Plaats reactie

Begrafenis van een kind zonder naam

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
meylepa
meylepa
Berichten: 9
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik kom in parochieregisters wel eens begraafakten van kinderen tegen die niet de voornaam van het kind vermelden, maar enkel de naam van de vader. Er staat dan het volgende geschreven "Sep proles Adriani ..." (op de plaats van de puntjes staat dan de familienaam). Deze Latijnese tekst betekent "Begraven kind van Adrianus ...".
Zelfs al ken je alle kinderen die in het gezin geboren zijn, dan is het niet altijd mogelijk om deze begrafenis aan één welbepaald kind te verbinden.

Hoe noteer je dergelijke begrafenis in je genealogische databank? Als je ze niet noteert gaat de gevonden informatie verloren. Als je de begrafenis van een kind zonder naam noteert zijn er ogenschijnlijk meer kinderen in het gezin dan in werkelijkheid.
Wat is hier de juiste manier van werken?

Dank bij voorbaat voor jullie goede suggesties.

Paul
Laatst gewijzigd door meylepa op 15 januari 2022, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10941
Gelieve uw e-mailadres uit uw 'handtekening' onder de berichten te verwijderen.
Dat ter voorkoming van spam, phising, spoof, en andere vervelende zaken.
Op Geneanet kan elke gebruiker u bereiken via uw contactpagina, dus die vermelding is ook nog eens totaal overbodig.
wdemaesschalck
male
Berichten: 3699
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Goedenavond.
Als je de begrafenis van een kind zonder naam noteert zijn er ogenschijnlijk meer kinderen in het gezin dan in werkelijkheid.
N.N (afk. nomen nescio) als voornaam invullen. Wat u bedoelt met "ogenschijnlijk" ontsnapt mij. Een overleden kind is, is toch ook een familielid.

Mvg

William
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10941
In mijn stamboomonderzoek ben ik een enkele keer tegen dit soort data aangelopen.
Soms werd gewoon de naam van het kind niet vermeld in de begrafenisboeken, maar was het kind wel gedoopt. In de meeste gevallen kon ik dan de datum van e begrafenis wel koppelen aan een van de eerder geboren kinderen. Zeker in de gevallen dat er een volgend kind binnen een paar jaar dezelfde namen kreeg, hetgeen er op wijst dat de eerdere naamgenoot al was overleden.

Vergeet ook niet dat niet gedoopte kinderen niet begraven werden op RK-kerkhoven, en dus ook niet vermeld werden in de RK-begrafenisboeken. In een van de takjes binnen mijn stamboom kwam ik meerdere kinderen zonder naam tegen, die waren begraven op een NH-kerkhof. Die kinderen waren dus nog niet gedoopt, en hadden dus ook nog geen naam. In die gevallen kon ik dan een onbekend doodgeboren kind opnemen. Doodgeboren, omdat vroedvrouwen nooddopen verrichten op het moment dat een kind als zwak kind werd geboren. Zo kon bij een eventueel vroegtijdig overlijden het kind toch op een RK-kerkhof begraven worden.

Er zijn vast nog wel andere voorbeelden... het is niet allemaal zwart of wit.
meylepa
meylepa
Berichten: 9
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
wdemaesschalck schreef: 15 januari 2022, 21:14 Goedenavond.
Als je de begrafenis van een kind zonder naam noteert zijn er ogenschijnlijk meer kinderen in het gezin dan in werkelijkheid.
N.N (afk. nomen nescio) als voornaam invullen. Wat u bedoelt met "ogenschijnlijk" ontsnapt mij. Een overleden kind is, is toch ook een familielid.

Mvg

William
Dag William,

Bedankt voor je reactie op mijn vraag. Blijkbaar heb ik de vraag niet duidelijk genoeg uitgedrukt.

Misschien een concreet voorbeeld. Het gezin van Jan en Maria heeft 6 kinderen, waarvan het doopsel netjes opgeschreven staat en de betroffen gegevens in mijn genealogische databank zitten. Laten we veronderstellen dat we met zekerheid weten dat er geen andere kinderen geboren zijn. Tussen het doopsel van het 2e en het 3e kind wordt er een kind begraven. In de begraafakte staat enkel dat het een kind van Jan is, maar niet de voornaam van het kind. Daardoor weet ik met zekerheid dat dit het 1e of het 2e kind is dat begraven wordt, maar niet welk van de twee. Toch wens ik de begraafgegevens (datum en plaats) te bewaren.

Mijn vraag betreft dit laatste aspect: Hoe moet ik de datum en plaats van begrafenis van dit kind zonder naam uit het gezin van Jan en Maria noteren?
* Als ik een kind toevoeg zonder voornaam (NN) dat geen geboortedatum heeft maar enkel een begraafdatum, dan heeft het gezin plots 1 kind extra. Dat is niet de bedoeling.
* Moet deze begrafenis bij de 2 eerst geboren kinderen vermeld worden, met een nota dat het misschien het andere kind is dat op die datum en plaats begraven is.
* Of vermeld ik de begrafenis van dit kind zonder naam als een feit in het leven van de ouders?

Misschien zijn er nog andere mogelijke manieren om deze begrafenisgegevens correct te noteren. Daarom wou ik andere meningen horen.

Mvg
Paul
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10941
Toch wens ik de begraafgegevens (datum en plaats) te bewaren.
Ik zou persoonlijk (voorlopig) voor optie 3 gaan : het als feit bij de ouders noteren.

Kreeg er na de begrafenis van het onbekende kind een ander kind dezelfde naam als een van de twee eerstgeborenen, dan weet je vrijwel zeker welke van die twee kinderen werd begraven.
Vaak werden kinderen vernoemd naar hun opa's en oma's, en als er dan een kwam te overlijden, dan kreeg een volgend die naam.

Andere aanwijzingen zou je wellicht kunnen vinden in de latere levens van de kinderen binnen het gezin. Huwden zij, werden ze genoemd in volkstellingen, etc. ? Dan wordt het een kwestie van afstrepen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10941
Nog even een tip : u kunt deze onbekende begrafenis tevens opnemen als notitie bij een van de ouders. Daarvoor klikken op 'Meer' op het profiel van die ouder, en dan kiezen voor 'Notitie'. Een lijst van gemaakt notities kunt u opvragen door te klikken op 'Stamboom' in de menubalk, gevolgd door 'Notities'.
Zo blijven dit soort data en 'puzzels' wat eenvoudiger in beeld.
meylepa
meylepa
Berichten: 9
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
wimdeckers schreef: 16 januari 2022, 10:21
Toch wens ik de begraafgegevens (datum en plaats) te bewaren.
Ik zou persoonlijk (voorlopig) voor optie 3 gaan : het als feit bij de ouders noteren.

Kreeg er na de begrafenis van het onbekende kind een ander kind dezelfde naam als een van de twee eerstgeborenen, dan weet je vrijwel zeker welke van die twee kinderen werd begraven.
Vaak werden kinderen vernoemd naar hun opa's en oma's, en als er dan een kwam te overlijden, dan kreeg een volgend die naam.

Andere aanwijzingen zou je wellicht kunnen vinden in de latere levens van de kinderen binnen het gezin. Huwden zij, werden ze genoemd in volkstellingen, etc. ? Dan wordt het een kwestie van afstrepen.
Beste Wim,

Bedankt voor je mening. Zo heb ik het momenteel ook opgelost, door de begrafenis van het kind met ontbrekende voornaam te noteren als een feit bij de ouders. Als er later meer gegevens over dat gezin/kind aan het licht komen waardoor de begrafenis aan 1 kind kan gekoppeld worden, dan haal ik die notitie bij de ouders weg.

Toch zou ik er niet zomaar vanuit gaan als twee kinderen in hetzelfde gezin dezelfde voornaam krijgen dat dit een aanwijzing is dat het eerder geboren kind met die voornaam ondertussen overleden zou zijn. Bij de naamgeving van kinderen spelen verschillende factoren mee, die vaak ook streek- en tijdgebonden zijn. Het kan perfect dat twee kinderen in eenzelfde gezin dezelfde voornaam krijgen omdat hun dooppeter of -meter die voornaam droegen en dat beiden met dezelfde naam verder door het leven gaan .

Mvg
Paul
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10941
Daarom schreef ik ook 'vrijwel zeker' ;).

Want ik het ook ergens een voorbeeld waar binnen één gezin drie zoons dezelfde doopnaam kregen, maar gelukkig werden daar geen begrafenissen met onbekende namen gevonden, en huwden alle ze zoons.
In eerste instantie werden de oudste twee door de pastoor aangeduid als 'de oude' en 'de jonge', tot er een nakomertje kwam met dezelfde doopnaam (vele jaren later dus), toen werd die 'de jonge', en werd de tweede zoon 'de middelste' genoemd. Dat zorgde hier en daar voor wat verwarring, maar met veel gepuzzel konden de juiste zoons toch nog aan de juiste partners en kinderen worden gekoppeld.
Men zou zich dan kunnen afvragen waarom driemaal dezelfde doopnaam, want dat is toch verwarrend ? Ja, voor ons genealogen nu wel, maar destijds hadden de drie broers wél andere roepnamen : Cor, Kees, en Nelis, zijn bijvoorbeeld allemaal af te leiden van de doopnaam Cornelis. Waarom die pastoor niet gewoon ook de roepnaam vermeldde... dat mocht dan blijkbaar niet (?).
Of eigenlijk moet ik het anders zeggen : de pastoor gaf, zeker in de tijd van de vroegste doopboeken, vaak zelf een Latijnse doopnaam aan de kinderen afgeleid van de opgegeven roepnaam.
Zo heb ik een Joost in mijn stamboom, die werd gedoopt als Judocus. Bij zijn huwelijk in een andere parochie werd er in het huwelijksboek Josephus genoteerd. deze pastoor had blijkbaar een andere mening, en Joost geen idee onder welke naam hij gedoopt was.

Genealogie blijft een leuke puzzel ;).
Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”