Plaats reactie

QR-code op grafzerken...

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
DIGITALE GRAFMONUMENTEN... voor een niet zo verre toekomst?
Een QR-code (Quick response) is een soort streepjescode op een graf of een columbariumplaat(s) die door de meeste smartphones en tablets kan worden gelezen. 
Die code geeft toegang tot een website die een biografie van de overledene kan bevatten, ev. zijn stamboom en waar men zelfs een rouwbetuiging kan achterlaten! 
Vooral in Groot-Brittannië en Frankrijk zijn die QR-codes al wat ingeburgerd, maar bij ons vraagt het zeker nog wat tijd ... Ouderen zijn er niet zo mee vertrouwd
en kunnen weigerachtig zijn; de meeste QR-codes worden trouwens aangebracht door jonge ouders die een kind verloren en waarbij dat helend werkt...
Dat de technologie ook bruikbaar zou zijn op oorlogskerkhoven van de 1° W.O. om zo de bezoekers het levensverhaal van de gesneuvelden aan te reiken,
lijkt me wel een verrijking, denkend aan het veel becommentarieerde blog :
http://nl.geneanet.org/actueel/post/2016/05/limburg-ruim-4000-fotos-te-zien-op-begraafplaats-margraten
>>> Toch is & blijft het delicaat... Het spreekt voor zich dat andermans recente info niet zomaar verder gedigitaliseerd kan worden,
       dat nogal wat mensen hun recente data niet door 'vreemden' gepubliceerd willen zien!
       Oneindig veel mogelijkheden in dit digitale tijdperk, maar die telkens weer met de gepaste sereniteit & respect moeten worden benaderd!
>>> Google gewoon eens op "QR-code op grafmonumenten" voor beeldreportages en praktische info.
mon1
mon1
Berichten: 2873
Dag,

Ja, en een plakkertje op de urne...

Waarom ook iedereen bij de geboorte geen chip plaatsen, zoals bij honden en katten ?
Dan kunnen we in de winkel met de elleboog betalen  ;D
En kan ik mijn zes kinderen (en mijn vrouw) lokaliseren op het strand...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10865
Binnen nu een 20 jaar is dat een feit. lekker handig voor de regering, want die kunnen je dan overal volgen en aangezien dan alle betalingen ook via die chip gaan, gelijk je belasting automatisch innen  ;) .
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Kom net binnen van een voormiddagje tuinieren, maar toch snel volgende bedenking.
Iedereen is natuurlijk vrij en het zijn vooral de jongere generaties die hier op ingaan.
Of ik dat al dan niet zou doen is bijzaak, maar belangrijk om weten is dat deze QR-code voor grafmonumenten bestaat
en wellicht nog verdere mogelijkheden zal bieden in de toekomst.
Daarbij gaat een mens daarin zover als ie zelf wil : enkele foto's, enkele realisaties in diens leven, enkele van zijn gezegdes, enz. 
Vooral interessant vanaf W.O.-1 en vroeger (en buiten privacy sfeer) : kan zelfs een  belangrijk stukje cultuur-historisch informatie aanbieden,
zo, de oorlogsslachtoffers, plaatselijke bekendheden (vele inwijkelingen in dorpen die niets afweten van de lokale geschiedenis).
En nu de innerlijke mens verzorgen : mens & dier gaan voederen.  da-aag, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10865
Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van dit soort technologie op kerkhoven. Ik verwacht daar respect voor de overledenen en enige rust voor de nabestaanden die daar graven komen bezoeken.
Als daar dan mensen met mobieltjes in de hand gaan rondlopen, dan wordt ik daar persoonlijk niet vrolijk van. Het zal nog net niet zo'n gekte worden als met de Pokemon-app, maar toch (??)  :-\ ...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Inderdaad, Wim : RESPECT op kerkhoven e.a. gedenkplaatsen is allerbelangrijkst en de meeste mensen voelen dat (gelukkig!) ook zo aan;
zo hoor ik nooit mensen roepen of luidkeels lachen op een kerkhof...
Bij de ingang van gedenkplaatsen wordt (in Vlaanderen toch) op vele plaatsen (overal?)  gevraagd om zich respectvol te gedragen.
Maar vergelijk het nu ook niet met dat pokemongedoe e.a. voorbijvliegende rages...
Het is wel zo dat jongere generaties, die met 'dat ding' (GSM & Co) 24h per etmaal bezig zijn (...),
er nu eenmaal een gans andere (digitale) mentaliteit op na houden... maar ook dat zal voorbijgaan...

Ter aanvulling van wat ik hier in vorige tekstjes al zei en meer bepaald naar ouderen toe :
bespreek dit met je nazaten en stel je eisen voor wat kan & niet kan.
Het zal zeker nog juridisch moeten uitgebouwd worden dat "niets kan tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de overledene." 
Zelf zou ik (moest ik al met zo'n QR-code werken) er zeker geen facebookgedoe van maken;
het gaat hem om de essentie van een persoon levendig te houden, eventueel zijn levenswerk...
Concreet hier : sommigen werken jarenlang aan hun 'stamboom', alles via aktes en documenten gestaafd...
Waarom zouden die personen - op hun wens - hun genealogisch levenswerk niet via hun gedenkplaat(s) mogen delen met anderen?

Altijd interessant om andermans bedenkingen te horen.  mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Oh ja, nog ter aanvulling...
"Het digitale" vervangt & verdringt langzaam maar zeker dat goeie ouwe papier.
De jonge generaties met hun sobere interieurs, hebben nog weinig boeken, CD's en DVD's in huis, alles digitaal...
Zelf vind ik een papieren versie van mijn stamboom (incl. de waaiervormen) nog altijd 'de kers op de taart', het summum...
maar realiseerde me onlangs daarentegen dat ik nog zelden 'met de hand schrijf'...
Ik denk niet dat er meteen Pokemonventjes rond de graven zullen 'gevangen' worden, maar dat,
zoals papier en handgeschreven teksten nu eenmaal plaats moeten ruimen voor de digitale wereld (zelfs in scholen),
mensen (later) meer & meer (ook) in alle sereniteit 'digitaal' een kerkhof zullen kunnen bezoeken, al dan niet ter plaatse.  mvg, Greta
mon1
mon1
Berichten: 2873
wimdeckers schreef: 01 augustus 2016, 12:57 Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van dit soort technologie op kerkhoven. Ik verwacht daar respect voor de overledenen en enige rust voor de nabestaanden die daar graven komen bezoeken.
Als daar dan mensen met mobieltjes in de hand gaan rondlopen, dan wordt ik daar persoonlijk niet vrolijk van. Het zal nog net niet zo'n gekte worden als met de Pokemon-app, maar toch (??)  :-\ ...
Volledig akkoord.
En hoe kun je op een kerkhof (ze worden daar ook reeds gesignaleerd, hoor) de "Poke-mon" onderscheiden van de "Mobi-mon" van Geneanet ?
Daardoor dat er tegenwoordig bij ons zoveel volk op het kerkhof loopt...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Met alle begrip voor jullie bezorgdheid en ergernis!  Ook rondom mij zie ik allerlei idiotie gebeuren...
Sommigen die geen minuut zonder hun GSM (NL : mobieltje) kunnen.
Een gezellig terasje? Vergeet het! Iedereen zit vast in zijn eigen virtuele wereldje.
Een gezellige buurt? Dat hebben wij nog, maar er lopen hier ook al exemplaren rond die je bij manier van spreken omver zouden lopen
(zonder dat er een goeiedag afkan, zoals nog gebruikelijk in de dorpen) omdat ze met virtuele 'interessantere' dingen bezig zijn...
Als ik dit onderwerp startte, dan was het omdat het ook nieuw voor me was en het via het forum graag met jullie allemaal wou delen + wat reactie losweken.
We weten het ondertussen : die virtuele wereld is zowel "zegen als vloek", zowel positief als negatief... 
Te veel om op te sommen en buiten het kader van dit forum...
Het is ook aan 'het gezag' (juridisch en politiek) om verder aan een ethische code te werken (om hier nog niet te spreken van 'telefoneren' achter 't stuur...).
Zelfs op gemeentelijk niveau (dorpspolitiek en -scholen) zou men korter op de bal kunnen spelen...  Zo extra vermelding bij de ingang van kerkhoven.
Mensen voor projecten als Geneagraves zouden een 'pasje' moeten kunnen krijgen, maar uitwassen zouden 'overdreven' moeten beboet worden.
Grappig voorbeeldje? Sinds op de Gentse Feesten maar liefst 120€ op wildplassen wordt beboet, werd het heel wat netter ;-)
Iedereen zegge het voort en houdt het op kerkhoven mee in de gaten... voor zover mogelijk. 
Altijd interessant om nog andere klokken te horen luiden.  Maar, laten we "het kind niet met het badwater weggooien"... mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Alleen al door vanmorgen naar "het nieuws" te luisteren, besef ik alweer dat de mens heel inventief is en steeds weer creatief 'oplossingen voor problemen' vindt...
- Item-1 : er komen almaar meer buurtinformatienetwerken, zowel in NL als in VL, waarbij buurtbewoners in samenwerking met de lokale politie een oogje in 't zeil houden (zie googel). 
Nee, geen politiestaat! Ben zelf nog een kind van die hippiejaren '60 waar "the sky the limit" was en "vrijheid blijheid", maar ben wel voorstander van respect voor eenieder.
Vroeger hadden we de zogenaamde sociale controle, maar die is grotendeels weggevallen;
ook van mensen in het dorp kregen we onder onze voeten als we verstoppertje speelden in korenvelden of andermans fruit plukten ;-)
- Item-2 : in een USA-staat gaat men geregistreerde pedofielen verbieden om pokemon-go te downloaden,
want zo zouden wel eens kinderen kunnen gelokt worden... Overdreven en haalbaar? Ik weet het niet, maar nog eens een bewijs
dat het digitale wereldje langzaam maar zeker volwassener wordt (we zitten nog in 'de puberteit' volgens mij).

Hier nog een model waarbij vooral gefocust wordt op het historisch karakter van het kerkhof
en waar aan de ingang via een algemene QR-code wegwijs wordt gemaakt, anno 2014 :
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aarschot/eerste-kerkhof-met-qr-code-a2044522/
En hier nog iets over het prille begin in 2013 : http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130117_00437028

>>> Wel zijn er nog onduidelijkheden... Moet een overledene bij leven zijn toestemming gegeven hebben?
        Ik vind van wel, want hebben onze overleden ouders en grootouders ook geen recht op privacy?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Naar aanleiding van de 'zieltjesmaand' zoals november destijds ook werd genoemd in 'katholieke' streken,
hier nog eens het forumtopic over QR-codes op graven en herdenkingsdplaatsen in de schijnwerpers.
Een pittig, genuanceerd debat met pro's & contra's,
doch een virtuele mogelijkheid die op zijn minst een brede bekendheid verdient.
Niet alleen gebruikt op individuele graven e.a. (vooralsnog door jongere generaties), maar ook
algemeen, op historisch belangrijke plaatsen waaronder militaire begraafplaatsen (zie vorige tekstjes)..

Hier nog een derde en praktische toepassing
te Brugge en omstreken : https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180124_03318948
En, mooi initiatief te Sint-Martens-Lennik + naburige dorpen waar als aandenken
aan ontgraven dierbaren (verdwenen grafzerken) een herdenkingsteken werd geplaatst :
https://www.hln.be/regio/lennik/scan-qr-code-om-doden-te-herdenken~aeb9d74f/

Aanvullingen of eigen ervaringen hiermee zijn altijd waardevol. mvg, Greta
Plaats reactie

Terug naar “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”