Plaats reactie

Ontruiming graven

jvankeymeulen
jvankeymeulen
Berichten: 63
Las hier zojuist op Nieuwsblad dat er 320 graven verdwijnen in Oetingen (Gooik-Vlaams Brabant)!! Heb er geen familie liggen maar toch doet het me wat te horen dat zoveel oude graven/patrimonium verdwijnt.
Moest er iemand van die kanten zijn en hij kan ze fotograferen. Het is de laatste kans.
Zou ook leuk zijn voor een topic waar alle info over aankomende gravenontruimingen gedeeld kan worden.
En we eventueel zelfs onderling kunnen afspreken wie waar gaat fotograferen, kwestie van organiseren en efficiëntie te verhogen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190330_04290325
https://www.hln.be/regio/gooik/vanaf-1-april-verdwijnen-er-320-graven-op-het-kerkhof-van-oetingen~a9cc749a/
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt om het melden van deze 'ontruimingen' van graven op het kerkhof van Oetingen.
En, inderdaad een apart forumtopic enkel voor dit soort meldingen is interessant
en beter dan bvb op het algemene forum 'Geneagraves' waar meldingen kunnen ondersneeuwen.

Enkele decennia geleden had je massale ontruimingen van kerkhoven omdat
de 'hoven rond de kerk' een andere bestemming kregen (soms zelfs voor parking).
Hier gaat het blijkbaar om graven waarvan de concessie verlopen is
(zie je op elke begraafplaats; in Nederland zelfs nog sneller) en er
dus langzaam maar zeker graven verdwijnen, ook al omwille van 'plaatsgebrek'...

Heb de topictitel gewijzigd tot : Ontruiming graven;
wie van nog grote of kleinere ontgravingen afweet, wijzig enkel de plaatsnaam in het titeltje bovenaan.

En hier meteen al een andere plaats : kerkhof van Sleidinge (Oost-Vlaanderen) :
https://www.hln.be/regio/evergem/ontruiming-op-kerkhof-sleidinge~aaee08bb/

TIP : door gewoon eens te googelen op : ontruiming van kerkhof, deze info gevonden.

Geschreven in respect voor de overledenen en hun laatste rustplaatsen;
dat ze mogen verder leven mede door onze genealogische opzoekingen. GP
jvankeymeulen
jvankeymeulen
Berichten: 63
https://www.hln.be/in-de-buurt/denderleeuw/ontruimingen-op-begraafplaatsen-gaan-op-1-juni-van-start~a048be28/

Een nieuwe ontruiming in Denderleeuw, Welle en Iddergem binnen een paar weken, maar liefst 1400 graven gaan verdwijnen.
novangroningen
male
Berichten: 14
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Op Selwerderhof, de grootste begraafplaats van Groningen is ook een ruiming aangekondigd voor het najaar 2019. Het gaat om 1 veld met graven uit de begintijd van de begraafplaats. Graven die niet worden geruimd zijn speciaal gemarkeerd.
Bijlagen
20190428_165430.jpg
20190428_165444.jpg
novangroningen
male
Berichten: 14
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Vorig jaar was ik in september op de Rooms Katholieke begraafplaats in Sappemeer (prov. Groningen) waar een aankondiging was gedaan tot ruiming van een aanzienlijk aantal graven waaronder zeer monumentale graven. Ik weet niet of de graven inmiddels zijn geruimd of dat ze er nog staan. De grafstenen heb ik toen zo veel mogelijk gefotografeerd!
Bijlagen
20180914_185811.jpg
20180914_185823.jpg
20180914_185848.jpg
Clipboarda.jpg
Clipboardb.jpg
Clipboardc.jpg
IMG_0131.jpg
IMG_0133.jpg
IMG_0134.jpg
IMG_0843.jpg
sebadera
sebadera
Berichten: 63
En intussen zijn nog gehele 'gemeenschappen' aan graven ontruimd geworden, en er staan er nog massa's op stapel. En zeker nu dit jaar 2021 alle eeuwige vergunde graven 'vervallen geworden' zijn. Ik heb in elk geval al duizenden geviseerde graven vereeuwigd met foto. Hopelijk zal geneanet zorg dragen voor die info, zodat het beschikbaar blijft voor de generatie's na ons. Ik denk dat heel wat mensen in de toekomst ons dankbaar zullen zijn.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Is het jullie ook al opgevallen? Op nogal wat kerkhoven staan de gekende herinneringsbordjes bij graven
waarvan de concessie bijna teneinde loopt en... die eindigt per 1 januari (2022).
Voor sommigen onder jullie misschien de gelegenheid om deze bijna verdwenen graven te 'vereeuwigen' op Geneanet?
Zo nog niet gebeurd. Wel best niet tijdens deze Allerzielendagen uit respect voor de vele bezoekers
die dezer dagen hun dierbare overledenen op kerkhoven gaan gedenken. mvg, Greta
sebadera
sebadera
Berichten: 63

Re: Ontruiming graven

Bericht door sebadera »

Dag Greta,

dit komt omdat in de loop van 2021, 50 jaar geleden is dat 'eeuwige vergunning' werd omgezet naar '50jaar'. Die 50 jaar zijn nu verlopen. Dus nu heeft men de kans om de eeuwige vergunning gratis te verlengen voor nog eens 50 jaar. Zoniet verloopt de vergunning, en wordt het graf gesaneerd. Héél wat gemeentebesturen zullen nu in hun handjes wrijven dat ze nu eindelijk vrij spel zullen hebben met die oude graven met eeuwige vergunning. Je mag er van uit gaan dat de sanering van de kerkhoven nu in een stoomversnelling zal gaan. Ik heb in elk geval al mijn steentje bijgedragen en heb in nog geen jaar tijd al 20000 graven op perfecte wijze vereeuwigd.
edwardn
edwardn
Berichten: 1543
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re: Ontruiming graven

Bericht door edwardn »

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211115_96241925

De volgende in de rij, in onze buurgemeente.
In mijn gemeente hebben ze na stevig protest de boot nog even kunnen afhouden, maar dat zal ook niet lang meer duren. Er waren zelfs meldingen geplaatst bij de graven van oudstrijders, bij de gezamenlijke begraafplaatsen van een aantal jongens die bij de beruchte "collegebrand" in Heusden in 1974 waren overleden. Dat ging voor veel bewoners hier een brug te ver want nog steeds vers in het geheugen.
Zoals in het artikel vermeld zullen het blijkbaar enkel nog de rijken en de beroemdheden zijn die eeuwige rust verdienen...

Vlaanderen, een schandvlek op het gebied van eerbied voor zijn overledenen.

Edward

P.S. Voor wie het volledige artikel niet ziet stuur je me best een PM. Klik daarvoor hier links op mijn gebruikersnaam.
Plaats reactie

Terug naar “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”