Plaats reactie

Naam aanpassen bij foto grafsteen

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
guydece
male
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Als ik de indexering wil wijzigen bij de foto van een grafsteen, dan is dat niet mogelijk voor de schrijfwijze van de familienaam.
Zo wil ik bijvoorbeeld voor https://nl.geneanet.org/kerkhof/view/8492493/persons/ de naam "de CEULAER" (Nederlandse vorm) wijzigen in "De Ceulaer" (Belgische vorm). Na registratie komt de oude vorm steeds terug.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10859
Als de Belgische vorm 'Deceulaer' zou zijn, dan zou de wijziging wel kunnen plaatsvinden.
Feitelijk probeert u nu slechts een kleine letter van een voorvoegsel te wijzigen in een grote letter, en blijkbaar staat het systeem dat niet toe.
guydece
male
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Sorry, maar mijn officiële naam is "De Ceulaer" en niet "Deceulaer" noch "de CEULAER" of "de Ceulaer". Zo ook voor die Remi op de grafsteen of bijvoorbeeld ook op de grafsteen https://nl.geneanet.org/kerkhof/view/8492262/persons/?individu_filter=de+CEULAER%2BMaria waar de naam niet in blokletters staat.. In mijn stamboom komt de vorm Deceulaer ook voor, maar dat is een totaal andere tak. In België wordt het lidwoord De of Van met een hoofdletter geschreven tenzij het een persoon van adel is. Dit is net het omgekeerde van wat men in Nederland als gewoonte heeft. In ons voorbeeld zou het voor ons dus gaan om een persoon van adel wat niet het geval was.
Het kan toch niet de bedoeling zijn om officiële namen door het systeem willekeurig anders te laten schrijven omdat het te moeilijk is om het correct te laten doen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10859
Het systeem maakt automatisch van de eerste letter van een voorvoegsel een kleine letter.

Navraag bij de technici leverde als antwoord op, dat dit ook niet aangepast zal gaan worden, en dat heeft overigens ook niets met Nederland te maken, zoals u abusievelijk verondersteld.

Daarnaast gaf ik ook alleen aan dat als de Naam 'Deceulaer' zou zijn, waarbij zoals bij het merendeel van de Belgische namen met 'voorvoegsel' deze één is met de naam, de eerste letter wel zou kunnen worden aangepast. Ik beweer nergens dat u familie bent van die tak of dat u uw naam verkeerd zou spellen.
guydece
male
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
"Het systeem maakt automatisch van de eerste letter van een voorvoegsel een kleine letter"
Wel dan is het systeem verkeerd.
"zoals bij het merendeel van de Belgische namen"
ook dit is helemaal niet waar, integendeel zelfs !

In het dorp waar ik geboren ben leeft een familie "Vanden Broeck" en ook een familie "Van den Broeck" die niets met elkaar te maken hebben. Nog een voorbeeld dat de juiste officiële schrijfwijze van een naam belangrijk is.

Waarom kan het in dit geval niet correct geschreven worden en in de namen van mijn stamboom wel?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10859
Omdat het systeem van Geneagraves dan blijkbaar anders werkt.

Ik kan er verder ook niets aan doen. Ze passen het gewoon niet aan.

Ik heb overigens nog steeds nergens beweerd dat namen als 'Vanden Broeck' en' Van Den Broeck' aan elkaar gelijk zijn. U moet niet proberen mij woorden in de mond te leggen. Bovendien is Vanden Broeck ook al weer een andere naam als 'Vandenbroeck' waar, zoals bij het merendeel, de voorvoegsels wél verbonden zijn.
guydece
male
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Dan vraag ik om alle foto's met de naam "De Ceulaer" te verwijderen omdat ik niet aanvaard dat mijn naam en die van mijn familieleden verhaspelt wordt. En zo ook voor de namen "De Ceulaerde", want dat is ook familie.
deceulaerde
deceulaerde
Berichten: 10
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ook ik vind dat mr Guy De Ceulaer gelijk heeft onze naam wordt met een grote De geschreven. Dus zou ik eveneens graag zien dat dit op de foto's niet verbasterd wordt. Een naam is iets persoonlijks en moet dit dan ook blijven.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10859
Omdat ik toch al gelijk na het eerste bericht de vraag aan de technici had gesteld, zoals ik altijd doe, heb ik even rondgekeken op internet, en daar vond ik al snel dit : https://onzetaal.nl/taaladvies/hoofdletters-namen-belgie/

Ik heb dan ook deze link zojuist ook nog even richting Parijs gestuurd, zodat ze er wellicht toch iets mee zullen gaan doen.

Nu dus afwachten...
guydece
male
Berichten: 13
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Bedankt. Een genealogie-site waar de namen niet correct kunnen ingevuld worden, is toch maar raar, niet?
Ik vraag mij af of er überhaupt ergens een plaats moet zijn waar het systeem de gegevens van de gebruiker verbetert of aanpast. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker welke gegevens hij plaatst zou ik denken. Een controle op onmogelijkheden (zoals geboren na zijn/haar sterven) is natuurlijk wel handig.
Guy
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10859
Het is ook niet bedoeld als correctie op de ingevoerde namen, maar om deze eenduidig in de lijsten te kunnen vermelden.

De achternaam wordt daarom altijd in de indexen geheel in hoofdletters geschreven, zodat een ieder gelijk duidelijk is wat de de voor- en achternaam zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Geneanet : technische vragen”