Plaats reactie

Parochieregister van Glabbeek van voor 1684?

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
weyn33
male
Berichten: 25
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Op https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/eadid/BE-A0518_110429_109175_DUT/node/c%3A57.#c:57. kan men de parochieregisters terugvinden van na 1684 voor Glabbeek.

Ik zie echter op geneanet veel datums van voor 1684 aangevuld voor Glabbeek. Waar kan men deze parochieregisters terugvinden? Ik zou graag namelijk alle aktes zelf willen opzoeken.

Iemand een idee?

Alvast bedankt voor de hulp.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Heb ze ook niet gevonden, ook niet bij 'de Mormonen'...
Bij search.arch. reeds huwelijksakten vanaf 1585! Maar, doop- en overlijdensakten pas vanaf 1705...

Misschien hiaten in Parochieregisters die er eigenlijk geen zijn?
Namelijk registers die wel nog bestaan maar nog niet online in te zien?
In dat geval best eens vragen in lokale archieven (zelfs heemkringen weten soms meer).

En, wat ik zelf eens deed in zo'n geval (i.c. Roeselare voor mij : daar gedigitaliseerd, maar niet online),
was Geneanetcollega's zelf vragen van waar ze hun presieze data haalden.
>>> Ga naar de openbare contactpagina van een GNN-stamboom om te mailen.

mvg, Greta

>>> Iemand met betere info?
weyn33
male
Berichten: 25
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Via een hulpvaardig lid van Geneanet het volgende antwoord gekregen:

"Op Ariadne beginnen de parochieregisters alleszins al van in 1623:

http://ariadnedatabank.be/ariadne/arimenus/gisbrbr.php

In het rijksarchief te Leuven (Vaartstraat 24, 3000 Leuven) zijn ze ook vanaf 1623 beschikbaar, zowel op microfilm als uitgeschreven in boekvorm, ... en misschien zelfs in de gemeentearchieven van Glabbeek zelf (?)"

Dus helaas geen online-oplossing om de aktes zelf te bekijken.
wimpeeters
male
Berichten: 284
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik betwijfel dat die op microfilm zullen staan. Ben zelf wel niet bekend met de situatie in Glabbeek, kan u dus niet verder helpen. Maar heb nog wel iets op mijn pc teruggevonden. De uitleg over de oudste PR staat erin.

mvg
Wim
Bijlagen
Glabbeek Parochieregisters.pdf
(66.78 KiB) 40 keer gedownload
weyn33
male
Berichten: 25
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Bedankt voor het antwoord. Dit maakt veel duidelijk.

Mijn aandacht gaat naar het Register Nr. 0, het "kladschrift" van een oud kerkregister dat in de loop van 1992 gevonden werd in de pastorij te Glabbeek. Hierin bevinden zich de dopen, huwelijken en begrafenissen vanaf 1623.

Zoals blijkt uit de tekst worden in Glabbeek de kopieën bewaard en de originelen berusten bij het Algemeen Rijksarchief te Brussel.

Helaas is het Register Nr. 0 nog niet online beschikbaar. Laatste update dateert ondertussen al van mei 2016!
wimpeeters
male
Berichten: 284
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Waarschijnlijk hebben ze die register nr. 0 nog nooit van dichtbij gezien in het Rijksarchief. Ik veronderstel dat dat nog gewoon bewaard wordt op de pastorij in Glabbeek. Neem eens contact op met de pastoor om dat te kunnen gaan inkijken.

En als het dan inderdaad nog daar bewaard wordt, kan je nadien het Rijksarchief inlichten dat ze dat daar kunnen vinden. Vervolgens moet je dan nog enkele jaren geduld hebben totdat het rijksarchief iets doet met die informatie. Mijn ervaring leert dat er gewoon geen interesse is bij het rijksarchief om die zaken snel gedigitaliseerd te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Secundaire bronnen”