misschien,
maar heb onlangs een kranige 100-jarige gaan bezoeken en die wist nog verrassend veel 'van vroeger'!
In deze tijd zie je wel niet zoveel mensen meer op straat...
In de jaren '60 speelden wij op straat en de oudere mensen verzamelden op bankjes voor hun huis..
Misschien te verhelpen door eens een plaatselijke Heemkring (tekstje van 10/03) binnen te lopen?
Ziezo, hopelijk heb je nog iets aan al die tips.  Groetjes Greta
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Eigenaar woning

Bericht door inatje »

Ik ben ondertussen nog eens ten rade gegaan maar het enige dat ik ondertussen meer weet is dat die vrouw kinderen had, en met een beetje geluk zouden die dus zelfs nog kunnen leven. Ik heb ondertussen ook contact opgenomen met de plaatselijke heemkundige kring,misschien dat zij nog iets kunnen betekenen. Facebook hou ik als allerlaatste optie, ik heb een beetje schrik voor de vele onzinreacties die er vaak uit voorkomen. Ik hou jullie op de hoogte moest ik nog iets te weten komen. En alvast bedankt.
wimpeeters
male
Berichten: 284
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Eigenaar woning

Bericht door wimpeeters »

Aangezien het uw overgrootvader betreft, zou het doenbaar moeten zijn om een uittreksel uit de bevolkingsregisters te bekomen. Bovendien zijn er nog andere bronnen: zo kan je bij Familiekunde Vlaanderen in Merksem kieslijsten vinden. Als ze een lijst hebben van de gemeente waar ze woonden, kan je daar mogelijk meer informatie op vinden. Verder kan je nog proberen om oude telefoonboeken te raadplegen. En er zijn de laatste jaren ook meer en meer krantenarchieven die online komen. Het zal wat moeite vragen, maar onmogelijk lijkt dit me niet.
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Eigenaar woning

Bericht door inatje »

Hallo iedereen ;D

Ik heb deze ochtend een heel mooi cadeautje ontvangen van het archief van
Beersel. Ik had hen een mailtje gestuurd met deze vraag in het kader van mijn stamboomonderzoek, en ze hebben mij de naam van zijn ‘bijzit’ ;) laten weten. Ik heb voor mijzelf een goede les geleerd, durven hulp vragen, want soms ligt het antwoord om de hoek.
Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden. Soms is het best gek dat je puzzelstukjes van in de 17 de eeuw vrij snel kunt oplossen en andere stukjes van nog geen 50 jaar terug blijven aanslepen. Nu ga ik op zoek naar verdere gegevens van deze vrouw en wie weet nog levende nabestaanden  :)
Prettige feestdagen iedereen  :)
Plaats reactie

Terug naar “Secundaire bronnen”