Plaats reactie

Stamboomvergelijking

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Enkele opmerkingen bij 'OVEREENKOMSTEN' en refererend naar :
http://nl.geneanet.org/actueel/post/2016/06/nieuw-de-automatische-overeenkomsten-van-geneanet 

(+) Zo overeenkomsten  kunnen opzoeken is inderdaad fantastisch! 
     Vorige generaties genealogen konden hier alleen maar van dromen of... het ongeloofwaardig gevonden hebben.
     Een wel erg handig werkinstrument, maar... een TWEESNIJDEND ZWAARD.

(+) Aanbevelenswaardig als je eens tijd hebt.  Voor wie al veel voorouders heeft opgespoord, kan vergelijken in verschillende keren
      via het rode vak : "Mijn laatste zoekopdracht hernemen gestopt op het nummer ..."  Zo kan je heel wat wegwijzers & denkpistes vinden!
      >>>  NB-06.07.2016 - Het gaat hier over de tool  "Mijn stamboom vergelijken : http://nl.geneanet.org/individus/compare


(-) Het gaat vrij vlot, maar voor ons, verwende 21ste eeuwers misschien nog niet vlot genoeg... Bij veel voorkomende namen kan het eventjes duren...
     Het zal je maar overkomen dat je bvb een Joannes Peeters of een Petrus Janssens in je boom hebt zitten. 
     Zelf ben ik tevreden over 'de snelheid' en lees ondertussen wel iets of doe wat gezonde beweging  ;-)
(-) Enkele keren krijg ik een lijst waar ik 'moederziel alleen sta met andere data of voorouders voor een persoon...
     Het controleren waard, maar... hier kom je ook het fenomeen van 'zomaar overnemen uit andermans boom' tegen! 
     Zo een voorvader met alle P.R. aktes + Staat van Goed waardoor ik de ouders ken, maar liefst 8 mensen geven hem andere (groot)ouders... 
     Wel een ideale gelegenheid om mensen (met Cc) op de hoogte te brengen en zo samen aan een nog kwaliteitsvoller GNN te werken.  mvg, Greta

PS - 05.02.17 - Voor een kort overzicht van dit forumtopic, zie via groen cijfertje 2 linksboven of -onder
gabrielgilbert
male
Berichten: 1
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
geachte, hierbij had ik U willen vragen , hoe kan ik meerdere namen toevoegen aan de lijst van namen die jullie voor mij opvolgen en meldingen doorstuurt? Momenteel staan er drie namen in , De Ruyck - Blyaert - De Brouwere, maar ik had dit willen uitbreiden naar meerdere namen die mij zeer intereseren,
dank bij voorbaat
Gabriel De Ruyck
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goeiemorgen meneer,
Om regelmatig bericht te krijgen van welbepaalde familienamen,
ga je via je stamboom en duid daar bovenaan, rechts van je (account)naam het KLOKJE aan;
van daaruit kan je keuzes maken. 
Om gerichte informatie te ontvangen (waarmee ik bedoel niet te veel, enkel wat je interesseert), is het altijd handig om VERFIJNDE INFO op te vragen :
bvb ik zoek de familie Van Hecke, maar die hebben zich massaal verspreid over Vlaanderen.  In dat geval kan je een regio kiezen.
bvb ik heb 'al mijn' Van Hecke's reeds opgespoord tot rond 1700; dan vraag ik enkel deze aan van voor 1700.
Tot slot : je kan sommige namen ook weghalen, er toevoegen of de data later aanpassen.  mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Onlangs werd de tool : "Nieuwe automatische overeenkomsten" verfijnd, zie :
http://nl.geneanet.org/actueel/post/2016/06/nieuw-de-automatische-overeenkomsten-van-geneanet
Maar... "VOORZICHTIG ZIJN", zoals het commentaar van WDB op dit blog al zegt!
Geneanet en onze stambomen zijn groot geworden dankzij het delen (publiceren) van onze ontdekkingen. 
Ook door zijn transparantie (kosteloos inkijken voor iedereen) en democratische principes
(ook als niet Premiumlid heb je nog vrij veel mogelijkheden en
de gebruiker gaat in het delen van zijn research zover als hij zelf wil).

Overeenkomsten vinden, vergelijken heeft voor ieder van ons al heel veel bruikbare WEGWIJZERS opgeleverd + tijd uit gespaard,
maar...  laat het niet meer zijn!
Teneinde GNN nog groter te maken en onze publicaties nog waardevoller, is het ten zeerste aan te raden niet zomaar klakkeloos te kopiëren.
Hierbij ook eens verwijzend naar volgend forumdebat : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=536740.0
Succes en je heerlijke ontdekkingen toegewenst, Greta

PS-16.09.2016 - http://nl.geneanet.org/actueel/post/2016/09/nieuwe-opties-met-betrekking-tot-de-automatische-verwantschappen-van-geneanet
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Overeenkomsten

Bericht door greetjepittery »

Help! "Ik krijg veel te veel resultaten" of :
"Ik krijg ook zoekresultaten van personen uit een verre provincie of een vroegere of latere tijd"...
"Is daar iets aan te doen?!? Een vraag die nu en dan eens verschijnt op forum & blog

Werkwijze :
- Helemaal onderaan de 'nieuwsbrief' kan je
  "Uw abonnement tot de nieuwsbrief beheren" opvragen en dan verschijnt de lijst.
- Vanaf hier kan je per gezochte persoon, rechts (via moersleutel) zijn/haar kaart opvragen.
- Hier kunnen al dan niet spellingvarianten van voor- en achternaam worden opgevraagd
  (naar mijn mening best wel, maar kan afhangen van de varianten en de verspreiding van de naam). 
  Ook qua tijd en plaats kan worden verfijnd. En vooral : de partner opvragen (... in geval die al bekend is natuurlijk).
>>> Het vraag wat tijd, maar kan best de moeite waard zijn voor sommige zoekopdrachten!

Nog enkele opmerkingen :
- De nieuwsbrief kan 50 dagen worden opgevraagd; dit is veel langer dan de gemiddelde vakantie ;-) 
  Niet erg, want er komen nadien betere en recentere resultaten. 
  Desgewenst oudere nieuwsbrieven uit je mailbox verwijderen, want kunnen toch niet meer opgeroepen worden.
- Houd er ook rekening mee dat je voor sommige personen... steeds weer diezelfde zoekresultaten zult ontvangen en dat kan GNN niet uitsluiten. 
  Een concreet voorbeeld :
  Ik krijg regelmatig een opdracht van ene voorvader Joris uit het Meetjesland; een naam die daar heel populair is (en elders niet)...
  Ooit heeft iemand hem een 15 jaar oude vader toegewezen (!) buiten de provincie.... Ik weet pertinent dat dit onjuist is! 
  Fouten vermenigvuldigen zich rap.  In zo'n geval kan je die kopieerders met een C/c kort verwittigen dat ze verkeerd zitten.
- Neem ook eens 2 voorgaande tekstjes door over : "Overeenkomsten".
ehuijghe
ehuijghe
Berichten: 62
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Hallo,
Gisteren ontving ik via OVEREENKOMSTEN 35 adressen vandaag  wordt GEEN OVEREENKOMST GEVONDEN gemeld  AUB hoe kan dat ?

Ik stel niet zoveel vragen en profiteer bijgevolg van de gelegenheid om jullie te danken voor alle inspanningen en verwezenlijkingen er is nog een weg te gaan maar zo komen we er wel !

Met dank vooraf + mvg

Etienne Huijghe
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : Overeenkomsten

Bericht door wimdeckers »

Niet voor iedere persoon in Uw bestand zullen er overeenkomsten worden gevonden. Als een persoon niet voorkomt in de bestanden van de andere gebruikers, dan zult U bij die persoon ook geen overeenkomsten aantreffen.

Als U een persoon pasgeleden heeft ingevoerd, dan verschijnen eventuele overeenkomsten pas na herindexatie van Uw bestand.

Er kunnen dus verschillende redenen zijn waarom U van een bepaalde persoon geen overeenkomsten vindt.

Wat bedoelt U overigens met : Gisteren ontving ik via OVEREENKOMSTEN 35 adressen ?
En dan met name de wijze van ontvangst ?
ehuijghe
ehuijghe
Berichten: 62
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Overeenkomsten

Bericht door ehuijghe »

Hallo Dank je wel - ik begrijp het systeem volkomen, ik weet ook wel dat er niet voor elke persoon een overeenkomst is - ik bedoelde dat er op dag X en op het geciteerde sosea  nr - 35 gevonden overeenkomsten werden getoond (zoals altijd in het rood) ik kon deze onmogelijk allemaal in 1 dag  verwerken bijgevolg tikte ik  de daaropvolgende dag de gewone vermelding aan rechts boven om te hernemen - ik heb waarschijnlijk niet gelet op het nr (14687) in onderhavig geval - mijn vraag was in feite : wat moet ik doen om terug dit nr te verkrijgen met de 35 overeenkomsten ?
Bij voorbaat dank + mvg Etienne Huijghe
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : Overeenkomsten

Bericht door wimdeckers »

ehuijghe schreef: 24 januari 2017, 16:38 - mijn vraag was in feite : wat moet ik doen om terug dit nr te verkrijgen met de 35 overeenkomsten ?
Allereerst was U dus inderdaad niet aan het zoeken via 'Overeenkomsten' op de fiche, zoals ik al vermoedde. U gebruikte echter de functie 'Uw stamboom vergelijken' en heeft per abuis bij het heropenen van het reeds aangemaakte overzicht doorgeklikt. Ik had overigens ook het nummer in de titel niet als sosa-nummer herkend, mede omdat dat nummer slechts voor haar geldig is gerekend vanaf een bepaalde bronpersoon. Wellicht kunt U Uw vragen in de toekomst wat duidelijker stellen (?).

De oplossing is echter heel simpel : U gaat naar de fiche van Margaretha van Lichtervelde en klikt daar op 'Overeenkomsten' in de menubalk. Als er via die optie al overeenkomsten werden gevonden, dan ziet U daar een lijstje van. Anders gaat het systeem even alsnog wat zoekwerk doen en zodra er groene knoppen 'Zoeken' verschijnen kunt U op een van die knoppen klikken om te kiezen tussen overeenkomsten met haar geboorte-, huwelijks- of overlijdensgegevens. U krijgt dan vervolgens weer lijsten met de overeenkomsten.

Om weer verder te gaan met de functie 'Uw stamboom vergelijken' kiest U gewoon weer voor die functie via de menubalk en het menu. Vervolgens klikt U weer op de rode rode knop.

ehuijghe
ehuijghe
Berichten: 62
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Overeenkomsten

Bericht door ehuijghe »

OK dank je wel dit is klaar en duidelijk en zoals veelal het geval is de oplossing altijd dichterbij dan je denkt - ik ben uw raad indachtig en zal overeenkomstig handelen Nogmaals dank Grts Etienne Huijghe
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : Overeenkomsten

Bericht door wimdeckers »

Graag gedaan  :) !
alinpoort
male
Berichten: 4
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Overeenkomsten

Bericht door alinpoort »

Beste, ik heb 2 vragen ivm emailmeldingen. 1. Bij emailmeldingen zoek ik op de naam POORT. Vaak krijg ik echter ook IN DE POORT of ONDER DE POORT in de lijst toegestuurd. Hoe kan ik deze uitsluiten van de meldingen?
2. Soms krijg ik een melding bv Poort 1740 Haarlem Noord Holland toegestuurd. Wanneer ik dit aanklik kom ik dan vaak terecht in een zeer uitgebreide lijst met meer dan honderd namen Poort. Hoe kan ik daarin dan deze Poort1740  Haarlem Noord Holland terugvinden zonder alle Poort(en) te moeten nakijken?
Verder heel tevreden met Geneanet en de emailmeldingen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : Overeenkomsten

Bericht door wimdeckers »

In de meldingen op naam kan er helaas geen instelling worden gedaan om de namen met voorvoegsels er uit te filteren.
Ik zal dat eens gaan voorstellen

Poort 1740 Haarlem Noord Holland : dit lijkt mij een losse naam, een los jaar, een losse plaats en een losse provincie te moeten zijn. Het zal in ieder geval niet in het veld van de naam zijn ingevoerd (?).
De snelste manier om dit terug te zoeken is om via de zoekfunctie te zoeken. Daar dan de achternaam, het jaartal en de plaats invoeren en ook even de spellingvarianten uitschakelen. U krijgt dan een lijstje met vondsten rond dat jaar.

alinpoort
male
Berichten: 4
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Overeenkomsten

Bericht door alinpoort »

Dankje Wim,

Het antwoord op de tweede vraag is mij niet zo duidelijk, maar misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld.
Het betrof de wekelijkse e-mailmeldingen die ik toegestuurd krijg.
Meestal is dit een lijst van een 20-tal namen zoals bv Contact Poort 1740 Haarlem Noord Holland Soort.
Vervolgens klik ik op deze persoon om te zien of het om iemand gaat die mij interesseert.
Vaak gebeurt het dan dat er een hele lijst van Poort verschijnt waaronder zich Poort 1740 Haarlem zou moeten bevinden.
Waar bevindt zich dan de zoekfunctie waarmee ik in die lijst kan zoeken naar deze specifieke persoon?
Hopelijk heb ik het zo duidelijker gemaakt.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862

Re : Overeenkomsten

Bericht door wimdeckers »

Het is niet mogelijk om binnen die lijst zelf echt héél specifiek te zoeken. Links van het scherm kunt U dan nog wel een paar criteria invullen, maar daar maakt U slechts de lijst van contacten korter mee.

Zodra U echter klikt op zo'n contact, dan verschijnen al de vondsten die in dat bestand zijn opgenomen. Om daar verder in te zoeken klikt U op het pijltje in de menubalk links naast het invoerveldje 'Naam of Sosa-nummer' en kiest U daar voor 'Geavanceerde zoekopdracht'. U kunt daar dan vervolgens allerlei criteria invoeren. In Uw voorbeeld dus Poort, Haarlem en 1740. Het jaartal dan invoeren als 1740 tot 1740. Vervolgens wordt er binnen dat stamboombestand gezocht.

Ik geloof (hoop  ;) ) dat dit U wel wat verder zal helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”