Plaats reactie

Wij lopen compleet vast.

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
ilsebostyn
female
Berichten: 114
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dat klopt, Greetje! Men was heel 'creatief' met het spellen van de naam :)
Soms wordt het ook met een 'G' geschreven (Guidevetter, Guidevettre…) of... men vergat met de eerste letter (dialectisch foutje en schrijven wat men hoort natuurlijk). Ik heb ik weet niet hoeveel varianten al gezien in de registers. En niet alleen bij de beginletters. Opletten geblazen dus ;)
Dank je wel weer!
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
ilsebostyn schreef: 20 juni 2018, 02:15 Het zou kunnen dat Oliverius een dochter had die ook Maria Joanna heette natuurlijk. Maar dan is het toeval dat ook zij met een Andreas Ingels trouwt wel erg opvallend...
Inderdaad Ilse,

Alsof de duivel ermee speelt...
Op 26/9/1740 wordt te Ingooigem geboren Maria Joanna D'Huyvettere, fa. Olivier x Maria De Meyere, zie:
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0516_111190_109885_DUT/tmpl/component/layout/lightbox/inventarisnr/I1111901098851765/level/file/scan-index/119?layout=lightbox&tmpl=component

Dit is m.i. duidelijk de Maria Johanna die in 1758 huwt met Andreas Ingels, en op 23-jarige leeftijd overlijdt in 1763, en niet de Maria Joanna geb. 1676, dat was haar tante.

mvg - Dirk
ilsebostyn
female
Berichten: 114
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dat is inderdaad duidelijk, Dirk. Ik ben het helemaal met je eens. Dit is de jonge Maria Joanna d'Huyvettere.

Wat mij voor een raadsel stelt is:
- dezelfde naam van de echtgenoot (al is dat natuurlijk mogelijk)
- dezelfde sterfdatum (dat is bizar in het complete plaatje)

De sterfdatum haal ik uit het volgende verzoekschrift. Maar misschien interpreteer ik hier iets verkeerd?
quote tekst uit onze stamboom:
Na het overlijden van Tanneken D’Huyvettere (weduwe van Jan Baptiste Bostyn en moeder van Rogier), verzoekschrift van Petrus Joseph Verriest. Bron: VERZOEKSCHRIFT 23-08-1764 / Ten verzoeke van Petrus Joseph VERRIEST, zoon van (Judocus Verriest & Joanna Bostyn), paternele voogd over de 4 minderjarige kinderen van Rogier BOSTYN: Marie Joanne D'HUYVETTERE is overleden op 31-03-1763 te Ingooigem (heerlijkheid Beaulieu, non poorteresse), vrouw van Andries INGELS, zonder kinderen: de kinderen van Rogier zijn gerecht voor dit sterfhuis benevens: - Joanna Bostyn, suppliant's moeder - Joosijne Bostyn, weduwe van Pieter VANLEYNSEELE, te Avelgem - de kinderen van Jan Baptiste BOSTYN, te Ingooigem // Ze representeren samen Tanneken D'HUYVETTERE, hun moeder en grootmoeder, tot concurrentie van een vierde hoofdstaak aan de vaderlijke zijde.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Hallo Ilse
Ik volg met interesse.
Wat je laatste vraag betreft: ik denk dat Tanneken en Maria Joanna in de laatste tekst 2 verschillende personen zijn, m.a.w. er staat enkel iets over de ovl-datum van Maria Joanna en niets over de ovl-datum van Tanneken.
Enfin, ik zeg maar wat ik denk te lezen, want opzoekwerk deed ik nog niet (of toch niet grondig).

Succes nog!
Kris
ilsebostyn
female
Berichten: 114
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dag Kris,

Fijn dat je meedenkt. Dank je wel!
Ik moet zeggen dat ik ook even gedacht heb dat het om 2 verschillende personen zou kunnen gaan. Maar gezien de erfenis naar de kinderen van Jan Baptiste Bostyn (echtgenoot - of eerste echtgenoot - van Tanneken = Joanna D'Huyvettere) gaat, kwam ik toch terug uit op één en dezelfde Maria Joanna. Alle erfgenamen zijn Bostyns.

Maar ik blijf open staan voor elke benadering, hoor. Want dit is behoorlijk verwarrend allemaal.
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Ilse,

Ik vat nog even samen, achteraf bekeken is het redelijk simpel.

- Het oudste echtpaar is Joannes d'Huyvettere x Maria Veis
waaruit 1: Maria Joanna d'Huyvettere "Tanneken" 1676 ( later x Bastin/Bostijn) deze tak is verder bekend.
2: Olivier d'Huyvettere 22/4/1693 ( later x Maria De Meyere)
- mogelijk nog andere kinderen
- uit Olivier d'Huyvettere x Maria De Meyere
wordt in 1740 geboren een 2e Maria Joanna d'Huyvettere, waarschijnlijk vernoemd naar haar tante?.
Zij huwt in 1758 met Andreas Ingels, en overlijdt jong op 31/3/1763, kinderloos.
Andreas Ingels hertrouwt op 13/7/1763 met Francisca Verdonckt.

Tot slot: Wanneer en waar is Tanneken 1676 overleden? In de indexen van Ingooigem vond ik geen kandidaten.
( die indexen staan overigens vol fouten, alle data en paginanummers moeten met een korrel zout genomen worden)

mvg - Dirk
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Terug naar Bostyn, je eerste vraag...: waar is Rogier geboren?
Ik heb geen antwoord, maar ik constateer dat de kinderen van Rog. Bostyn en Joanna Van Cauwenberghe geen peter of meter hebben die verwijst naar Rogiers ouders of andere verwanten (uitzondering: P.J. Verriest, de latere voogd van Rogiers kinderen).
Integendeel: één van de peters van Rogiers kinderen is Arnoldus Quatannes (of Quistanus?)) die getrouwd is met Catharina Bostyn, die Catharina is een dochter van Rogerius Bostyn uit Otegem en Anna de Craene (zie huw. Otegem 1735 = p. 21 in huw 01/03/1726 - 17/03/1778 via search.arch.be ), dus Catharina is geen zus van Rogier (maar misschien wel halfzus??);
anderzijds zijn de peters/meters langs Joanna's (Van C.) kant wel duidelijk 'herkenbaar' (haar moeder en haar halfbroers). Euh, of is Catharina Dubois haar moeder niet? (Ga ik niet meer opzoeken.)

Als Rogier de zoon is van Joannes en Maria Joanna D'H., dan is er kans dat zij beiden (dus zijn ouders) al gestorven zijn bij de geboorte/doop van hun kleinkinderen. Voor Arnoldus (zie hierboven) leek het immers geen probleem om zich van Otegem naar Ename te verplaatsen (tenzij die Arnoldus intussen ook dichterbij is komen wonen).
Anderzijds is er ook een huwelijk tussen Rogier B. en Joanna Van Landeghem (Otegem, 1736, zelfde bron, p 25 rechts), deze Rogier is een broer van de hoger vermelde Catharina... Pff... Dus mss zijn die twee Rogiers neven.

Tja, soms is iets niet op te lossen (maak ik ook af en toe (of geregeld) mee, ik concentreer me dan maar op een andere voorouder... maar ik vind dat dan wel heel frustrerend).
Het is natuurlijk heel vervelend dat er online geen gegevens van Otegem zijn van de periode waarin Rogier wschl. geboren is.

Nog veel succes en ik hoop dat ik niet nog meer verwarring heb gecreëerd (euh, wschl. wel).

Kris

Achteraf toegevoegd: Oeps, pas na enige tijd (uren) gezien dat een deel van wat ik hierboven vertel, al vermeld werd door anderen. Sorry, mensen!
Laatst gewijzigd door krisvr op 22 juni 2018, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ilsebostyn
female
Berichten: 114
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nogmaals: zó ontzettend blij met jullie meedenken! :)

Dirk, voor zover wij weten (tot nu toe dus) is Maria Joanna d'Huyvettere (Tanneken 1676) overleden in Ingooigem op 31-03-1763.
Maar... zo blijkt nu: er is nog de jongere Maria Joanna d'Huyvettere die op dezelfde dag overleden is. Dus klopt de sterfdatum van de oudere Tanneken wel? Uit de tekst van het verzoekschrift zou dat dus die dag zijn. Of... wij interpreteren dat verzoekschrift niet goed.

Kris, nee hoor je maakt het niet nog verwarrender :) Dat was het al! Catharina Dubois is inderdaad de moeder van Joanna Van Cauwenberghe. Wat de twee Rogiers betreft, vermoed ik ook dat het neven waren. En Catharina dan een nicht van 'onze' Rogier.

Maar de crux blijft dat we de registers van Otegem missen online. Als ik die helemaal zou kunnen doorspitten, zou ik wellicht de 'clue' vinden. Ik vermoed dat we er anders écht niet uitkomen.

En dat verzoekschrift... dat is me nu wel een raadsel geworden. Welke MJ d'Huyvettere (echtgenote van Ingels) wordt bedoeld? Het begint er toch meer op te lijken dat het de jongere is. Maar het verzoekschrift lijkt toch te zijn ingediend na het overlijden van de grootmoeder van Rogiers kinderen....
pvanduynhoven
male
Berichten: 938
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Enkele overlijdens te Otegem

Vinden een overlijden van Rogerius Bostijn te Otegem op 16 dec 1755 als zoon van Rogerius en echtgenoot van Joanna van Landegem
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0516_111190_109885_DUT/inventarisnr/I1111901098852503/level/file/scan-index/14/foto/516_1079_000_00450_000_0_0140_r
p19/96

Vinden te Otegem op 32 juni 1745 overlijden van Rogerius Bostijn etatis 82 ..wettelijke zoon van Rogerius.
P10/96

En van Anna Decraene weduwe Rogerius Bostijn op 5 nov 1751 dochter van Joannes etatis 81
P15/96

MVG-Paul
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
ilsebostyn schreef: 21 juni 2018, 22:54 Nogmaals: zó ontzettend blij met jullie meedenken! :)

Dirk, voor zover wij weten (tot nu toe dus) is Maria Joanna d'Huyvettere (Tanneken 1676) overleden in Ingooigem op 31-03-1763.
Maar... zo blijkt nu: er is nog de jongere Maria Joanna d'Huyvettere die op dezelfde dag overleden is. Dus klopt de sterfdatum van de oudere Tanneken wel? Uit de tekst van het verzoekschrift zou dat dus die dag zijn. Of... wij interpreteren dat verzoekschrift niet goed.
Dat is wel duidelijk, ja... In dat verzoekschrift is overduidelijk sprake van 2 personen met dezelfde naam, ik heb het hieronder speciaal onderlijnd.
Na het overlijden van Tanneken D’Huyvettere (weduwe van Jan Baptiste Bostyn en moeder van Rogier), verzoekschrift van Petrus Joseph Verriest. Bron: VERZOEKSCHRIFT 23-08-1764 / Ten verzoeke van Petrus Joseph VERRIEST, zoon van (Judocus Verriest & Joanna Bostyn), paternele voogd over de 4 minderjarige kinderen van Rogier BOSTYN: Marie Joanne D'HUYVETTERE is overleden op 31-03-1763 te Ingooigem (heerlijkheid Beaulieu, non poorteresse), vrouw van Andries INGELS, zonder kinderen: de kinderen van Rogier zijn gerecht voor dit sterfhuis benevens: - Joanna Bostyn, suppliant's moeder - Joosijne Bostyn, weduwe van Pieter VANLEYNSEELE, te Avelgem - de kinderen van Jan Baptiste BOSTYN, te Ingooigem // Ze representeren samen Tanneken D'HUYVETTERE, hun moeder en grootmoeder, tot concurrentie van een vierde hoofdstaak aan de vaderlijke zijde.
ilsebostyn
female
Berichten: 114
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Wat tussen haakjes staat is door onszelf toegevoegd om aan te geven om welke MJ d'H het gaat. Het verzoekschrift dateert van 1764 en het overlijden van 1763. We gaan er vanuit dat het om de erfenis van de grootmoeder gaat en niet de jongere MJ. Maar dat zou dus betekenen dat het sterfjaar van de grootmoeder 1763 is (hetzelfde als van de jongere MJ) en dat zij mogelijks hertrouwd zou zijn met A Ingels. Iets waar we onderhand dus aan zijn gaan twijfelen (dat laatste).
ilsebostyn
female
Berichten: 114
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Paul,
Excuses, ik zag gisteren uw reactie niet.
Klopt inderdaad: er zijn meerdere Rogiers. Het lastige is dat we van 'onze' Rogier de geboortedatum en geboorteplaats niet kunnen vinden (al is de plaats hoogstwaarschijnlijk Otegem en het jaar waarschijnlijk 1710).
Eén van de Rogiers loopt zelfs bijna gelijk met 'onze' Rogier: zelfde geboortejaar (wrs), zelfde geboorteplaats (wrs), zelfde sterfjaar (ander dorp), alleen een andere echtgenote en andere trouwdatum. Ons vermoeden is dat zij neven waren.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2602
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goeie dag Ilse en goeie dag 'Bostyn medespeurders',

Leerrijke zoektocht en, geraken we online niet verder meer, we zitten toch al dichter bij de eindmeet :-)
Zoals zoveel stamboombouwers zit ook ik met een serie onoplosbare blokkades, maar die kunnen meestal (niet altijd!)
doorbroken worden met behulp van andere documenten (die soms zelfs online staan, zoals bewerkte Weesregisters).

Reeds ontdekt wellicht Ilse, maar hier een opsomming van Otegemse secundaire bronnen :
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archiefvormers/zoekresultaat?placeEntry=Otegem
>>> even 'talen' aanklikken voor meer details & vindplaatsen.

Voor die ene Bastyn / Bostyn-voorvader zou ik toch proberen via een vrijwilliger ter plaatse;
in het archief van Oudenaarde (waar de meeste originelen) of Kortrijk (waar digitale kopies);
via Geneanet leer je zeker genealogen kennen die in dezelfde 'vooroudervijver vissen'...

Tot slot... wellicht gekend, maar 'k vermeld het toch maar. In 1998 werd het 1000-jarig bestaan van Otegem gevierd.
De bewoners zijn trots op hun dorp, vandaar de West-Vlaamse spreuk :
"Tiegem, berg en dal, Yvegem lang en smal, maar Otegem de fleure van al!" (Yvegem = Ingooigem).
Meteen ook goed om weten als je in documenten de plaatsnaam 'Yvegem' tegenkomt ;-)

Nog veel zoek,- en vindplezier toegewenst. Prettig weekend allemaal. Greta

NB - Sorry voor 't herhalen, maar best altijd eens naar boven scrollen om te zien of je reacties hebt gemist, want sedert dat
nieuwe systeem, waarbij slechts één keer wordt verwittigd, zijn er bij langere debatten soms communicatiestoornissen :-(
Ga het nog eens aankaarten bij 'Parijs' (waar de hoofdzetel van Geneanet). En, blz. 1 via cijfertje 1 links,- of rechtsboven.
ilsebostyn
female
Berichten: 114
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hahaa :) Die spreuk had ik nog niet gehoord, Greetje!
Die Otegemse secundaire bronnen: super interessant. Maar ook hier weer het 'niet online in te zien' probleem...
Ja, ik denk dat hulp ter plaatse een enorme bijdrage zou kunnen leveren. Maar hoe vind ik iemand? Het is geen klein dingetje om te vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”