Plaats reactie

Asschreyhane

hdevries3
hdevries3
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken

Asschreyhane

Bericht 31 augustus 2014, 13:06

Geachte forumgenoten,

Met deze wou ik U vragen of er iemand mij kan helpen ? Ik vond onlangs ... leenman van Asschreyhane in 1550 ... is dit nu Asse ?

Met vriendelijke groeten,

Hélène De Vries
Frankrijk

bvanherck
female
Stamboom bekijken

Re : Asschreyhane

Bericht 31 augustus 2014, 18:59

Beste,

Misschien kan U met deze tip verder zoeken, gevonden op het internet, met invoeging van de naam " Asschreyhane " :

Het huis van Ursel. De genealogie van dit huis kan slechts met zekerheid beginnen bij Regnier van Ursel, heer van Asschreyhane en amman van Brussel in 1350. Ridder Lanceloot van Ursel (1499-1573), zestien maal burgemeester van Antwerpen, liet een dochter na, Catharina, die huwde met Gaspard Schetz, heer van Grobbendonck, Schooten, Hingene en Wesemael. Een andere dochter van Lanceloot, Barbe van Ursel, schonk haar naam en haar wapen door aanneming aan haar neef, Conrad Schetz, Conrad van Ursel, baron van Hoboken en heer van Hingene, bezat een gedeelte der heerlijkheden Grobbendonck, Wesemael en Heist. Zijn zoon Conrad ontving in 1638 de titel van graaf van Ursel en van het Heilig Keizerrijk. Conrad-Albert-Karel, derde graaf van Ursel, werd door patentbrieven van Karel VI in 1716 verheven tot de waardigheid van hertog van Ursel. Karel, tweede hertog van Ursel werd luitenant-veldmaarschalk en gouverneur van Brussel. Zijn vrouw, Marie-Josephe, prinses van Lobkowitz, schonk hem een zoon, Wolfgang, die huwde met de prinses van Arenberg en samen met Vonck deel nam aan de Brabantse omwenteling. De opvolgers van Wolfgang, hertog van Ursel en van Hoboken, voerden de titel "van Hoboken" niet meer. (naar Servais, 1955:881).

Met vriendelijke groeten,
Brigitte

fluffy82
male
Stamboom bekijken

Bericht 31 augustus 2014, 22:07

Ook op google staat te lezen dat Asschreyhane of Asschriane in de nabijheid van Londerzeel zou liggen...

hdevries3
hdevries3
Stamboom bekijken

Bericht 01 september 2014, 11:07

Dag forumgenoten,

Met deze dank ik hartelijk Brigitte, Tom en Mon voor de aandacht aan mijn vraag !
Ga alle gegeven  "links" doorpluizen ...

MVG,

Hélène

Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”