Plaats reactie

Fouten gemeld

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
eerlanda1
eerlanda1
Berichten: 2
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Fouten gemeld

Bericht door eerlanda1 »

>:( Ik zag vandaag bij mijn naam staan, dat ik 115 fouten zou hebben, dit kan je alleen niet controleren, los van het feit dat ik niet zomaar wat neer zet, het wel degelijk nagekeken en bewezen. ik zou het dus prettig vinden als deze mensen dit aan mij melden./ Eerlanda 1/ Verboom, [gemaskeerd]@hotmail.com
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Mag ik vragen WAAR u deze FOUTMELDINGEN hebt aangetroffen?
Als het deze zijn van het 'openingsblad' (= waar ook allerlei doorverwijzingen zoals naar blog en Premium bibliotheek),
dan is dat een AUTOMATISCHE FOUTMELDING van GNN zelf en is het aan te raden deze eens geval per geval te bekijken...
Meestal zijn dat TIKFOUTEN in datums (vb 1876 i.p.v. 1786), alhoewel grove fouten bij het indexeren al worden gesignaleerd. 
Ook zijn er eigenlijk maar half zoveel fouten want als een moeder bvb te oud is om nog een kind te verwekken of te jong om te trouwen,
dan klopt er ook iets niet met de volgende of vorige generatie.  Vink gewoon eens het cijfer aan en dan verschijnt die foutenlijst.
Zelf pas na maanden deze 'foutenlijst' ontdekt... Tot mijn 'paniek' waren het enkele bladzijden,
maar in een half uurtje was 'de grote schoonmaak' gedaan...
Eigenlijk wel een handig instrument! Laat weten of u het over nog iets anders zou hebben.  mvg, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10857

Re : Fouten gemeld

Bericht door wimdeckers »

Die fouten kunt U helaas als niet-premiumlid niet inzien. Ik neem aan dat U een gedcom heeft geüpload (?), want als ik vanaf Uw sosa 1 een kwartierstaat uitdraai zie ik een groot aantal datumvermeldingen die zeker niet via de standaard van Geneanet zijn ingevoerd. Wellicht krijgt U daarover de meldingen.

U staat in de fiche van sosa 1 en kiest voor "Grafieken en lijsten", "Voorouders", "Lijsten" en vervolgens voor "Tabel" en "Specificeer generatie". Neem even t/m generatie 11 en valideer. U krijgt dan de kwartierstaat t/m generatie 11 op Uw scherm. Met name in de datumvelden ziet U dan een groot aantal,voor Geneanet, afwijkende gegevens. Waarschijnlijk worden die gezien als fouten, omdat ze afwijkend zijn van de datuminvoer van Geneanet zelf.

Het zegt dus niets over de juistheid van die gegevens, maar slechts iets over de manier van invoer. Geneanet kan namelijk niet zien of een datum van een gebeurtenis wel of niet klopt, maar wel of de wijze waarop de gegevens zijn ingevoerd conform de Geneanet-methode is. Ook zal Geneanet een foutmelding geven als iemand bijvoorbeeld huwt na zijn overlijden, want het is voor iedereen zo klaar als een klontje dat dit in werkelijkheid nooit zou gebeuren.

eerlanda1
eerlanda1
Berichten: 2
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : Fouten gemeld

Bericht door eerlanda1 »

Dank u wel, zal er snel naar kijken
gr
fluffy82
male
Berichten: 274
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Fouten gemeld

Bericht door fluffy82 »

Geneanet meldt ook vaak fouten die geen fouten zijn. Een greep uit mijn 70 "fouten"

- vader is te oud om kinderen te krijgen (jammer voor Geneanet heeft de bewuste persoon wel degelijk een zoon gekregen op zijn 75ste)
- leeftijdsverschil is te groot tussen partners (diezelfde persoon was namelijk hertrouwd met een groen blaadje van ergens in de 20)
- geboortes van broer/zus liggen te dicht bijeen (het zijn namelijk tweelingen...)
- geboortes van broer/zus liggen te dicht bijeen bis (er staat geen geboortedatum, maar "geboren omstreeks" of "geboren vóór")
- moeder is te jong om te huwen (geneanet houdt er geen rekening mee dat de huwbare leeftijd in Engeland tot ver in de 18de eeuw 16 jaar was voor meisjes en 14 voor jongens)
- beide ouders hebben dezelfde familienaam (so what? dat kan toch?)


En zo zijn er nog wel een paar.

Met andere woorden: die "fouten" moet je met een grote korrel zout nemen hoor. Ze zijn gewoon handig om eens te overlopen om er de echte fouten uit te filteren.

Groetjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Enkele rake bemerkingen van Tom
en gewoon nog even uitweiden over twee van z'n puntjes:

1) VADER IS TE OUD OM KINDEREN TE KRIJGEN... een echtpaar was resp. 75 en 20j.
Toch wel een record! Heb zelf een serie voorvaders die nog 'een desserke' op de wereld zetten als 60-plussers, en... heb welgeteld 1 voorva die als weduwnaar nog 3 kinderen op de wereld zette na zijn zeventigste. Ik ben er hem dankbaar voor want zijn laatste zoon is mijn volgende voorva en die kreeg in 1700 de chique naam (van de plaatselijke kasteelheer!) : Anselmus (nadat alle klassieke mansnamen al waren gegeven)  :-)
En vijf jaar later kwam er bij deze voorva, ook op zijn 75ste., nog een laatste dochter bij! 
Deze extra vermelding omdat zo'n kranige 70-plussers toch wel WITTE RAVEN waren, in een tijd dat de gemiddelde leeftijd niet veel hoger dan 60j. lag.  Slordig uitgerekend betekent dat voor mijn stamboom nog geen 1 op 1000%!  "De uitzondering bevestigt de algemene regel" zegt de wetenschap, maar toch uiterst WANTROUWIG zijn in zo' geval.
- Ook die jonge bruidjes vormen een uitzondering in de Lage Landen (meestal van 'moeten' trouwen); nieuw voor mij is dat die minimumleeftijd in Engeland een stuk lager lag (als je dan nog weet dat de volwassen leeftijd op 25jaar lag bij ons,
zie bvb voogdijschappen in Staten van Goed).  Een aantal keren kon ik vermoeden dat het om een rijke(re) boer ging die op zijn 'ouwe dag' met een flink uit de kluiten gewassen boerenmeid hertrouwde.
 
2) EEN KOPPEL HEEFT DEZELFDE FAMILIENAAM...
Ook weer zeer uitzonderlijk, maar heb er ook 'enkele'... Heb het geluk gehad om als kind heel goed mijn "materneel grootouderlijk" dorp te kennen.  Zo woonden daar veel Van Hecke's en Dalle's maar de dorpelingen wisten perfect wie wel en wie niet familie van elkaar was; er kwamen in het dorp inderdaad enkele VH-VH en Dalle-Dalle huwelijken 'zonder dispensatie' voor.  Ik weet ondertussen wel beter : families die rond 1620 in het dorp 'arriveerden' en na al die generaties zogezegd geen familie meer zijn van mekaar, maar met wel dezelfde patriarch.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Voor het computer-technisch aspect van de zaak, zie GNN-blog :
http://www.geneanet.org/actueel/index.php/post/2015/03/3-tips-voor-Geneanet-gebruik-3.html
Met een premium abonnement is er nog een eenvoudiger weg om je FOUTENLIJST op te vragen :
via het openingsblad, rechterblok bovenaan, het CIJFER bij 'mogelijke' fouten aanklikken.
Meer dan de moeite waard om zo (meestal) tikfouten er uit te vlooien! 

PS-28.08.2015 - Nog een interessante link i.v.m. fouten (door ons of... in P.R. indexen) :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=511857.0

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re : Fouten gemeld

Bericht door greetjepittery »

Deze week werd volgende tool terug in de kijker gezet :
http://nl.geneanet.org/actueel/post/2016/09/bent-u-zeker-dat-uw-stamboom-geen-fouten-bevat
Een handig extraatje, voorbehouden aan betalende 'Premium'leden; redelijk,
gezien de mogelijkheid om toch gratis - met beperktere tools weliswaar - op Geneanet te kunnen publiceren.
Voor wie dit forumtopic nog niet ontdekte, zeker eens doornemen.
Ook nog vermelden voor wie online werkt (dus niet via Gedcom) dat er onmiddellijk,
bij het aanmaken (indexeren) van de persoonsfiches, 'grove fouten' worden gesignaleerd, zoals :
- een ouder die een kind 'krijgt' na haar/zijn overlijden ;-)
- een kind dat een kind baart ;-)
- een voorouder die 130 jaar wordt ;-)
>>> Regelmatig eens bekijken (ik moet het ook weer eens gaan doen).  mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Gelezen op hiervoor vermelde GNN-blog (fragmenten) :
(...) Je staat er inderdaad verbaasd van hoe makkelijk er fouten gemaakt worden, en hoe makkelijk anderen die fouten overnemen zonder het te controleren.
(...) Zelfs in de aktes van vroeger kunnen fouten zitten, dan moet je echt even puzzelen om er achter te komen hoe het zit. Je moet er moeite voor doen,
en daar zit bij sommige genealogen het probleem een beetje.  (R.R.)

Het woord 'genealoog' gebruik ik persoonlijk liever niet te veel...  Het klinkt niet alleen als een universitaire titel (zoals filoloog, criminoloog, archeoloog),
maar bij misplaatst gebruik wordt het op den duur een nietszeggend begrip, ja zelfs een spotnaam  :-(
Natuurlijk zijn er ook heel wat onvervalste genealogen die met veel toewijding & inzet en met veel tijd & moeite (incl. verplaatsing) hun werk onderbouwen;
kijk alleen nog maar naar al die vragen & antwoorden hier op 't forum, onder paleografie.  (GP)

Gerelateerde forumtopics :
- over veelvuldige fouten : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=536740.0
- overeenkomsten : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=506491.new#new
gbonnema
female
Berichten: 3
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Fouten gemeld

Bericht door gbonnema »

Hallo beste Geneanetters.
Fonkelnieuw ben ik op het Forum. Een wereld gaat voor mij open. Onvoorstelbaar, wat er niet allemaal te vinden is.
Ja, en ik zag ook een groot aantal fouten in de genealogie. Natuurlijk komt dat voor.
Nu heb ik al een paar mensen gemaild dat een en ander iets anders lag, maar het opmerkelijke vind ik dat er vervolgens niets wordt veranderd.
Hoe moet ik dat zien? Kan iemand mij daarover uitleg geven. Ik zou me kunnen voorstellen dat een bijdrager zoveel als mogelijk de juiste info geeft.
Groetjes van Gerrie.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10857

Re: Fouten gemeld

Bericht door wimdeckers »

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Niet iedereen is 24/7 online, of wellicht zelfs al gestopt met genealogie, of in het ergste geval overleden.
gbonnema
female
Berichten: 3
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Fouten gemeld

Bericht door gbonnema »

Veel dank voor de reactie, maar toch even het volgende; enkelen die ik heb benaderd hebben mij, via Geneanet, antwoord gegeven.
Ik weet niet of ik dat hier mag melden, maar ik vond enkele reacties nogal opmerkelijk. Nu is het natuurlijk zo dat ik, wanneer het over mijn eigen directe familie gaat en ik verkeerde geboortedata dan wel sterfdata en huwelijksdata zie, ( ik kijk dan even de geboortekaartjes, huwelijkskaarten en overlijdenskaarten etc. na), ik het antwoord krijg dat ik fout zit.
Maar, misschien moet ik er een beetje aan wennen dat ik veel gegevens met een korrel zout moet nemen. Ik blijf trouwens onder de indruk van de enorme hoeveelheid gegevens op de site.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken

Re: Fouten gemeld

Bericht door greetjepittery »

Met de topictitel : "Fouten gemeld" kan men bij Geneanet alle kanten uit :

(1) Fouten door GNN gemeld, zoals intitieel bedoeld door vraagstelster :
zie vorige reacties anno 2015 en 2017.
>>> Best deze fouten regelmatig uitvlooien want het GNN-systeem - of beter gezegd -
een ganse tak, kan dan 'tilt slaan'. Immers, als ouders 'veel te jong' zijn dan mogelijks
ook vorige en latere generaties die niet kunnen kloppen, zie :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=26&t=615022

(2) Fouten die door de leden onder elkaar worden gemeld, zie vorige reacties anno 2019.

(3) Nogal eens werden fouten geïmporteerd van andere sites waar zogenaamde 'matches'
in stambomen automatisch op eigen stamboom terechtkomen... niet erg 'smart' (slim)...
En, als dan nog wordt doorgegeven met gedcoms, dan zijn die fouten bijna onuitroeibaar;
zo krijg ik steeds weer melding van mijn tante die in 1886 zou geboren zijn i.p.v. in 1896...
Het kan helpen om eventueel geboortekaartjes of doodsprentjes uit te wisselen...
vrijblijvende tip weliswaar, want mogelijks recentere data.
Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”