Plaats reactie

N.N.

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
herwig1960
herwig1960
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

N.N.

Bericht door herwig1960 »

Bij een doodgeborene staat er veelal de afkorting N.N. Iemand een idee waarvoor dat staat? Wordt er een onderscheid gemaakt tussen doodgeboren jongens en meisjes? Alvast bedankt voor de informatie.
Herwig
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : N.N.

Bericht door wimdeckers »

Nomen nescio !
Naam onbekend.

Overigens is de achternaam meestal wel bekend.
Afhankelijk van de soort akte kan het geslacht zijn vermeld.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : N.N.

Bericht door greetjepittery »

NN voor de niet vernoemde of onbekende persoon is inderdaad het meest courant in ons taalgebied.
Maar ook de afkorting N werd wel eens gebruikt om een voornaam aan te duiden en
in (vooral Franstalige) aktes werd dan soms nog onderscheid gemaakt tussen
"N" voor een onbekende man en "Ne' voor een onbekende vrouw.

We hebben het hier vooral over de benaming van doodgeborenen of kinderen die hooguit enkele uren leefden,
maar in de oudste DTB-registers (pakweg voor 1630) kwam het helaas regelmatig voor dat de moeder niet werd vermeld
of enkel geregistreerd werd met haar voornaam, zo Cornelia.
Nogal wat genealogen duiden die ongekende moeder dan op hun Geneanet persoonsfiches aan met N.N. (Cornelia);
ook ik, en in zoverre dat N.N. bij mijn meest voorkomende familienamen wordt aangegeven  ;-)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : N.N.

Bericht door wimdeckers »

Cornelia zonder achternaam is bij mij gewoon 'Cornelia ?'. Ik heb het niet zo op N.N., want vind dat persoonlijk enigszins ontsierend  ::).

Maar goed, ieder zijn eigen invoer...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : N.N.

Bericht door greetjepittery »

Tja...
Enerzijds is "N.N." voor die voormoeders, waarvan enkel de voornaam is gekend,
toch niet zo correct, want ze worden wél vernoemd en zijn géén onbekenden...
Zo staat die ene Cornelia 'van mij' geregistreerd als meter van één van haar kleinkinderen
en op die zelfde doopakte als 'Cornelia, de weduwe van Corneel Lootens'...

Anderzijds kan men het ook interpreteren als :
Cornelia met een niet vernoemde, onbekende achternaam.
Beide argumenten houden dus steek, dus kwestie van smaak
en zowel N.N. als ? komen voor in Geneanet publicaties
Ga er nog eens over nadenken of ik verander... zal dan wel allemaal handmatig moeten.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : N.N.

Bericht door wimdeckers »

Ik zou sowieso om een geheel andere reden gaan N.N. in de voornaam plaatsen : men zou het kunnen verwarren met voorletters indien er wel een achternaam is ingevuld.

Zo heb ik namelijk in mijn bestand bij sommige recentere personen geen voornamen, maar slechts hun voorletters en achternaam. Dat heb je weleens als de info uit een overlijdensadvertentie komt en alleen de voorletters staan vermeld.

Bij een ontbrekende voor- en/of achternaam kun je bijvoorbeeld ook gewoon drie puntjes invullen. Dat heb ik hier en daar ook weleens zien langs komen.
herwig1960
herwig1960
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : N.N.

Bericht door herwig1960 »

Dankjewel allemaal. Ik dacht wel dat het iets in die richting was, maar wilde graag zekerheid.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : N.N.

Bericht door greetjepittery »

Niet alleen een kwestie van smaak dus en : "elk zijn keuze", zeggen we bij Geneanet.

Toch nog even terugkomend op reactie #5 van Wim om geen N.N. te gebruiken (voor recentere volwassenen) :
Men zou het kunnen verwarren met voorletters indien er wel een achternaam is ingevuld. Zo heb ik namelijk in mijn bestand
bij sommige recentere personen geen voornamen, maar slechts hun voorletters en achternaam.
Dat heb je weleens als de info uit een overlijdensadvertentie komt en alleen de voorletters staan vermeld. (WJD)

Ja, zeker voor Nederland kan dat beter zijn om geen N.N. te gebruiken
voor ongenoemde voorouders e.a. personen of 'halfvernoemde' met enkel hun voornaam.
In België speelt dat zo geen rol want dat gebruik om de tweede (doop)naam te vermelden zoals in NL en U.S.A bestaat hier weinig of niet.

Blijft dan nog de vraag of die N.N. op recente overlijdensberichten in kranten heel soms
wordt gebruikt om zo de echte voornaam(initialen) niet digitaal kenbaar te maken??...
Dus - ik zeg maar wat - geen uitzonderlijke combinatie voor Norbert Noël, maar een gemaskeerde voornaam...
Ook in Nederland zijn er merkelijk minder N-voornamen in vergelijking met de andere beginletters...
Groetjes, MHP (voor 1 keer).
PS - Mysterie : mijn N.N. achternamen krijg ik er niet uit bij de 'populaire' (eigenlijk 'meest voorkomende'!) namen;
        via instellingen lukt dat anders wel voor die oeroude familienamen van voor 1400.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : N.N.

Bericht door wimdeckers »

Gewoon die N.N. personen vullen met een ? in voor- en achternaam, die komen niet voor in de lijst, juist omdat Geneanet zelf daarmee de oningevulde helft van een ouderpaar invult. Hetgeen ook de lading dekt, want de namen zijn nu eenmaal een 'vraagteken '  ;)

N.N. zou ik dan vervolgens alleen nog gebruiken voor onbekende vaders..



greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : N.N.

Bericht door greetjepittery »

Ondertussen de persoonsfiches gewijzigd van die voormoeders,
waarvan ik alleen een voornaam vond, zoals N.N. Cornelia >>> nu ?? Cornelia.

Het argument is dus dat de voornaam van deze vrouwen vernoemd werd
en dat ze gekend zijn als echtgenote en moeder van en
soms ook nog als meter of als huwelijksgetuige (of door andere secundaire bronnen).
Geneanet geeft trouwens automatisch twee vraagtekens aan bij een onbekende ouder.
Toch gebruikt een minderheid van Geneanet-leden (zoals ik tot nu) die N.N.,
maar eigenlijk niet volledig waarheidsgetrouw.

Voor wie wil wijzigen :
Je lijst met N.N.'s opvragen vanaf bovenbalk rechts, via 'naam of sosa nummer'. 
En, 2 vraagtekens plaatsen in het familienaamvak (1 vraagteken wordt niet aanvaard).

Nakomertje, dd. 15.05.17 -
Na overschakeling van N.N. naar ?? personen duurde het 5 dagen voor die N.N.'s verdwenen waren uit dat blokje
met 'populaire' (meest voorkomende) familienamen uit mijn stamboom.  Nu alles OK en 'k heb er een 20ste meest voorkomende naam bij  :-)
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : N.N.

Bericht door greetjepittery »

(1) Nog wat overwegingen bij : Kinden 'zonder vader'
De verbondenheid tussen een gekende moeder & een ongekende vader is er hoe dan ook in mindere of meerdere mate geweest - zoals Wim al stelde;
zeker in vorige eeuwen toen nog geen sprake was van anonieme donatie (IVF) en bewust ongehuwd moederschap (BOM).
Langzaam maar zeker wordt het recht om de afstamming te kennen nu zelfs in wetten gegoten :
bij ongekende vader en voor IVF-kinderen, adoptiekinderen en vondelingen (via DNA-onderzoek).

Het gaat niet alleen om  'technisch netjes' en 'niet storend' op onze publicaties, maar ook
om het gevoelsmatige ook al komen we bijna nooit te weten hoe die 'verbondenheid' was...
Soms is er een klein vermoeden, zoals bij mijn ongehuwde voormoeder Caroline, die haar 'vaderloos' kind te Brugge Josepha Caroline noemde
(aangesproken als 'Jozéfien'; trouwens de enige Josepha in mijn boom) en, toen ze nadien
met haar 'pakske' in haar geboortedorp Adegem (O.Vl.) aankwam, huwde ze en noemde haar enige zoon... Josephus
Wellicht als 18-jarig dienstmeisje bedrogen of misbruikt door een 'heer' die Joseph noemde en die ze niet kon vergeten?...

(2) Nog wat overwegingen bij : doodgeboren kinderen
Het doodgeboren kind dient hoe dan ook te worden vermeld en best niet als NN.; zie ook het ganse voorafgaande debat.
Die vele doodgeboren kinderen
- maken wel degelijk deel uit van een gezin (denk aan de gevoeligheid hiervoor in onze tijd,
  zo het recht om zelfs een premature foetus te begraven als deel van de rouwverwerking).
  Verdriet blijft doorheen de eeuwen hetzelfde, ook al waren er in vorige eeuwen zo veel meer sterfgevallen.
- En, die doodgeboren kinderen maken deel uit van het verhaal van een vooroudergezin, ja van onze familiegeschiedenis!
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ook hier eens een verwijzing (linkje) naar een vraag omtrent de afkorting Sn :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=26&t=723627
met als betekenis sine nomine en vandaar sans nom,
namelijk een kind dat gestorven is voor het een naam kreeg.
Voor de gebruikelijke afkorting N.N., even helemaal naar boven scrollen.
Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”