Plaats reactie

geregistreerd partnerschap

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
joopklavers
joopklavers
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goede avond,
Vandaag gemerkt dat Geneanet "geregistreerd partnerschap" wijzigt in "gehuwd". In het verleden was me dat ook al een keer opgevallen dat "samenwonen" werd gewijzigd in "gehuwd". Doe ik iets fout?
Groeten, Joop Klavers.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Nee, U doet niets fout, maar zowel samenwonen als geregistreerd partnerschap zijn (o.a.) zaken die (nog) niet standaard in alle programma's worden herkend vanwege de niet standaard tags in de gedcom-export.

Ik zal een en ander onder de aandacht brengen, maar er zal deze maand als gevolg van vakanties niet veel aan gedaan kunnen worden.
joopklavers
joopklavers
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt voor het snelle antwoord. Het wordt wel tijd dat dit aangepast wordt aan de realiteit.
Groeten Joop Klavers.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
De realiteit hoeft er echter niet voor iedereen hetzelfde uit te zien  :-\ .

Zo kan men bijvoorbeeld uiteraard wel een periode van samenwonen vermelden in een stamboom, maar als die relatie kinderloos blijft dan heeft het genealogisch geen waarde. Tenminste niet naar mijn idee.

Ik moet er tevens niet aan denken om al mijn vroegere relaties te gaan opsommen in mijn stamboom  en er vervolgens eentje tew vergeten. Die gaat me dat nimmer vergeven  ::) ....
joopklavers
joopklavers
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Sorry hoor, maar er zijn tegenwoordig heel veel relaties die , bewust gekozen, samen wonen. Ook als zij samen kinderen hebben.
Het is dan absoluut niet correct dat Geneanet er maar gehuwd van maakt. Dat noem ik realiteit. Ik heb het dan niet over scharreltjes.
Een stomme opmerking vind ik dat.
Ook een geregistreerd partnerschap is iets anders dan gehuwd.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Ik heb het ook zeker niet over scharreltjes, dan zou ik helemaal niet meer weten waar te beginnen  :-\.

Maar zoals gezegd zal ik een en ander ter sprake brengen en tevens ook vragen naar eventuele redenen, mochten die er tenminste zijn, waarom die types relaties nog niet bestaan binnen Geneanet.

Samenwonen en geregistreerd partnerschap zijn in ieder geval geen standaard gedcom-items, want wij mogen dan wel vrij van geest zijn, de oorspronkelijke bedenkers van de gedcom denken daar toch wel totaal anders over.

En zoals al meerdere malen elders op het forum te lezen valt, lossen dit soort problemen zich pas op op het moment dat alle ontwikkelaars van genealogische programma's om de tafel gaan zitten en een nieuwe standaard voor de gedcom samenstellen.
Maar dat zal waarschijnlijk helaas pas gaan gebeuren als Pasen en Pinksteren op één dag vallen, want vergeet niet dat het creëren van nieuwe niet-standaard velden die anderen niet gebruiken een aardige klantenbinder kan zijn.
e10
male
Berichten: 47
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
beste,
ik werk met aldfaer en laad regelmatig een gedcom op naar geneanet om allerlei redenen (grafieken, samenwerken met leden, inzage door familie, enz...)
Onlangs kreeg ik echter de melding van iemand "ik ben niet gehuwd maar we zijn wel "officieel samenwonend".
Ik had nochtans in aldfaer ingevuld "geregistreerd partnerschap". Na upload naar geneanet wordt dit blijkbaar "huwelijk". Dit is totaal niet correct in huidige tijd want ook "samenwonen" is een officiële status.
Ik meldde dit aan aldfaer en kreeg volgend antwoord: Meldt u aan bij Geneanet en leg het probleem bij hen voor met de vraag welke Gedcom codering door hen als een "PACS" wordt vertaald en vermeld daarbij dat de NL uitdrukking is "Geregistreerd Partnerschap".
Vooraleer mijn vraag hier te stellen zocht ik op het forum en vond dat ik daar blijkbaar niet de enige ben met dit probleem. Ook zou er nagegaan worden wat kon gedaan worden. De berichtjes zijn echter van 2017 en 2018...
Is er ondertussen al een uitzicht op een oplossing voor deze onvolkomenheid?
Ik las ook "genealogisch onverantwoord" om een partnerschap in te voeren??? Niet iedereen heeft enkel de biologische stamboom voor ogen en het feit dat iemand meerdere relaties in zijn leven heeft kan ook bijdragen tot de leefwijze en de tijdsgeest van iemand, wat ik dus historisch wel verantwoord vind. Hoeveel mensen zouden er trouwens niet rondlopen met geboorteakte en naam vader maar die niet zeker zijn van hun echte biologische afkomst? Ikzelf beoefen genealogie als hobby en zie het meer als een "familiegeschiedenis".
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864
Ik kan hier heel kort over zijn : er wordt al tijden (blijkbaar dus inmiddels jaren) gewacht op een gedcom met voorbeelden aangeleverd door een van de medewerkers van Aldfaer. Die is nog nimmer door mijzelf of de technici van Geneanet ontvangen.

Met vingertjes wijzen door Alfaermedewerkers ben ik overigens inmiddels wel gewend. Als er iets mis gaat, dan wijzen ze altijd eerst naar anderen... maar of dat nu wel altijd correct is gezien de blijkbaar niet oplosbare problemen waarmee Aldfaer nu kampt, ach wie zal het zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Geneanet : technische vragen”