Plaats reactie

Gezocht: Voorouders (en achtergronden) van Maria en Pauline Boudet uit Namen / Namur (1811 – 1844)


esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Greta,

Dank voor het meedenken.
Ik heb een link naar de aangevraagde Akte van Bekendheid. Er zijn 4 getuigen geweest bij de opmaak van deze akte: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939L-DS97-B5?cc=2026974
1. Wilhelmina Verkroost zonder beroep wonende te Assen, weduwe van Willem van Tellegem (of Fellegem), in leven veteraan, te Assen overleden
2. Barbara van Halemeit, zonder beroep wonende te Veenhuizen voornoemd, gehuwd aan Gerhardus Josephus Vinks, van beroep veteraan, mede wonende te Veenhuizen Voornoemd
3. Maria Elizabeth Vinks, zonder beroep wonende te Kloosterveen gemeente Assen gehuwd met Govert van Midden (onduidelijke naam) van beroep arbeider wonende te Kloostereveen voornoemd en
4. Hendrika Jansen zonder beroep wonende te Assen gehuwd aan Gerhardus Franke, van beroep arbeider wonende te assen voornoemd
Deze personen konden natuurlijk onmogelijk de geboorteplaats en datum bevestigen. Waarom kwamen ze naar het kantongerecht? Werde ze betaald, werkten ze samen of is er een andere connectie. NB Paulina was arbeidster, wellicht was er een klein beetje geld.


Over de de tweelingzussen Marie Jeromée en Anne Marie Boudet,. Zijn deze geboren in 1686 of 1786? Paulina is geboren in 1811. Ik vermoed dat Namen ook op de provincie kan slaan. Ik hoopte al op dit soort treffers.

Over de geboortedatum: het kan natuurlijk zijn dat deze is bedacht bij de eerste inschrijving. Er werden echter geregeld registraties gehouden en ik lees in de regsiters dat steeds de geboortedata worden opgeschreven. Waarschijnlijk is de datum vervolgens goed bijgehouden. Over de geletterdheid van Paulina: ik ben geen handtekening van haar tegengekomen. Wellicht wijst dit op niet kunnen lezen of schrijven.

De leeftijd van trouwen heeft mij ook bezig gehouden. Zowel die van haar als die van Teunis haar man. Wellicht was er een scheve verhouding tussen mannen en vrouwen? Dit kan de leeftijd van Teunis verklaren. Of was het gemeenschappelijke verleden in België (Charleroi en Namen) een bindende factor? Een eerder huwelijk zou best kunnen.

De omvorming van de naam: Dit klinkt plausibel. Er wonen dan ook Boelens in de streek, misschien dat deze naam is overgenomen. Wel opmerkelijk dat al een jaar na het huwelijk de naam is gewijzigd bij de geboorte van het eerste kind.


Is er overigens een manier om soldaten uit de garnizoenssteden te vinden? Ik heb nog niet gevonden hoe dat werkt. Overigens zouden de dichtsbijzijnde garnizoensplaatsen Zwolle, Coevorden, Bourtange, Nieuweschans en Delfzijl zijn.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
(1)
Ja! Die Boudet tweelingzusjes komen niet in aanmerking : geboren in 1686 en niet 1786!

(2)
Wat misschien ook nog (?) een rol kan gespeeld hebben, is wat te vinden is op :
https://www.tresoar.nl/help/Pages/Familienamen-1811.aspx
In 1811 werd het dragen van een familienaam verplicht en moest elk gezinshoofd de gekozen naam op het gemeentehuis laten registreren.
Vooral in het noorden en oosten van Nederland waar velen nog geen familienaam gebruikten, betekende dit een grote verandering.
Omdat veel mensen niet konden lezen en schrijven en er geen landelijke spellingsregels bestonden, zijn veel namen verkeerd in de akten genoteerd.
Zo komen in één en dezelfde familie soms meerdere varianten van dezelfde achternaam voor.
En, hierover nog een uitgebreider site : http://www.naamkunde.net/?page_id=162
(In België zijn familienamen veel ouder en was er bijgevolg geen 'rebellie' omwille van die verplichte, vaste familienaam).

(3)
De periode voor en na de geboorte van Pauline (°1811) was de tijd
dat soldaten onder het leger van Napoleon (1769-1829) stonden in Nederland en België...
Op 9 juli 1810 werd het Koninkrijk Holland ingelijfd bij het Eerste Franse Keizerrijk, met aan het hoofd keizer Napoleon.
Zie verder : https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_regering_tijdens_de_Franse_tijd

Zo bestaan er lijsten van soldaten onder het leger van Napoleon.
Voor NL : https://www.historici.nl/resource/database-nederlandse-militairen-in-het-leger-van-napoleon/
Voor België, o.a. : https://nl.geneanet.org/archives/releves/search_etat_civil.php?clef=dep_bb&ref=belund2
+ verder eens googelen op beide landen.
Eventueel ook eens proberen bij : https://www.stamboomforum.nl/subfora/61/0/0#forums (voor 'militairen').

(4)
Verder is het beetje vreemd dat Pauline haar Waalse (?) moeder Maria zou genoemd hebben;
onder Franstaligen is dat altijd 'Marie' (maar ook dat kan een aanpassing in Nederland geweest zijn).

mvg, Greta

>>> Niet meer dan wat wegwijzers... Aanvullende en betere informatie altijd welkom...
>>> Voor het volledige debat : zie ook p.1 via cijfertje 1 rechtsboven.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Wat ik ook gisteren nog las, maar ik twijfelde of ik het zou doorsturen want:

Een zekere Marie Boudet krijgt in november 1814 een zoon, de vader is Brunet, die in het leger zat!
Volgens een bepaalde bron is dat leger ook in België geweest, maar het is niet helemaal duidelijk waar; die zoon is trouwens geboren in Limoges, dus dat betekent dat Marie zou meegereisd zijn met het leger (ze was een dienstmeid, denk ik, maar ik heb de volledige gegevens niet, die kun je wel zien als je premiumlid bent, denk ik - zie screenshot).

Gaat het om dezelfde Marie Boudet??
Wel allemaal heel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.
Het in 1814 geboren kind zou dan een broer of halfbroer van Pauline zijn?

Er is wel een addertje. In de screenshot hierbij heet de vader 'Michel', in Wikipedia (zowel de zoon als de vader zijn daar te vinden) heet de vader Jean-Baptiste Brunet, zoals zijn zoon.

Fascinerend toch zo'n onderzoek... ;-)

En hopelijk lach je nu niet te hard met deze 'suggestie' van mij. Zoals gezegd, ik wist niet goed of ik het zou doorsturen.
IMG_0092.PNG
Groetjes
Kris
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Zeker niet "om te lachen", Kris, maar ja... ken ook dat gevoel
als ik eens een nog niet bewezen denkpiste doorgeef.
Altijd de moeite om door te geven en... wie weet!?

Heb ondertussen het echtpaar Marie Boudet & militair Michel Brunet
bij Geneanet gevonden : https://gw.geneanet.org/pierfit?lang=nl&p=marie&n=boudet&oc=12
op de betrouwbare 'samenwerkende' mega database van 'Pierfit'.

"Ongelooflijk maar waar??"
Marie Boudet (Limoges,07.10.1782-Ablon, 18.05.1859) is ook oud geworden...
Het echtpaar huwde te Limoges, op 27.01.1802.
In theorie kan het nog als deze Marie Boudet 'een scheve schaats' zou gereden hebben
tussen de zwangerschap & geboorte van haar dochters :
Anne Brunet, Limoges, 11.01.1808 en Marie Thérèse Brunet, Limoges, 25.10.1812.

Helemaal nog niet zeker, maar... te onthouden.
Nog een mooi weekend allemaal. Greta
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Dag Greta
Hm, ziet er slecht uit... Als ik het goed onthouden heb (weet het dus niet zeker), staat op huwelijksakte van Pauline in 1856 dat haar moeder niet meer leeft.
Het zou te mooi geweest zijn...

Ook voor jou en de anderen op dit forum nog een prettig weekend!

Kris
bvanherck
female
Berichten: 523
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Voor nog wat meer verwarring te zaaien ... er is ook een Nieuw-Namen op de grens van Nederland en België, in de gemeente Hulst in Nederland die overgaat in het Belgische dorp Kieldrecht.
Nieuw-Namen was de nieuwe naam van het vroegere Namen dat in 1715 door de zee werd verzwolgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Namen

't is maar een idee!

Vriendelijke groeten, Brigitte
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste allemaal,

Dankzij jullie enthousiastme en suggesties ben ik doorgegaan met zoeken daar waar ik dacht dat het spoor misschien wel dood zou lopen.

Het verhaal van Paulina en Maria neemt een andere wending, een nieuwe invalshoek ontvouwt zich vanuit de archieven van Veenhuizen met name de stamboeken met de invnrs 1588, 1589 en 1590.

Onze zoektocht begon met de gegevens dat Paulina is geboren in Namen in 1811. Ze kon geen geboorteakte presenteren aangezien deze verloren was gegaan tijdens de omwenteling. Om te kunnnen trouwen is er bij het kantongercht in Assen een akte van bekendheid opgemaakt waarbij ogenschijnlijk 4 willekeurige mensen hebbe getuigd. Uit navorsen blijkt dat deze mensen zeker niet willekeurig opgetrommeld waren er is namelijk een duidelijke band, de band van het veteraanschap.

In de geschiedenis van de koloniën van weldadigheid staat een opmerking dat vanaf 1826 oudmilitairen een plekje krijgen op de kolnieen, meestal als opzichter. Ze hebben een andere status dan de andere bewoners en wonen in huisjes aan de buitenzijde van de gestichten. Opvallend is dat er rond 14 mei 1928 meerdere veteranen gezinnen uit Charleroi in Veenhuizen aankomen. Hier zit het gezin van de toekomstige man van Paulina, Antonius (Teunis) Schenk bij. Paulina en Maria zitten hier ook bij!

Hier hebben we antwoord op de vraag: "Waarom hebben deze mensen deze lange weg noordwaards ondernomen?"

Ik heb nog niet alle stamboeken doorgenomen. Bovendien kunnen enkele details mij zijn ontgaan. Al wel is duidelijk dat de getuigen de volgende band hebben. Getuige 1 en 4 zijn buren van elkaar, getuige 2 en 3 zijn familie, van een aantal heb ik terug gevonden dat het veteranen zijn en 2 en 3 zijn gelijk met Paulina en Teunis aangekomen vanuit Charleroi! Deze mensen konden zeer goed getuigen dat zij in ieder geval uit het huidige België kwam al is het niet aannemelijk dat de exacte plaats en datum bij hun bekend was.

De meest opzienbarende informatie komt uit stamboek invnr 1590 pag 70. Deze vertelt over de aankomst van Paulina en Maria op 14 mei 1828 in Veenhuizen. In de informatie tot nu toe was Paulina de dochter, Maria de moeder en een onbekende de vader. Het archief vertelt echter dat Paulina (1812!) en Maria Francoise (1823) ZUSSEN zijn! Het zijn kinderen van wijlen (moeilijk te ontcijferen) S. Tevens. De moeder wordt niet genoemd. Hoe weet ik zo zeker dat dit de mensen zijn die ik zoek? Door een aantal aanwijzingen. Zo wordt Paulina uitgeschreven op precies dezelfde datum als haar man Teunis wordt uitgeschreven. (Om vervolgens ook weer op een andere plek te worden ingeschreven) Haar zus Maria Francoise komt na verloop van tijd bij de moeder van Teunis te wonen. Een nakomelingen van Paulina heeft de naam Francoise, een naam die niet naar andere voorouders te tracen is.NB Paulina wordt in alle Drenten ook als Paulina of Roulina Tevens vermeld.

De meisjes verhuizen vaak naar verschillende huisjes en gestichten. Er wordt zelfs een opmerking gemaakt dat ze in 1940 met P. Gage zijn vertrokken.

Maar nu het klapstuk!!
Van Maria Francoise zijn de meeste registraties bekend. Hiermee is hun verplaatsing binnen de kolonie te volgen (moet ik nog doen)
Maria Francoise overlijdt op 1-05-1878 in Frederiksoord (Vledder) http://alledrenten.nl/iip.php?id=1858418
Overleden: Francoise Tevens; geboren op: 27-09-1822 te Charlois (België); beroep: zonder, overleden op 01-05-1878 te Frederiksoord (Vledder); oud: 55 jaar, dochter van Simon Tevens en Marijanna Boelen
.
De namen van de ouders zijn bekend!!!
Ook het feit dat Paulina kennelijk in 1822 in Charleroi woonde (na 1815 weer onder Nederlands militair gezag)
Verder denk ik uit de akte te lezen dat de naam van haar moeder als Maryanna Boelan werd geschreven. Zij zal tussen 1822 en 1828 zijn overleden.

De zoektocht wordt iets anders. We zoeken nu gegevens over de volgende personen:
Paulina Tevens, geboren te Namen, 11-4-1812
Marijanna Boelen / Maryanna Boelan overleden tussen 1822 - 1828 mogelijk in Charleroi
Simon Tevens overleden voor 1828 mogelijk in Charleroi

Ik ben even overdonderd door deze informatie en het feit dat de antwoorden binnen handbereik liggen. Ik laat het even bezinken.

Misschien dat er in de tussentijd nog meer informatie over deze personen is te vinden?

Groeten,

Silvio Rademaker
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Goh, wat een verhaal!
Leuk om lezen alleszins!
Tja, genealogie is duidelijk iets voor 'nieuwsgierige' en 'volhardende' mensen!
Nog veel succes!

Kris
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Een laatste reactie en dan laat ik je met rust...
Hier is sprake van Marie Elisabeth Boel, die een geboorteakte nodig heeft voor haar huwelijk:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9589-9G96?i=599 (en zie ook volg. blz).
Familie van Marie/Pauline?

Veel succes nog!
Kris
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Integendeel Kris, je denkt geweldig mee. Dank daar voor.

Wat een geweldige briefwisseling! :)

Vooral de passage waarin wordt verteld dat er vooral 83 cent(imes) aan postzegels moeten worden ingesloten!

Ik denk overigens dat het hier niet over Boel maar over Bos gaat. Ik maak dat op door vergelijk van l en s aan het einde woorden.

Hoe ben je eigenlijk op dit archief gekomen?

Groeten,

Silvio Rademaker
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Een groot deel van familysearch wordt ontsloten via zoekakten.nl (tabblad België nemen, dan tabblad juiste provincie, dan gemeente selecteren enz.).

Is dit een antwoord op je vraag?

Kris
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
zoekakten.nl kende ik nog niet. Dank je wel :)

Groeten,

Silvio Rademaker
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nieuwe Update:

Ik heb meerdere bestanden uit Veenhuizen doorgelopen. Over de moeder heb ik ook twee keer een nieuwe naam gelezen. Verder komt de plaats Huy een flink aantal keren voorbij.

Om het plaatje rond te krijgen, ik zoek additionele info over de volgende personen:

Simon Tevens, geboren in Amsterdam 13 October 1791, Overleden Veenhuizen 14-10-1830 (op welke plekken gelegerd en wie waren zijn voorouders)
Marie Joseph Bolee ( ook wel Marijanna Boelen / Maryanna Boelan) geboren rond 1782, overleden 7-12-1838. (nb ik zie dat er enkele personen Bolee in de buurt van Namen / Huy leven in die periode maar hier kan ik niet bij ivm permium abonnement) gebruiker: colgnecmgeniwalm.

Misschien wil iemand mij hier mee helpen?

Groeten,

Silvio Rademaker
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Hallo
Ik kan (bijna) niet meer volgen...
Even nog over een vroeger bericht waarin je je afvroeg of Teunis Schenk en Paulina Boelen al getrouwd zouden geweest zijn.
Volgens de huwelijksakte van 1844 is dat alleszins niet het geval, maar dat wist je misschien al.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939L-SLP2-7?i=16&cc=2026974

Ik snap ook je opmerking daar over de 'scheve' verhouding van leeftijden niet. Beiden zijn ongeveer even oud in deze akte.
Hij is geboren op 5/10/1812 in Gorinchem, Zuid-Holland; zij zogezegd op 11/8/1811 in Namen (maar dat wisten we ook al...).

Wat je laatste bericht betreft: heb je enig idee waar die Marie Joseph Boelen gestorven is?

Misschien kun je een overzichtje maken met wat je wel/niet hebt...?? Ik vrees dat het (voor mij) wat te ingewikkeld wordt.

Kris
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Hallo Kris,

Het wordt inderdaad onoverzichtelijk, er komen steeds nieuwe stukjes informatie bij. Bovendien is niet alle informatie die ik gevonden heb ik de archieven van Veenhuizen altijd even betrouwbaar.

In een volgend bericht zal ik een overzicht maken van de laatste informatie die ik heb.

Hier nu een reactie op je vragen:
  • Huwelijk Teunis en Paulina: ik ben het eens het is zeer onwaarschijnlijk dat Teunis of Paulina voor die tijd getrouwd waren met iemand anders of elkaar
  • Scheve verhouding: Dit gaat niet over leeftijd. Het was een speculatie over de verhouding mannen en vrouwen. Wellicht kon dat verklaren waarom zij pas op hun 31e en 32e trouwden. Na zoeken blijkt dat deze speculatie onwaarschijnlijk is. Wat wellicht meespeelde is het volgende ze kwamen beiden uit militaire veteranen gezinnen, een aparte groep binnen de kolonie met ook een aparte status ten opzichte van de bedelaars, ladlopers en wezen. Verder zaten ze een tijd niet in het zelfde gesticht, Paulina moest wellicht zorg dragen voor haar jongere zus met lichamelijke kwalen en Teunis ging van 1831 tot en met 1836 in militaire dienst. Na een verhuizing van het ene naar het andere gesticht kwamen ze elkaar waarschijnlijk pas weer tegen.
  • Overlijden Marie Joseph: dit was in Veenhuizen
Plaats reactie

Terug naar “België”