Plaats reactie

Partners die kort na elkaar overlijden

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik heb in mijn stamboom 2 koppels die op een paar dagen na elkaar overleden zijn. Een koppel uit Oetingen in feb 1848, 2 dagen na elkaar.

En nog een koppel 1 dag na elkaar in feb 1724.. te Dworp

Zou dit een ziekte kunnen betreffen of eventuele enkele andere mogelijkheden?

Alvast bedankt
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10862
Voor de pest lijkt het mij enigszins laat, maar in die perioden kwamen wel nog veel grote cholera-epidemiën voor en ook die kostten menigen het leven.

Even Googelen op bijvoorbeeld epidemie+dworp of epidemie+oetingen, eventueel nog aangevuld met het jaartal.
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Je hebt inderdaad gelijk 1848 en 1849 waren er zeer hoge sterfte cijfers door cholera epidemieën ... 1724 vind ik niet meteen iets terug, maar zal wel ook zoiets zijn zeker.

Bedankt
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
We kunnen inderdaad alleen maar stellen welke epidemie het zou kunnen zijn en welke niet...  Maar, ook hongerjaren eisten een zware tol...
Reken daar nog bij dat zowel hongerjaren als epidemieën erg lokaal konden zijn...
(uit eigen boom : terwijl in de West-Vlaamse Polderdorpen de landbouw voor welvaart zorgde, werd in dezelfde periode
op de arme zandgronden van het Oost-Vlaamse Knesselare de bevolking door tyfus & honger in 1848 gedecimeerd!)...
Het jaar 1848 was wel degelijk een 'cholerajaar' op grotere schaal...

Mogelijkheden om toch nog een tipje van de sluier te lichten...
- Heel soms via de begrafenisregisters - extra info staat bijna nooit op een akte, tenzij spectaculair (zo één van mijn voorvaders die van zijn paard viel en
  er onder terecht kwam).  Pestoverlijdens e.a. epidemieën werden wel meer vermeld in de steden, zeker als ze in 'hospitalen' overleden.
  Dworp, +1724 wel nog niet bij search.arch  :-(   Overloop eens de begrafenisaktes van de naburige dorpen van 1724 om te zien of er extra vermeldingen bij staan...
- Zijn die koppels hoogbejaarden? In eigen stamboom tel ik een aantal hoogbejaarde koppels die kort na elkaar overleden...
  dat maken we mee tot in onze tijd dat de ene kort na de andere 'vertrekt'... heel menselijk.
- DWORP behoort nu bij Beersel, alsook de Heemkundige Kring waarbij het mailadres van hun voorzitter JDC, die zo nodig kan doorverwijzen.
- En voor OETINGEN (deelgemeente van Gooik, Pajottenland, Vlaams-Brabant) zou ik mijn licht opsteken bij : H.K. Gooik 
  Mocht je deze site nog niet kennen, overloop zeker eens de linkjes, linksboven.  Ze hebben ook een bibliotheek (met heemkundige tijdschriften)!

>>> Iemand uit Vlaams-Brabant die wat meer weet?  mvg. Greta
kaval303
kaval303
Berichten: 14
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Beste,

Naar mijn weten was het meer rond 1798 dat er een pest epidemie was in Dworp en omstreken.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nog in aansluiting op de opmerking van 'Kaval'
De vraag blijft inderdaad of het hier al dan niet om een (lokale) pestepidemie ging...
Naast pest waren er ook regelmatig opflakkerende epidemieën zoals cholera, dysenterie
of massaal griep en longontsteking tijdens de strenge wintermaanden (i.c. februari!) waarbij
de 'gewone' mensen in hun tochtige, kille huizen zich moesten behelpen met o.a. gesprokkeld hout voor verwarming...
Mogelijks geweld van doortrekkende soldaten of dievenbendes kan ook...

Lokale heemkundige of historische kringen weten misschien meer, maar...
iets wat wij genealogen wel kunnen nagaan is in de begrafenisregisters zien of er (abnormaal) hogere sterftecijfers waren dan
bvb in de februarimaand van het vorige en volgende jaar; zo ja, dan zitten we toch met één of andere overdraagbare ziekte...
En, nagaan of het hier om een hoogbejaard koppel ging (ook zeventigers toen!)...
van alle tijden dat een hecht ouder koppel kort na mekaar overlijdt...

Gerelateerd forumtopic : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=13024&t=527375
8 tekstjes over epidemieën. Verdere info blijft welkom. mvg, Greta
inatje
female
Berichten: 15
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Ik was dit een beetje vergeten gelukkig kreeg ik een melding, mijn excuses. Om op de vraag van Greetje te antwoorden: het koppel uit 1848 is overleden op 1 en 3 februari. De vrouw was slechts 55 jaar oud, de man was echter wel 77 jaar oud. Dus de man is zeker voor die jaren niet zo uitzonderlijk. Ik heb wel opgemerkt dat in mijn stamboom er wel een aantal mensen overleden zijn in de winter van 1847 en 1848. Ik ga er ook verder naar opzoek, alle verdere info is welkom.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Interessant i.v.m. het kort na elkaar overlijden van het voorouderkoppel uit Oetingen : https://nl.wikipedia.org/wiki/1840-1849
citaat : In de winter van 1846-1847 heerst overal in Europa de aardappelziekte. Deze leidt tot misoogsten en voedselschaarste.
Bij de mislukte aardappeloogsten denken we meteen aan Ierland (met massale migratie van Ierse boeren naar Amerika),
maar ook bij ons was het toen miserie troef!

Ook deze studie is interessant : http://www.marialoop.be/honger.html
citaat : De aardappelcrisis veroorzaakte in Vlaanderen een laatste hongersnood van de'oude stijl'.
In 1845 ging bijna 90% van de aardappeloogst verloren.
In 1846 kwam daarbij een gedeeltelijke mislukking van de rogge- en tarweoogsten, de belangrijkste broodgranen. (...)
De winter van 1844-45 was uitermate streng geweest. (...) Er was grote schade aan de wintergewassen, vnl. rogge en tarwe.
Om die schade te compenseren, pootten de boeren in 1845 meer aardappelen. Maar een lading pootaardappelen uit de V.S.A.,
die in Oostende gelost werd, was besmet met een tot dan onbekende aardappelziekte.
In 1846 is het droog en warm van maart tot in augustus en mislukt ook nog eens de oogst van graan- en meelgewassen.
Het was de laatste hongersnood in Vlaanderen die niet door oorlogen werd veroorzaakt.
De verzwakte bevolking werd bovendien getroffen door epidemies van tyfus en cholera.

Een studie uit "de Vlaanders" maar een tijdsbeeld dat bij uitbreiding wellicht ook voor jouw rootsdorpen bestond, Ina.
"Wie zoekt, die vindt", een geknipte spreuk in de genealogie. - Groetje van Greetje
Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”