Plaats reactie

ex castro

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
dommeltje
male
Berichten: 162
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

ex castro

Bericht door dommeltje »

In de huwelijksregisters van de parochie St Walburgis te Antwerpen (1736-1772) vind ik dat mensen afkomstig zijn : "ex castro", "castrum" of "vero ex castro". En dit zowel voor de mannen als de vrouwen. Ik weet dat castrum duidt op het kamp, de vesting of de burcht. Iemand een idee of dit naar een bepaalde parochie in Antwerpen verwijst of aar een andere stad? Als burcht zie ik enkel Het Steen in aanmerking komen maar de vermeldingen zijn te talrijk. Vermits het ook soms betrekking heeft op vrouwen kan ik ook moeilijk aannemen dat het gaat over een Spaanse militaire vesting.
Bedankt voor jullie hulp.
mgrvaxzx
mgrvaxzx
Berichten: 1000
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: ex castro

Bericht door mgrvaxzx »

[désormais waxonrut]
dommeltje
male
Berichten: 162
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: ex castro

Bericht door dommeltje »

Bedankt voor je reactie en deze mooie kaart. Maar zouden er ook dames gevestigd zijn in die citadel. Was toch een militair kamp ... of vergis ik mij?
dclaessens
dclaessens
Berichten: 490
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: ex castro

Bericht door dclaessens »

Ex castrum geeft aan dat een persoon in "de burcht" woonde.
De burcht was het ommuurde deel van het oudste deel van Antwerpen, en was bewoond door burgers.
Centraal stond de St. Walburgiskerk.
Rond 1875 werd de uitstulpende Scheldeoever rechtgetrokken wegens weerkerende ver- en ontzandingsproblemen.
De burcht en de kerk werden afgebroken, behalve het toegangsgebouw, het Steen.
Wat ook nog rest, is de straat Burchtgracht, in vroegere tijden de verdedigingsgracht rond de Burcht.
Zie de rode lijnen op het kaartje hierbij, die de huidige straat aan de kaaien aangeven.

mvg - Dirk

Afbeelding
dommeltje
male
Berichten: 162
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: ex castro

Bericht door dommeltje »

Dirk, hartelijk bedankt voor deze opnieuw goed gedocumenteerde verklaring. Hier kan ik weer een heel eind mee verder.
Met vriendelijke groeten,
François
Plaats reactie

Terug naar “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”