Plaats reactie

Emigratie naar N-Amerika, zoeken naar Belgische herkomst.


fvanbeneden
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik ben op zoek naar de geboortegegevens van 2 broers en hun zus, voorouders van een contact in Ohio, VS.
Namen en data die mij zijn mij toegestuurd van de 3 kinderen:
Van Beneden John geb. 09-05-1882, België, waar ?
Van Beneden Jerry geb. 05-10-1886, waar Antwerpen
Van Beneden Josephine geb. 29-01-1888, België, waar ?
Hun vader was Desiré Van Beneden, geb. te Heverlee op 23-06-1865.
Moeder zou Zelie Affranc zijn, of wat er op lijkt en geboren Oktober 1863, België, waar ?
De naam Affranc of zo iets wat er op gelijkt schijnt mij echter ongeloofwaardig.

De namen John en Jerry kunnen volgens mij niet hun echte namen zijn, ze zijn ‘veramerikaanst’.
Volgens een document uit de VS stond bij de naam van John ook de naam Bathist. Doet mij dan denken aan Jean Baptiste.

Jerry zou van Gerard kunnen zijn. Ik heb de geboorten nagekeken vanaf 1885 tot 1890 in Antwerpen en geen enkele Van Beneden gevonden.
Waarschijnlijk zijn zij allen geboren in Wallonië. De vader van Desiré verhuisde met zijn gezin naar Dampremy vervolgens Forchies la Marche waar hij in de koolmijnen ging werken. Beide gemeenten nabij Charleroi.
Eind jaren 1880, begin 1890 is het huisgezin geëmigreerd naar Nova Scotia (nu Canada) en eind 1892 naar de VS. Ook in de VS werd in de huiskamer nog steeds Frans gesproken, vandaar mijn zoeken in Wallonië.

John, Jerry en Josephine zijn echte broers en zus. Dat blijkt uit het DNA van hun nakomelingen.

Desiré Van Beneden overleed in de VS in 1935. Zelie Affranc overleed er in 1904.
Van deze Desiré heb ik 4 broers en 2 zussen in België gevonden, geboorten, huwelijken en hun kinderen, alleen van Desiré ontbreekt elk spoor alsook van zijn vrouw en de 3 kinderen.

Wie kan ons helpen? Al de reeds gevonden namen staan op FamilySearch.

Ik zelf heb al FamilySearch, Geneanet, Netradyle, Myheritage en natuurlijk arch.be doorgeploegd maar ik kan ze niet vinden.
Laatst gewijzigd door fvanbeneden op 03 maart 2018, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Misschien krijg je dit bericht 2 keer, ik klikte op een foute toets, en mijn reactie was 'weg'.
Een suggestie: heb je gekeken in de passagierslijsten van de boten naar Amerika? Je zal daar misschien geen 'rechtstreeks' antwoord vinden op je vragen, maar misschien wel een kapstok voor verder onderzoek.

Hier enkele sites die mij hielpen:
http://www.limburgemigrant.nl/info-landverhuizers/lijsten-landverhuizers/lijst-belgische-landverhuizers
http://www.ancestry.com/genealogy/records/
http://www.findagrave.com/cgi-bin/ - diverse 'Van Benedens' vermeld (overleden in Ohio), van Desiré staat er zelfs een foto bij.

en ik vind op deze site 'Van Beneden', weliswaar niet op de juiste data:
https://www.libertyellisfoundation.org/passenger
Er zijn ook nog de passagierslijsten van Red Star Line (Antwerpen).

PS De naam Affranc is ook te vinden bij 'Findagrave.com' - wel niet Zelie.

Maar misschien keek je daar overal al.
Alleszins veel succes!
Kris
krisvr
female
Berichten: 508
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Op de geneanetpagina https://gw.geneanet.org/malegocaroline
staat je Desiré ook.
Interessant is de opmerking dat hij geboren is als 'Ronsmans'.

Wat is eigenlijk de concrete info die je zoekt? Het is me niet helemaal duidelijk want je hebt toch al een en ander? Sorry voor deze vraag.

Kris
fvanbeneden
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste kris,
Ik zie dat je al heel wat hebt opgezocht. Die gegevens heb ik ook al doorzocht.
Ancestry werd door de Amerikaanse contacten doorsnuffeld. In Ellis Island zijn ze nooit aangekomen, ze zijn in Nova Scotia aan land gegaan.
Findagrave heb ik ook allemaal. Zo is de zoektocht begonnen.
Red Star heb ik aangeschreven, geen antwoord.
Van die Ronsmans-Van Beneden heb ik de ganse stamboom vanaf 1630.

Die 4 namen, John, Jerry en Josephine Van Beneden met hun 'vermoedelijke' geboortedata en hun 'vermoedelijke' moeder Zelia Affranc. Waar zijn die geboren en kloppen de data.

De nakomelingen van die John, Jerry en Josephine hebben gemeenschappelijke DNA. Die zijn broer en zus.
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Acte de naissance/baptême
Commune : Châtelineau
Département / Province : Hainaut
Nouveau-né :
Nom de l'enfant : VAN BENEDEN Jean Baptiste
Date de l'acte : 18-05-1882
Sexe :
Parents :
Nom du père : Augustin
Nom de la mère : VINCENTIUS Céline
Crédits :
Transcripteur :
Déposant : Netradyle
fvanbeneden
male
Berichten: 7
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Beste Esarara,

Spijt me, maar de door u gevonden persoon is niet diegene die ik nog steeds zoek. Ze hebben dezelfde naam, zijn geboren met 9 dagen verschil, maar zijn zelfs geen direkte familie.


Mijn vermoeden is dat de Jean Baptist die ik zoek op jeugdige leeftijd er thuis is vandoor gegaan en naar Frankrijk is gegaan. Daar zal hij een Française getrouwd hebben waardoor die en hun kinderen de Belgische nationaliteit verkregen. Als Belgen zijn zij dan naar Canada (Franstalig), geëmigreerd.

Waar in Frankrijk zijn ze gehuwd en hun kinderen geboren, dat is ondoenlijk dat op te sporen. In Noord-Frankrijk alleen al zijn de dorpjes zo enorm talrijk, daar is niet aan te beginnen.

met vriendelijke groet,
fred.
esarara
male
Berichten: 110
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Tsja, het was natuurlijk wel te mooi om waar te zijn nietwaar? :D

In ben op het forum al zo vaak geholpen, ik dacht ik zal eens een steentje bijdragen....

In ieder geval succes met de zoektocht!
Plaats reactie

Terug naar “België”