Gesloten

Meerdere stambomen

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

Om de discussie af te sluiten: ik heb de vraag gesteld op het franstalige forum bij "propositions d'amélioration", waar ze me exact hetzelfde antwoord gaven als ik hier gegeven heb: neen, het is niet mogelijk. De enige mogelijkheid is om ofwel twee accounts aan te maken, ofwel om de twee bomen in één "boom" te proppen en telkens van referentiepersoon te wisselen (hetgeen, zoals ik al aangaf, nogal inefficiënt is).


"Vous pouvez tout à fait gérer plusieurs arbres sur un même compte, mais une seule souche est en effet possible et il faut faire attention au moment des mises à jours, si vous faites des mises à jour par gedcom. Les alertes automatiques ne portent que sur l'arbre "principal", mais rien ne vous empêche de créer des alertes par individus manuellement pour l'autre arbre.

Il n'est pas prévu de modifier cela. Le plus simple est sans doute de créer un compte par arbre. Si vous ne voulez pas prendre plusieurs abonnements Premium, vous pouvez le souscrire en alternance tantôt sur un compte, tantôt sur l'autre, et ainsi faire progresser vos arbres."


"Oui vous voulez plusieurs souches fixes dans une base de donnée. Ce n'est pas possible.
Mais changer de souche momentanément c'est possible."


Groetjes,
Tom
mon1
mon1
Berichten: 2840

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

Tom,

Ik volg die discussie (FR) reeds sinds den beginne.
Toch bedankt voor de feedback aan iedereen, maar dit verandert mijn conclusie dus voorlopig helemaal niet ; integendeel.
Ik vind het wel zeer positief dat je ook op anderstalige forums actief kunt zijn  ;)
Het is een feit dat niemand tegen zulk voorstel kan zijn ; "wait and see" wat betreft reacties van GNN zelf...

Hier voor geïnteresseerden de link naar die volledige discussie : http://www.geneanet.org/forum/?topic=496085.msg978081#msg978081
Klik >>> pagina bestaat niet >>> negeer >>> wijzig taal in FR, onderaan L

Wijziging door Mon >>> vermelden link
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door jozefien1961 »

Ik heb deze discussie eens doorgelezen. Het is gewoon mogelijk om meerdere stambomen in één account te proppen. Kijk maar naar mijn bestand. Twee totaal verschillende stambomen zonder enige binding met elkaar. En de stamvaders, het zijn immers stambomen en geen kwartierstaten, heb ik via favoriete personen aangegeven. Iemand sosa 1 toekennen is ook geheel niet nodig. Ook niet bij het uitdraaien van lijsten, want die lijsten kun je laten beginnen bij elke willekeurige persoon in het bestand en die wordt dan automatisch sosa 1 genoemd.

Er is echter iets waar niemand van jullie nog over heeft gerept : Als men meerdere stambomen in één account plakt dan wordt het onmogelijk om er één in zijn geheel via een gedcom uit te halen zonder de anderen. Dat klinkt onwaarschijnlijk, maar is gewoon waar.
Als je één stamboom zou willen overdragen aan iemand anders, dan heb je een groot probleem. Je kunt weliswaar kiezen voor een gedeeltelijke gedcom, maar vanaf de stamvader krijg je dan slechts de afstammelingen en blijven de eventuele voorouders, de ouders worden nog wel meegenomen, van aangehuwden buiten de gedcom en als je een kwartierstaat in een gedcom wil plaatsen, dan blijven de broers en zusters en hun eventuele afstammelingen buiten de gedcom.

Tenzij Geneanet een derde mogelijkheid tot het maken van een gedcom maakt waarbij alle aan één bepaalde persoon via via gekoppelde personen meekomen in de gedcom. Slechts op die manier kan er immers een van de stambomen compleet in een gedcom geplaatst worden.

Het is dus weliswaar mogelijk om meerdere stambomen in één bestand te plaatsen, maar dus niet altijd handig, zoals mijn ervaringen uitwijzen. En vanuit eigen ervaring leert men het meeste.

Ik zou het dus eerst eens goed uitproberen en daarbij goed gaan nadenken over waarom je meerdere stambomen in één bestand zou willen hebben. In bepaalde gevallen is het echt niet handig en dan is mijn antwoord op de oorspronkelijke vraag : ja, maar pas op met wat je wilt bereiken en houdt rekening met het bovenstaande gedcomverhaal.
mon1
mon1
Berichten: 2840

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

Dag Jozefien,

We zullen het café maar terug openen om wat vrouwelijk gezelschap te verwelkomen... ;)
Je visie over "meerdere stambomen" is volledig juist en in overeenstemming met onze conclusies.
Sylvie (mod op FR-forum) heeft duidelijk gesteld dat men zich over aanpassingen in de zin van meerdere accounts onder één premium geen illusies moet maken voor de nabije toekomst (zie link in één mijner voorgaande tussenkomsten)

Wat betreft het overmaken van een "gedeeltelijke gedcom" >>> hetgeen je zegt is juist.
Maar er wordt van de "ontvangende" collega dan toch verwacht dat hij aan die "gekregen" tak/boom dan toch zelf toevoegt wat hij er zelf wil van maken.
Men kan je voorstel echter wel bijvoegen aan het "lijstje van wensen".
Geen enkele gebruiker gaat dat voorstel afschieten !

Deze bleef echter ook zonder gevolg tot op heden en is nochtans ook heel belangrijk : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=516323.0

Er is geweldig veel mogelijk op Geneanet, maar niemand heeft ooit gezegd dat alles "handig" is.
Misschien kunnen we allen samen proberen om het allemaal wat handiger te "laten" maken ; daarvoor is echter steun van MOD's, back-office en Parijs nodig.

Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

mon1 schreef: 18 juni 2015, 17:10
Je visie over "meerdere stambomen" is volledig juist en in overeenstemming met onze conclusies.

Neen, ze is niet juist en komt niet overeen met onze conclusies. Onze conclusie is dat het NIET mogelijk is om aparte stambomen te maken. De mensen op het franstalig forum, de mensen van Geneanet zélf, hebben me hierin gelijk gegeven, en je hebt zelf ook gezegd dat je me +/- gelijk geeft. Je kan enkel meerdere al dan niet onafhankelijke "groepen", "takken", "bomen" in één database, in één "stamboom", steken. Maar dat is niet de bedoeling. De bedoeling van meerdere stambomen binnen één account te gebruiken is om die volledig, 100%, gescheiden te houden. Niet in één en dezelfde database.

Als ik mijn stamboom en die van mijn beste kameraad in één account steek, dan worden mijn grootouders inderdaad getoond als mijn grootouders. De grootouders van mijn kameraad worden NIET als zijn grootouders getoond, maar als "geen bekende verwantschap" (of zoiets). Zijn stamboom bestaat voor geneanet niet. Enkel de mijne. Alles wordt berekend, geanalyseerd, bewerkt,... vanuit mijn stamboom.
Het doel van meerdere stambomen te creëren en te gebruiken binnen één account, is om aan de ene kant mijn stamboom te gbruiken, en aan de andere kant die van die kameraad, waarbij zowel mijn als zijn stamboom tegelijkertijd als dusdanig bestaan, en niet als een "niet verwante tak" van elkaar.

Jammer genoeg heeft de moderator van de franstalige geneanet inderdaad aangegeven dat het niet waarschijnlijk is dat het ooit mogelijk zal zijn om verschillende stambomen te beheren onder één account. Zij raadden mij dan ook aan om twee accounts te creëren, want op een andere manier is het niet mogelijk om beide stambomen als dusdanig te gebruiken.

Je kan, zoals Mon en anderen zeggen, verschillende "stambomen" in één account samenbrengen, maar ik probeer jullie wanhopig uit te leggen dat dit voor geneanet géén twee of drie of 25 stambomen zijn, maar losse takken van één enkele stamboom met één enkele SOSA1/referentiepersoon.

Ik heb mijn berichten allemaal nagelezen en ik vind dat het toch wel duidelijk is. Waarom snapt niemand het verschil tussen één stamboom en meerdere stambomen? Het gaat niet over de inhoud, de namen, het aantal personen of de onderlingen verwantschappen. Het gaat over de vormgeving, de informatische verwerking van die gegevens. Voor geneanet, voor de computer, voor de server, is het één boom. Zelfs al zet je een lijst van 20.000 allemaal onverbonden personen en gebeurtenissen, het is en blijft voor de site één enkele boom.

Dit begint echt wel vermoeiend te worden... Maar ik geef niet op  8)

groetjes,
Tom
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door jozefien1961 »

Tom :

Ik heb toch wel degelijk twee totaal compleet van elkaar losstaande stambomen in één en hetzelfde bestand staan : http://gw.geneanet.org/jozefien1961_w

Het probleem dat zich echter voordoet is, zoals ik al beschreef, dat ik niet de ene stamboom compleet in een gedcom kan plaatsen zonder de andere mee te nemen. Ik kan namelijk geen gedeelte van het bestand selecteren van bijvoorbeeld de familie van Bedaff  met de zekerheid dat ik alles mee krijg in mijn gedcom. Ik moet namelijk dan kiezen voor de afstammelingen en daar zijn eventuele voorouders van aangehuwden dus niet in meebegrepen. De ouders van die aangehuwden worden overigens wel netjes meegenomen.

Ik heb ondertussen de nodige ervaring. Probeert U maar eens een en ander uit en U zult zien dat ik gelijk heb.

Mon :

Ik citeer even : Maar er wordt van de "ontvangende" collega dan toch verwacht dat hij aan die "gekregen" tak/boom dan toch zelf toevoegt wat hij er zelf wil van maken.

Uiteraard kan de ontvangende de boel aanvullen naar believen, maar als hij/zij van mij de complete stamboom verwacht is er toch zeker een probleem.

Allen :

Het is beter om voor verschillende stambomen verschillende accounts aan te maken om een soortgelijk probleem met een gedcom te voorkomen.
Die accounts zijn weer te koppelen aan een account met premium en van daaruit kan er dan gezocht en aangevuld worden.
mon1
mon1
Berichten: 2840

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

Re-

Sorry, maar ik baseer mij op de toestand zoals hij nu is en op mijn ervaringen met mijn circa 25 stambomen in één account.
Ik doe daarmee alles wat ik en mijn vrienden wensen binnen de geboden mogelijkheden en iedereen is tevreden ende content.

Wanneer jullie nu absoluut verschillende accounts willen voor al jullie stambomen dan betalen jullie gewoon 45€ per account/stamboom en de zaak is opgelost.
Ik kan me wel voorstellen dat GNN, wat mij betreft, liever 25 betalende accounts zou gezien hebben dan die éne, die er nu is...

Toch nog dit...
Indien men dan toch beslist om verschillende accounts aan te maken dan gaat de stamboom/account zonder premium van sommige voordelen niet genieten.
Maar niets belet je om via de account met premium opzoekingen te doen voor die zonder premium.
"Overeenkomsten" zal niet lukken, maar "zoeken op naam" geeft ongeveer dezelfde resultaten.
Met een beetje denk- en ander werk is dat allemaal op te lossen.
Maar op een gouden schaaltje wordt het voorlopig nog niet aangeboden.
Einde verhaal, wat mij betreft.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

jozefien1961 schreef: 18 juni 2015, 17:41
Ik heb toch wel degelijk twee totaal compleet van elkaar losstaande stambomen in één en hetzelfde bestand staan : http://gw.geneanet.org/jozefien1961_w

Het probleem dat zich echter voordoet is, zoals ik al beschreef, dat ik niet de ene stamboom compleet in een gedcom kan plaatsen zonder de andere mee te nemen. Ik kan namelijk geen gedeelte van het bestand selecteren van bijvoorbeeld de familie van Bedaff  met de zekerheid dat ik alles mee krijg in mijn gedcom. Ik moet namelijk dan kiezen voor de afstammelingen en daar zijn eventuele voorouders van aangehuwden dus niet in meebegrepen. De ouders van die aangehuwden worden overigens wel netjes meegenomen.

Ik heb ondertussen de nodige ervaring. Probeert U maar eens een en ander uit en U zult zien dat ik gelijk heb.

Allen :

Het is beter om voor verschillende stambomen verschillende accounts aan te maken om een soortgelijk probleem met een gedcom te voorkomen.
Die accounts zijn weer te koppelen aan een account met premium en van daaruit kan er dan gezocht en aangevuld worden.

Ik probeer het nog eens uit te leggen... U heeft ÉÉN ENKELE stamboom, waarin twee aparte, niet-gerelateerde "groepen" (of "deelstambomen" of "deelfamilies" of "sub-categorieën" of noem het hoe je wil) staan. Enfin, dat veronderstel ik want ik kan bij u enkel namen en data zien. Bij mij is het alleszins zo en ik heb tot op heden nog geen enkele manier gevonden om twee VOLLEDIG GESCHEIDEN stambomen in één account te zetten. De onmogelijkheid hiervan werd bevestigd door beheerders van geneanet zelf. Een gevolg is dat je wanneer je een gedcom maakt, je inderdaad alles meeneemt. Met twee VOLLEDIG GESCHEIDEN, AFZONDERLIJKE, NIET DEZELFDE stambomen, zou je beide stambomen volledig afzonderlijk kunnen behandelen en dus ook voor beiden een afzonderlijke gedcom in- of uitvoeren en elk een andere naam geven. Want de gegevens uit de ene boom komen NIET voor in de andere, ze zijn op GEEN ENKELE manier aan elkaar gelinkt.

Momenteel is de ENIGE manier om twee AFZONDERLIJKE stambomen te creëren, werken met meerdere accounts. Binnen één account kan je GEEN twee afzonderlijke stambomen hebben. Als je alle personen en gebeurtenissen uit wat voor jou meerdere stambomen zijn in één account zet, worden ze door geneanet beschouwd en verwerkt als ÉÉN ENKELE stamboom.


mon1 schreef: 18 juni 2015, 18:48 Sorry, maar ik baseer mij op de toestand zoals hij nu is en op mijn ervaringen met mijn circa 25 stambomen in één account.
Ik doe daarmee alles wat ik en mijn vrienden wensen binnen de geboden mogelijkheden en iedereen is tevreden ende content.

Wanneer jullie nu absoluut verschillende accounts willen voor al jullie stambomen dan betalen jullie gewoon 45€ per account/stamboom en de zaak is opgelost.
Ik kan me wel voorstellen dat GNN, wat mij betreft, liever 25 betalende accounts zou gezien hebben dan die éne, die er nu is...

Inderdaad, je baseert je op de huidige toestand. Vandaag, in de huidige toestand, is het NIET MOGELIJK om twee afzonderlijke stambomen te creëren binnen één account. Je kan zo veel stamreeksen, stambomen, kwartierstaten, losse personen en wat dan ook creëren binnen één account, maar voor geneanet is dit ÉÉN ENKELE boom.
Je doet alles binnen de geboden mogelijkheden, maar AFZONDERLIJKE, GESCHEIDEN stambomen maken in één account is NIET mogelijk dus behelp je je met inefficiënte omwegen die je een soort halfslachtig gevoel geven dat je meerdere stambomen hebt terwijl het er maar één is.

Nu is de enige manier om GESCHEIDEN, AFZONDERLIJKE stambomen te beheren het aanmaken van verschillende accounts. Dit is uiteraard ook inefficiënt en bovendien pokkeduur als je voor allemaal een premium-abonnement wil. Vandaar zou het fantastisch zijn dat geneanet de mogelijkheid creëert om meerdere stambomen binnen één account te beheren. Dit kan op dit moment NIET, en jammer genoeg blijkt geneanet ook niet echt warm te lopen voor het idee. Dus tot nader order is en blijft het NIET MOGELIJK om meerdere stambomen te beheren binnen één account en moeten we ons behelpen met halfslachtige tussenoplossingen binnen één enkele stamboom, waaronder het eindeloos heen en weer switchen tussen referentiepersonen, het manueel knippen en plakken binnen gedcoms en verschillende gedcoms van verschillende stambomen telkens opnieuw invoeren, zelfs al is er maar één gewijzigd.

Betalen voor 25 accounts zal niemand doen, maar aan de andere kant zal ook niemand 25 accounts willen. Het zou zooooooo veel gemakkelijker zijn mocht je 25 stambomen binnen één account kunnen beheren. En aangezien iedereen zich toch aan één betalende account houdt, heeft dit voor geneanet énkel als gevolg dat er in totaal minder (gratis) accounts komen, want verschillende mensen met meerdere account zouden deze kunnen samenvoegen tot één enkele account. Volgens mij zou dat zelfs voordelig zijn voor de snelheid en de belasting van hun servers...


Nu ga ik wat aardbeien eten om te kalmeren  ;D

Groetjes aan beide en geniet van de laatste zon, morgen zal het weer regenen heb ik net gehoord.
Tom
mon1
mon1
Berichten: 2840

Re : Meerdere stambomen

Bericht door mon1 »

fluffy82 schreef: 18 juni 2015, 19:15 Nu ga ik wat aardbeien eten om te kalmeren  ;D
Groetjes aan beide en geniet van de laatste zon, morgen zal het weer regenen heb ik net gehoord.
Tom
Tom,

Laat me mee eten en ik laat mij direct uitkopen  :D
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

mon1 schreef: 18 juni 2015, 19:34
Tom,

Laat me mee eten en ik laat mij direct uitkopen  :D
Te laat, ze zijn al op. Maar morgen zijn er kersen als dat ook goed is  ;)
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door jozefien1961 »

Tom :

Ik citeer : Momenteel is de ENIGE manier om twee AFZONDERLIJKE stambomen te creëren, werken met meerdere accounts. Binnen één account kan je GEEN twee afzonderlijke stambomen hebben. Als je alle personen en gebeurtenissen uit wat voor jou meerdere stambomen zijn in één account zet, worden ze door geneanet beschouwd en verwerkt als ÉÉN ENKELE stamboom.

Dat is gewoon lariekoek en ergens een draai aangeven. Je moet de politiek in gaan.
Dat Geneanet meerdere stambomen in één account ziet als één stamboom lijkt mij uit de lucht gegrepen. Zij geven immers zelf de mogelijkheid om onder het stamboommenu onder bewerken een nieuwe familie aan te maken. Dat is dus echt een nieuwe familie en kan totaal los staan van reeds eerder ingevoerde families. Met andere woorden : Geneanet staat toe meerdere verschillende stambomen in één account te verwerken. Mijn thans ingevoerde parentelen zijn daar ook het bewijs van.

Een probleem echter is het goed kunnen samenstellen van gedcoms op het moment dat men één van de families/stambomen compleet wil overzetten. Als Geneanet een optie weet te programmeren waarin alle aan een bepaalde persoon verbonden personen in een gedcom worden meegenomen is het hele probleem opgelost.

Dat probleem bestaat overigens niet als men slechts meerdere zuivere parentelen of zuivere kwartierstaten zou hebben ingevoerd. Dan bedoel ik bij de parentelen dus zonder voorouders (behoudens de ouders zelf) van de aangehuwden en bij de kwartierstaten bijvoorbeeld broers en zusters van voorouders, want die laatste zijn immers geen voorouders van de kwartierstaathouder.

Bij het gedeeltelijk overzetten vanuit een stamvader worden alle nakomelingen van die stamvader,alsmede de ouders van de aangehuwden, meegenomen.
Bij het gedeeltelijk overzetten van een kwartierstaat worden alle voorouders en de ouders van de aangehuwden meegenomen.

Niet meer en niet minder en met die wetenschap zal men dan moeten bedenken of het handig is om een aparte account voor een nieuwe stamboom te maken. Overigens kun je die via contacten gewoon beheren vanuit je premium, dus overal een premium op kopen is nergens voor nodig.

Overigens is dat systeem ook wel erg handig las men een héél groot bestand van een bepaalde regio zou hebben. Men kan dan op verzoek voor iemand een gedcom maken van een kwartierstaat vanuit een bepaald persoon en/of een gedcom van vanuit een bepaalde stamvader. Alle personen die niet tot de kwartierstaat of parenteel behoren blijven daarbij buiten de gedcom.

Dus feitelijk een mooi systeem, maar er ontbreekt de door mij genoemde derde optie.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2604
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
ANDERS BEKEKEN...
Ieder zijn manier van werken natuurlijk, maar op mijn stamboom krijgen alleen de rechtstreekste voorouders een persoonsfiche (hun kinderen + data staan bij de aantekeningen, zodat nog meer mensen er iets aan hebben).  Voor eigen gebruik heb ik (zoals sommigen al weten) 16 betovergrootouderboekjes (ook al eens afgedrukt), want in de loop van de 19°eeuw is vast te stellen dat die 16 kwartierstaten erg gaan verschillen van elkaar (zo andere provincies, andere beroepen, rijker / armer, enz.).

Wel nog enkele stambomen opgebouwd voor de schoonfamilie uit Antwerpen (goeie ervaring voor een 'Westvlaamse Oostvlaamse').
Maar ook boeiend deze gemaakt voor enkele nichten & neven, vroegere speelkameraadjes, uit mijn moeder's dorp... Zo kunnen vaststellen dat we nog 'dichtere' familie zijn...
Op den duur ontdekt een mens allerlei familiebanden in een dorp & naburige dorpen, op iedere DTB-bladzijde staat wel een verrasing...

>>> Die andere stambomen BLIJVEN GESCHEIDEN en staan niet op mijn GNN-account;
>>> alleen maar voordelen zo en met opzoekingen kan je toch je plan trekken, zoals Mon al zei. 
Bij mij gaat het niet om 'mijn database' want vroeg of laat draag ik die bomen toch over aan de geïnteresseerde 'genetische eigenaars'...

Hm... jullie bomen zijn wel groter, maar... mijn fruit is verser : vandaag besjes en aardbeien uit 'den hof' :-) en volgende week kersen (als de vogels ze niet pieken)  :-(
van een simpel GNN-online mensken, Greta
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door fluffy82 »

Jozefien,

ga eens naar uw startpagina. En vertel me eens hoeveel stambomen daar staan. Pas op, ik spreek niet over links naar verschillende personen in die stamboom he, ik heb het over "informatica stambomen", over databases binnen geneanet. Er is er maar één.

Of anders: ga eens naar het menu bovenaan, de horizontale balk. Klik daar op "Stamboom" (lees goed: stamboom, niet stamBOMEN). Daar kan je klikken op "Uw stamboom". De enige beschikbare. Want er zijn er geen twee. Er kunnen er geen twee zijn, want die optie bestaat helemaal niet op geneanet, zoals bevestigd werd door de beheerders. Het is heel goed mogelijk dat u verschillende stambomen vermengd en allemaal op dezelfde plaats invoert, maar het is en blijft één stamboom, in uw geval dan met meerdere, niet-gerelateerde takken.

Als het mogelijk zou zijn om meerdere stambomen te creëren en te beheren, zou je op een bepaald moment toch moeten kiezen in welke stamboom je nu wil werken? Dat gebeurt niet, want voor geneanet heeft iedereen maar één stamboom. Eén enkele.
Wat bij de invoer beschreven staat als "nieuwe familie" is eigenlijk een onhandige vertaling. Dat moet zijn "nieuw gezin" (van het Frans: famille = gezin). Trouwens, nieuwe familie wil niet zeggen nieuwe stamboom. Je kan zo veel families creëren als je wil, maar voor geneanet blijft het één stamboom. Dat is ook zo bij u: het is maar één enkele stamboom, want er is maar één referentiepersoon. Iedereen die in diezelfde stamboom staat, wordt door het computerprogramma niet als familie of als deel van de "echte" stamboom aanzien, maar gewoon als stukjes losse informatie in de stamboom/database.


Om te illustreren: ik heb de gegevens van de stamboom van mijn kameraad bij mijn stamboom ingevoerd. Hierbij een foto van mijn grootvader, en een foto van zijn grootvader. Als je twee stambomen zou kunnen maken, zou je het resultaat dat je bij mij ziet ook bij hem krijgen. Maar aangezien zijn stamboom geen aparte, gescheiden stamboom is, wordt de relatie automatisch berekend met mij, referentiepersoon van de "hoofdstamboom". Voor geneanet, is Gaston niet de grootvader van Jan, maar een onbekend persoon die geen familie is van mij.
Ik weet dat je handmatig kan kiezen met wie je een verwantschap berekent, maar de bedoeling van twee aparte stambomen, is om zonder omwegen te kunnen genieten van de functies van geneanet voor meerdere stambomen, en niet voor slechts één stamboom. Ik zou bijvoorbeeld een mail willen krijgen met "mijn" nieuwe voorouders EN "zijn" nieuwe voorouders. Op dit moment, kan dit enkel en alleen voor één stamboom. Bij twee aparte stambomen, zou ik mij als SOSA1 kunnen instellen voor "mijn" boom, en iemand anders als SOSA1 voor de andere boom, zodat ik alles wat ik nu met mijn boom doe, ook kan doen met de zijne, zonder dat ik de referentiepersoon moet wijzigen, zonder dat gegevens uit mijn stamboom er in gemengd raken enz...
Zoals gezegd, is dit nu enkel mogelijk als je 2 accounts aanmaakt. In andere programma's/websites, is dit niet nodig, zoals je op mijn foto van ancestry kan zien. Daar bestaan alle stambomen gewoon naast elkaar, en kan je kiezen in welke stamboom je werkt. Je voert voor elk aparte gedcoms in en uit, ze hebben allemaal hun eigen SOSA1, ze hebben elk hun eigen database met afbeeldingen, ze hebben elk hun eigen lijst met bronnen enz. Kortom, alsof je twee (of meer) accounts in één samenbrengt.

En ik herhaal nogmaals: dit kan jammer genoeg NIET in geneanet.

Groetjes,
Tom


PS "Dat probleem bestaat overigens niet als men slechts meerdere zuivere parentelen of zuivere kwartierstaten zou hebben ingevoerd"
--> dit vind ik net het leukste aan genealogie... Ik probeer zoveel mogelijk de families aan te vullen waarvan er meerdere zijn "aangetrouwd" om zo de relaties tussen beide families te volgen. Zo heb ik ontdekt dat mijn vader (uit Limburg) en moeder (uit Keulen) gemeenschappelijke familie hebben in Lokeren.
Bijlagen
ik.JPG
hij.JPG
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door jozefien1961 »

Twee stambomen, want beide parentelen raken elkaar nergens. dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Of toch ?

De twee personen onder favorieten op mijn welkomstscherm zijn gelijk de beide stamvaders van de afzonderlijke niet in elkaar verstrengelde parentelen. Draai ik dus een 'stamboom' uit van de ene parenteel dan staat er niets van de andere parenteel in en andersom.
Eventueel kan ik middels een gedcom ook nog wel een derde parenteel toevoegen, welke ook geen verbindingen heeft met deze twee. Dan staan er dus drie afzonderlijke stambomen in mijn ene account. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen ?

Referentiepersoon ? Draai eens een kwartierstaat uit van een willekeurige persoon, niet zijnde sosa 1, binnen je bestand. Die kwartierstaat begint dan gewoon bij nummer 1. Dus waar heb je in vredesnaam slechts één referentiepersoon voor nodig ?
Ik heb twee referentiepersonen : de beide stamvaders. Een vaste sosa 1 is nergens voor nodig en bovendien is dat in andere bestanden weer iemand anders en kun je al werkende  zelfs met elke willekeurige persoon als sosa 1 navigeren.

Je kunt zelfs een nieuwe familie maken met één persoon en daar de sosa 1 aan koppelen : http://gw.geneanet.org/jozefien1961_w
Nu heb ik dus feitelijk drie losse stambomen : een met sosa 1 en verder niets en twee parentelen.

Dus die sosa 1 is feitelijk slechts een mooi hulpmiddel, maar heeft verder niets te maken met het aantal mogelijke los van elkaar staande parentelen of kwartierstaten binnen een bestand. Een beetje meer buiten de lijntjes denken doet soms wonderen.

jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Meerdere stambomen

Bericht door jozefien1961 »

Bovendien laat je jpg's zien waar in juist wel verwantschap voor komt of voor zou kunnen komen. Maar dat is dus de kern van de oorspronkelijke vraag niet, welke luidde : Is het mogelijk om meerder stambomen te hebben onder één account?

Dan is het antwoord gewoon : ja, maar houdt er rekening mee dat ze wellicht niet afzonderlijk in hun geheel in een gedcom kunnen worden geplaatst.

Gesloten

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”