Plaats reactie

Papieren stamboom?

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
mrcmichiels
mrcmichiels
Berichten: 24
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Papieren stamboom?

Bericht door mrcmichiels »

Hallo iedereen,
Ik weet niet of mijn vraag hier juist past.....?
Maar ik heb het volgende:
Ik gebruik enkel en alleen geneanet en stel me de vraag of er mensen zijn die naast het digitale ook nog iets fysieks bijhouden.
Ik denk een persoonsfiche's bijvoorbeeld in combinatie met bidprentjes, foto's, rouwbrieven.
Hoe doen jullie dat concreet....?
Ik stelde daarnet ook al de vraag in een andere topic hoe je het best foto's en dergelijke kunt conserveren voor de toekomst.
Misschien gaan die twee vragen samen.
Gebruiken jullie mapjes of iets anders? Wat juist? Of helemaal niets?
Printen jullie dingen uit van Geneanet en wat?
Bedankt voor de vele reacties en adviezen.
Groetjes
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik vermoed dat velen het bij hun digitale stamboom of stambomen houden, maar... zoveel mensen, zoveel ideeën.
Hier alvast iets over mijn systeem van werken (en daarom niet 'heiligmakend!).

Ik heb eerst een digitale PC-map en papieren boekje t.e.m. mijn 16 betovergrootouders.,
namelijk diegenen waar ik veel meer van weet (of van horen zeggen) + documentjes & foto's van heb.
Maar, vanaf de kwartierstaten van deze 16 betovergrootouders : https://gw.geneanet.org/greetjepittery_w?lang=nl
werk ik met 16 verschillende PC-mapjes die ik voor mezelf of voor een (ver) familielid
ook apart kan afdrukken; de gemeenschappelijke boekjes volstaan dan voor anderen.

Waarom?
Zo blijf ik makkelijker door het grote 'stamboombos' de verschillende bomen zien
en kan ik vlotter welbepaalde voorouders situeren en leer hen zo beter 'kennen'. Immers, zeker vanaf die betovergrootouders
(bij mij geboren tussen 1792 en 1844) ontdek je al grote verschillen (zo andere streken, beroepen),
wat het dan achteraf makkelijker maakt om een verhaal rond die verschillende kwartierstaten te schrijven.
Voor de duidelijkheid steek ik er wel regelmatig per zijtak afgedrukte stamboomwaaiers tussen
(= via afdrukken in de rechter bovenbalk > geïllustreerde stamboom > keuze in linkerkolom).

Bijkomend voordeel is dat ik in die PC-mapjes de vooroudergezinnen die nog niet bij Geneanet werden geplaatst
in het blauw zet zodat ik in een ogen-blik zie wat nog op Geneanet moet en waar ik nog moet verder werken of geblokkeerd zit.
Vermoedelijke voorouders en iets waar ik nog niet zo zeker van ben, bij mij in 't groen en fouten... in 't rood natuurlijk.

Ideetjes & tips van andere 'Geneanetters' blijven welkom. mvg, Greta
mrcmichiels
mrcmichiels
Berichten: 24
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt voor je reactie.
Maar wat moet ik me voorstellen bij het papieren schriftje?
En pc map in verschillende kleuren...hoe doe je dat?
Mss paar foto's om te verduidelijken?
Alvast bedankt
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Vooreerst nog melden dat je onder reeds vermelde knop 'afdrukken' in rechter bovenbalk
nog van alles zelf kunt experimenteren en dit vanuit gelijk welk profiel (persoon);
de meeste 'Geneanetters' houden het hierbij, denk ik.

En, die kleuren in mijn 16 'papieren' stamboomboekjes...
dat zijn gewoon nieuwe data of ganse vooroudergezinnen in 't blauw,
vondsten waarvan nog niet zo zeker in 't groen en (tik)foutjes in 't rood;
dit tot ik tijd vind om in mijn 'stamboom te klimmen' en op Geneanet te publiceren - dus geen gekleurde blaadjes.
Verder onderverdelingen per kwartierstaat, zo 'de van Hecke's op 16 (als laatste)
en hun zijtakken via de voormoeders zoals 16.1 de Lootens, 16.03. de Martens, enz., enz.

Nog een gerelateerd forumtopic met allerlei ideetjes & linkjes : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=13024&t=510992

En, een modelletje (meer is dat niet + voor mij al jarenlang vlot werken met cijfertjes zoals 7G-grootvader), zo :
De ouders van 6G-grootva Marijn (1) zijn de 7G-grootouders :
LAMMENS Pieter & ROOSEBOOM Cornelie 'Neelken'
Hij werd geboren te Hooglede op 01.08.1610 en overleed te Leke op 15.04.1663, op 53j.
Zij werd geboren voor of rond 1610 en is overleden te Leke in 1648.
Ze trouwden rond 1632 en hun kinderen zijn (o.a.) : Jacquemijne (ca.1634) - Marijn (1637-1674)
NB-1 - Zij was eerder getrouwd met Jan Swaenepoel (+Roeselare,1631), waarmee Hansken, Janneken en Cathelyntken.
NB-2 - Voorva Pieter hertrouwt op zijn beurt in 1648 met Bernardine Loovoet (+Leke,1671) waarmee nog :
Balthazar (ca.1649-1674) - Pieter (ca.1651-1674) - Godelieve (ca.1654)

mvg, Greta
vlaanderen1302
vlaanderen1302
Berichten: 130
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Interessante vraag.

Ik persoonlijk werk (naast geneanet) met een zelfgemaakte database waar elke persoon een volgnummer heeft. Van elke persoon heb ik eveneens een kaft met daarin alle teruggevonden gegevens, de teruggevonden documenten,...geklasseerd volgens het nummer van mijn eigen database. Op die wijze beschik ik over de gegevens online eveneens over 'papieren' gegevens.

De database ziet er als volgt uit :
Knipsel 2.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”