Gesloten

Meerdere stambomen

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

greetjepittery schreef: 16 juni 2015, 09:52 Met veel interesse dit debat gevolgd (en waarbij ik zelf een 'nulletje' ben).  Toch nog even stilstaan bij Tom zijn 'vrijwilligers' (zie antwoordjes 13 & 14). 
Vrijwilligers zijn per definitie mensen die met gedrevenheid meestal al (tientallen) jarenlang bezig zijn en dus kennis & ervaring hebben opgebouwd doorheen de jaren. 
Op GNN zijn er dan nog 2 soorten vrijwilligers : de mods, maar ook regelmatige forumdeelnemers zoals Mon en mezelf en ook jij, Tom.
Zoals gezegd weet ik veel te weinig af van deze materie (heb er geen tijd en... geduld voor), maar voor mensen zoals ik is het ONLINE werken dan weer ideaal,
mits je het achteraf dan wel deftig in een stamboomprogramma kan gieten ofte exporteren. da-aag allemaal, Greta
Ik heb alle respect voor vrijwilligers hoor, Greta! Begrijp me niet verkeerd.
Maar ik snap niet dat sommige vrijwilligers beweren dat ze in naam van geneanet spreken (wat ik bijvoorbeeld nooit doe, ik spreek enkel en alleen uit mijn eigen naam) en dan toch foute informatie doorgeven, en bovendien niet willen toegeven dat ze fout zijn...
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

linielover schreef: 15 juni 2015, 23:54
Dag Tom.

Toch wat kort door de bocht, hoor: onze vrijwilligers kennen er dus niets van  ???  >:(

Aan wie zou jij dan wat willen vragen?
Begrijp eigenlijk jouw probleemstelling niet, maar dat heb ik waarschijnlijk aan mezelf te danken  :-[

Vriendelijke Groet!
Jo  ;) .

Lol, zo bedoelde ik het uiteraard niet :))

Maar, zoals ik net aan Greta schreef: er zijn blijkbaar vrijwilligers die het recht hebben om in naam van geneanet te spreken (of toch ongeveer: "mijn antwoord is hetzelfde als wat officieel door geneanet gegeven wordt")? Ik vind dat zij op zijn minst correcte informatie moeten doorgeven. Hetzelfde geldt voor de "officiële antwoorden van geneanet", als het klopt wat gezegd werd. Het zou me trouwens sterk verbazen mocht geneanet gezegd hebben dat een tweede stamboom wel mogelijk zou zijn... Ze moeten hun eigen website toch kennen?

Ik heb om zeker te zijn nog eens heel de site overhoop gehaald en overal in de kleinste hoekjes gekeken, en ik vind nergens een optie om een tweede stamboom toe te voegen aan mijn account. Het enige dat kan is de huidige stamboom, één enkele stamboom, aanpassen/vervangen/wissen/uitprinten/... Maar er is geen enkele manier om een tweede stamboom te maken. Dat is ook de reden dat ik onlangs een tweede account gemaakt heb: om de stamboom van mijn beste kameraad te kunnen opstellen, zonder dat deze gemengd wordt met de mijne. Ik herhaal: een andere tak toevoegen aan de bestaande boom, resulteert nog steeds in één enkele boom. Wat bedoeld wordt zijn twee APARTE stambomen, elk met hun eigen link, hun eigen referentiepersoon, hun eigen uitprintmogelijkheden enz.

Soit, als ik die optie voor een extgra stamboom binnen een zelfde account over het hoofd gezien heb, laat mij dan asap weten waar ze staat. Maar voor zover ik weet, bestaat ze niet...

Groetjes,
Tom
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

Tom

Het zijn wel degelijk minstens 25 verschillende stambomen voor verschillende patroniemen.
Men spreekt van "tak" indien het eenzelfde familienaam betreft die men (eventueel) nog niet heeft kunnen samenvoegen.

Het interessante van dat project is dat uiteindelijk blijkt dat die allemaal met elkaar wel ergens verwant zijn.

Ik spreek nooit in naam van Geneanet en sta zelfs heel kritisch tegenover sommige van hun beslissingen, wat mij niet in dank wordt afgenomen.
Maar het is en blijft mogelijk verschillende stambomen op Geneanet onder éénzelfde account te publiceren.
Je mag dit niet blijven ontkennen door op woorden te vitten ; dit is te belangrijk voor beginners.

Hoe weet jij feitelijk wat ik in mijn account heb ?
Hij staat reeds maanden onder privacy om diverse redenen...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

Hierbij een voorbeeldje vanop mijn andere site...
Op de welkomstpagina, kan je kiezen welke stamboom je opent. Hier staan er momenteel twee, ik heb er twee anderen die enkel offline op mijn computer staan en niet op de site, maar ik zou die er in principe zonder enig probleem aan kunnen toevoegen.

Als je een boom kiest, werk je op dat moment enkel en alleen in die boom. Als je een gedcom uitvoert, bevat deze enkel deze boom, en als je een lijst met alle personen uitprint of op het scherm laat verschijnen, zijn dat enkel personen uit die ene boom. Je hebt een referentiepersoon, alle verwantschappen worden berekend op basis daarvan. Open je een andere boom, is er automatisch een andere referentiepersoon.

Groetjes,
Tom
Bijlagen
trees.JPG
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

mon1 schreef: 16 juni 2015, 10:35 Tom

Het zijn wel degelijk minstens 25 verschillende stambomen voor verschillende patroniemen.
Men spreekt van "tak" indien het eenzelfde familienaam betreft die men (eventueel) nog niet heeft kunnen samenvoegen.

Het interessante van dat project is dat uiteindelijk blijkt dat die allemaal met elkaar wel ergens verwant zijn.

Ik spreek nooit in naam van Geneanet en sta zelfs heel kritisch tegenover sommige van hun beslissingen, wat mij niet in dank wordt afgenomen.
Maar het is en blijft mogelijk verschillende stambomen op Geneanet onder éénzelfde account te publiceren.
Je mag dit niet blijven ontkennen door op woorden te vitten ; dit is te belangrijk voor beginners.

Hoe weet jij feitelijk wat ik in mijn account heb ?
Hij staat reeds maanden onder privacy om diverse redenen...
Je snapt het niet, of je wil het niet snappen...

Voor geneanet, is het EEN BOOM. Eén enkele pagina, één enkel bestand, één enkele database.
Wat bedoeld wordt zijn TWEE APARTE bomen waarbij ALLES gesplitst is. Een tweede referentiepersoon, een tweede homepage, een tweede ........

Het is inderdaad héél belangrijk voor beginners om te begrijpen dat er een groot verschil is in mogelijkheden en manier van werken als je alles in één stamboom zet, of als je twee verschillende stambomen zou kunnen creëren (wat nu niet kan op geneanet).

Op mijn pagina kan ik énkel en alleen naar de stamboom van Tom Huygens gaan. Ik kan ook énkel deze afprinten, bekijken, wijzigen,...
Binnen die stamboom, staan momenteel ook de gegevens van de stamboom van Jan Jacob. Een tweede boom waar ik mee bezig ben, die toevallig ook in de 14de graad verwant blijkt te zijn, maar dat doet er niet toe. Maar om binnen deze ene stamboom iéts te kunnen doen, moet ik mijn SOSA wijzigen naar Jan Jacob. Het zou veel handiger zijn, mochten de twee stambomen gewoon GESCHEIDEN zijn met elk hun eigen functies. De enige manier om dit nu te doen is een tweede account creëren, want binnen één account kan dit NIET.
Als ik de SOSA wijzig, wordt het de "stamboom van Jan Jacob" en bestaat die van Tom Huygens (tijdelijk) niet meer. De personen staan er nog in, maar behoren tot een andere stamboom, en bijvoorbeeld verwantschappen worden in functie van die andere stamboom berekend.

Ik weet echt niet hoe ik het anders nog kan uitleggen...

Groetjes,
Tom

PS ik wind me wat op, maar ik heb zeker niets tegen jou, de collega's, geneanet enz hoor! Ik ben in se een lieve jongen, maar soms laat ik me wat gaan...

PS2 jij hebt zelf gezegd wat je in je account hebt... Aangezien 25 stambomen niet mogelijk zijn in geneanet, gaat het over 25 takken van één stamboom, of ze nu onderling gerelateerd zijn of niet. Voor geneanet, voor de website, de computerkracht die alles draaiende houdt, is het één enkele boom.

PS3 met "stamboom" bedoel ik uiteraard hetgeen we op geneanet krijgen, niet de genealogische term. "Stamboom" als "omlijnde werkplek op de site waarin ik een stamboom kan opmaken". Wat je er in zet, doet er niet toe. Zelfs al zet je er 207 stamlijnen in en 48 kwartierstaten van verschillende personen, het blijft één "stamboom" want ze zitten in één en dezelfde database/pagina.
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

Tom

http://www.geneanet.org/forum/?topic=496085.msg875794#msg875794

47.000 antwoorden als vrijwilligster...
Incompetent ?

Akkoord met je voorbeeld op de schermafdruk.
Het enige verschil met GNN is dat men op GNN in zulke gevallen met verschillende accounts zou dienen te werken.
Maar dan blijft het resultaat toch hetzelfde.

Het probleem zou opgelost zijn wanneer GNN de "Premium" zou toepassen op alle accounts van eenzelfde eigenaar.
Zet dat dan op het wensenlijstje.

Laat er ons geen woordspelletjes van maken a.u.b.
We zijn er slechts om te helpen en uiteindelijk kan de vraagsteller zelf beslissen naargelang de gegeven antwoorden.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

mon1 schreef: 16 juni 2015, 10:51 Tom

http://www.geneanet.org/forum/?topic=496085.msg875794#msg875794

47.000 antwoorden als vrijwilligster...
Incompetent ?

Akkoord met je voorbeeld op de schermafdruk.
Het enige verschil met GNN is dat men op GNN in zulke gevallen met verschillende accounts zou dienen te werken.
Maar dan blijft het resultaat toch hetzelfde.

Het probleem zou opgelost zijn wanneer GNN de "Premium" zou toepassen op alle accounts van eenzelfde eigenaar.
Zet dat dan op het wensenlijstje.

Laat er ons geen woordspelletjes van maken a.u.b.
We zijn er slechts om te helpen en uiteindelijk kan de vraagsteller zelf beslissen naargelang de gegeven antwoorden.

Dus, na paginalange discussies, geef je me dan toch gelijk?  ;D
Om dat te bekomen, moet je momenteel twee accounts aanmaken in geneanet. De premium uitbreiden naar alle accounts van één eigenaar is een oplossing, of het mogelijk maken om binnen één premium account meerdere stambomen te creëren is een andere.
De link die je postte werkt trouwens niet...

Het resultaat is echter niet hetzelfde, als je efficiënt wil werken, als je gedcoms wil in- of uitvoeren, als je lijsten wil afdrukken enz.
Als je twee aparte stambomen zou kunnen hebben op geneanet binnen één account:

- kan je één boom "vervangen" door een gedcom in te voeren zonder de andere bomen aan te raken
- kan je gemakkelijk een gedcom exporteren van één boom, zonder alle gegevens van de andere bomen
- kan je op dezelfde manier gemakkelijker lijsten maken zonder alle andere bomen erin vermengd
- moet je niet telkens opnieuw de SOSA gaan veranderen als je even wil werken aan een andere boom (of in geneanet, eigenlijk, een ander stuk van dezelfde boom  ;) )

Ik zie alleen maar voordelen aan twee gescheiden stambomen, en alleen maar nadelen in ze door elkaar mengen in één enkele boom.

Geniet nog van deze zonnige dinsdag  8)

groetjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Aan al de 'lieve jongens' van dit debat...
Zoals enkele dagen geleden hier ergens op 't forum gezegd :
"Uit de clash der ideeën, ontstaan er nieuwe inzichten"...
verijkend en niet ongezond zou ik zeggen.
Groetje van Greetje
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

Tom

Klik op die link, negeer de mededeling en schakel onderaan over naar "Frans".
Zo doen we het ook al jaren...

En...ik geef je geen gelijk over gans de lijn.
Laat ons zeggen 50/50.

Prettige dag ook voor jou.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

greetjepittery schreef: 16 juni 2015, 11:05 Aan al de 'lieve jongens' van dit debat...
Zoals enkele dagen geleden hier ergens op 't forum gezegd :
"Uit de clash der ideeën, ontstaan er nieuwe inzichten"...
verijkend en niet ongezond zou ik zeggen.
Groetje van Greetje
Feitelijk baseren Jo en ik ons op hetgeen Geneanet biedt op dit ogenblik en baseert Tom zich op hetgeen hij er zou willen van maken.
Probleem is dat wij alle drie geen vat hebben op wat GNN in de toekomst van plan is...
Het spreekt vanzelf dat hetgeen Tom voorstelt (ik noem het zo) interessanter is dan wat nu bestaat.
Alleen is het de vraag of GNN dat technisch en financieel aankan en wil realiseren.
In afwachting gebruiken we gewoon wat er is...

Maar deze discussie was in ieder geval verrijkend, soms heftig, maar steeds met respect voor elkaar.
Waarvoor mijn speciale dank aan de deelnemers.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
maelstrom2
male
Berichten: 2
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door maelstrom2 »

Yup inderdaad, online vakjes invullen
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

maelstrom2 schreef: 16 juni 2015, 20:27 Yup inderdaad, online vakjes invullen
Dag Kenny

Dan is mijn antwoord #3 van toepassing indien je op dezelfde account (met premium) verder wilt met een afzonderlijke tak/boom.
Ik merk ook dat er geen gegevens huwelijk zijn ingevuld. (of vergis ik mij ?)
Zie daarvoor deze discussie : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=472736.msg977619#msg977619

Succes !
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

mon1 schreef: 16 juni 2015, 11:59
Feitelijk baseren Jo en ik ons op hetgeen Geneanet biedt op dit ogenblik en baseert Tom zich op hetgeen hij er zou willen van maken.
Probleem is dat wij alle drie geen vat hebben op wat GNN in de toekomst van plan is...
Ik zou het nog ietsje anders verwoorden...

In de lijn van de vraag die gesteld werd ("kan ik verschillende stambomen creëren met één account") is mijn antwoord neen dat kan je niet maar het zou wel leuk zijn mochten ze deze functie uitwerken en is jullie antwoord neen dat kan je niet maar we hebben wel wat omslachtige trucs die er voor zorgen dat je iets bekomt dat er een beetje op lijkt;)

Nogmaals sorry als ik soms wat heftig was he, zoals gezegd laat ik me soms wat meeslepen...

Groetjes,
Tom

PS het is dankzij mensen die, zoals jij als ik het goed begrepen heb, vele namen en stambomen uit bijvoorbeeld één streek of stad op geneanet zetten dat het voor anderen gemakkelijker wordt om dopen, huwelijken en overlijdens terug te vinden. Waarvoor dank!
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

Goedenavond Tom,

Ik houd het bij mijn conclusie. (ik kan inderdaad moeilijk om de 24 uur een nieuwe conclusie trekken)
Best om nieuwelingen niet te overrompelen met te veel technisch gedoe.
De mogelijkheid bestaat en het antwoord is en blijft dus JA.

Wat niet wil zeggen dat je voorstel van 1 premium voor meerdere accounts op dezelfde naam niet mag voorgelegd worden.
Maar dat behoort niet tot mijn verantwoordelijkheden...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
"Probleem is dat wij geen vat hebben op wat GNN in de toekomst van plan is..." (Mon)
Jullie vonden blijkbaar je slotzin niet ;-) hier alvast de mijne ;-)
in verband met die fameuze VERLANGLIJSTJES & PRIORITEITEN :

GNN kan je vergelijken met een prachtig en groot CRUISESCHIP :
we worden verwend met steeds weer nieuwe horizonten & faciliteiten en er zitten massa's passagiers op dat schip, maar...
zo'n mastodont kan niet varen als een kano die snel & overal kan manoeuvreren.
Ook ik heb mijn verlanglijstje (Geneapedia via forum, gebruiksvriendelijkler blogs, foliogrote boogstambomen)...

Mijn wensjes zijn wellicht commerciëel niet interessant, maar jullie 'technische' wensen zouden ook in het belang van GNN kunnen zijn;
aan de mods om die te signaleren of... wachten op de komende GNN-enquete?
da-aag, en tot nog es, in een andersoortig GNN-cafébezoekje, Greta

Gesloten

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”