Plaats reactie

GENOOM


mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : GENOOM

Bericht door mon1 »

DERDELINCKX schreef: 04 april 2015, 11:45 Waarom vind ik in de lijst van Genealogieprogramma's GENOOM niet terug en zijn er gelijkaardige programma's?
GENOOM heeft als caracteristiek dat de in te voeren personen beperkt zijn tot "schoonbroer van schoonbroer" alhoewel zij het anders uitdrukken, met andere woorden je kan niet zomaar eender wie inbrengen. Dit is wat ik zoek.
Het kan gratis gebruikt worden (mits toelating van reclameboodschappen) maar er bestaat ook een PRO-versie.
Je kan toegang geven aan andere familieleden maar pasop!! bij het toegang geven aan anderen kan je geblokkeerd worden bij invoer van personen die in het familieverband zijn van deze persoon die jij toegang gaf.
Het is héél overzichtelijk en gebruiksvriendelijk maar het beroep doen op het technisch team valt meestal tegen.
BESLUIT: heel tof programma maar denk aan het grote nadeel van het toegang geven aan anderen (wat op zich een verrijking zou moeten zijn wordt een nadeel)
Dag,

Wat je inbrengt en hoever je daarin gaat hangt toch enkel en alleen van jezelf af.
Dat kun je toepassen bij eender welk genealogisch programma.
Ook op Geneanet.
Dat "Genoom" (nog) niet in de lijst voorkomt zal wellicht zijn redenen hebben ; misschien zal het wel voorkomen in de volgende lijst.

Maar in ieder geval bedankt voor je "eigen" mening erover.

Mvg
Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
derdelinckxa
male
Berichten: 13
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : GENOOM

Bericht door derdelinckxa »

Bedankt, Mon voor de snelle reactie, maar ik moet je teleur stellen omdat jouw bewering niet klopt: bij GENOOM kan je enkel "familie" invoeren (en dat is ook wat ik zoek).
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864

Re : GENOOM

Bericht door wimdeckers »

derdelinckxa schreef: 05 april 2015, 00:00 Bedankt, Mon voor de snelle reactie, maar ik moet je teleur stellen omdat jouw bewering niet klopt: bij GENOOM kan je enkel "familie" invoeren (en dat is ook wat ik zoek).
??

Bij Geneanet hoeft U ook niet meer in te vullen dan U wenst in te vullen, dus als dat slechts Uw familie is, dan bent U daar helemaal vrij in  ;) .
derdelinckxa
male
Berichten: 13
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : GENOOM

Bericht door derdelinckxa »

Inderdaad je kan jezelf een beperking opleggen, maar als je al meer dan 60.000 personen beheert waarvan 27800 als familie zijn is het moeilijk telkens te bepalen of het al dan niet nog familie is en het leuke aan GENOOM is dat je gewoon geen "niet familie" kan inbrengen.
GENOOM is ten andere niet het enige programma dat ik gebruik :MyHeritage wordt in eerste instantie gebruikt om off-line alle mogelijke personen in te brengen.
Uit de personen van MyHeritage worden dan de personen gefiltert die tot de "familie" behoren.
Om andere mensen de mogelijkheid te geven om de off-line beschikbare gegevens te gebruiken worden deze regelmatig op GENEANET gepubliceerd (waatvoor mijn dank).
en tenslotte is er nog HEREDIS waar ik GEDCOMbestanden van anderen oplaad (off-line) om personen op te zoeken die zouden kunnen verband hebben met de familie.

In het begin heb ik ook GENEAAL gebruikt maar was wat te omslachtig.
Goede nacht.
Alberic
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864

Re : GENOOM

Bericht door wimdeckers »

Mijn parenteel bouw ik verder uit vanuit de uiteinden van de takjes. Daarbij beperk ik mij voor wat betreft de aangehuwden tot hun kinderen en kleinkinderen en zo verder. Broers en/of zusters van die aangehuwden komen dus niet voor (tenzij ze toevallig met een ander lid van de familie zijn gehuwd). Zo blijft de bloedverwantschap gewaarborgd en blijft het één groot familiebestand.

Als men kwartierstaten opbouwt met slechts steeds de ouders en dus de bloedverwanten, dan blijft alles ook gewoon familie. Ik zie dus niet waarom men daar Genoom en verschillende andere programma's voor nodig zou hebben.

Dan kan men zich nog de vraag stellen : wat is familie ? Als er in een tak een man met een vrouw huwt en deze krijgen kinderen dan is die man bloedverwant van dat kind, dat kind is weer bloedverwant van de moeder en die moeder is weer bloedverwant van haar ouders, broers en zusters , ooms en tantes en ga zo maar door en het zijn via via allemaal bloedverwanten van ergens een lid binnen die familie en dus in mijn ogen gewoon familie.

Een huwelijk zonder kinderen levert geen bloedverwantschap op, die zou men dus in Genoom achterwege moeten laten ?

In mijn bestand (circa 9.400 personen) is iedereen van iedereen bloedverwant, behoudens dus een enkele aangehuwde zonder kinderen. Ik heb mij vanaf het begin van het samenstellen van mijn parenteel en kwartierstaten altijd al beperkingen opgelegd. Zo moeilijk is dat niet. Bijvoorbeeld van een aangehuwde binnen mijn parenteel slechts nog de ouders vermelden en voor de rest niemand. Dan komt er vanzelf in de toekomst een moment dat ik "iedereen" in mij parenteel in mijn bestand heb staan. Vanaf dat moment zou ik kunnen besluiten om van elke aangehuwde met kinderen en dus bloedverwantschap de kwartierstaten samen te gaan stellen en daar ook slechts weer te beperken tot steeds weer de ouders.

Gewoon systematisch te werk gaan loont.

Mag ik U ook volledigheidshalve wijzen op "Tools" waarmee men in Geneanet een aantal mogelijkheden heeft om ontbrekende personen binnen de stamboom vast te stellen. Daar komt U door vanuit een persoonsfiche via 'Grafieken en lijsten' en 'Voorouders' te kiezen voor 'Tools'. Zeker het proberen eens waard, mocht U dat al niet eens hebben gedaan. En het voordeel daar is ook dat U op daar slechts op missende bloedverwanten wordt gewezen en dus op familie.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864

Re : GENOOM

Bericht door wimdeckers »

DERDELINCKX schreef: 04 april 2015, 11:45
Je kan toegang geven aan andere familieleden maar pasop!! bij het toegang geven aan anderen kan je geblokkeerd worden bij invoer van personen die in het familieverband zijn van deze persoon die jij toegang gaf.
Het is héél overzichtelijk en gebruiksvriendelijk maar het beroep doen op het technisch team valt meestal tegen.
BESLUIT: heel tof programma maar denk aan het grote nadeel van het toegang geven aan anderen (wat op zich een verrijking zou moeten zijn wordt een nadeel)
Ook binnen Geneanet is het overigens mogelijk om samen met familie een bestand op te bouwen. En dat verband zou ik U graag willen verwijzen naar : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=511295.0

derdelinckxa
male
Berichten: 13
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : GENOOM

Bericht door derdelinckxa »

Wim,
Je hebt natuurlijk volledig gelijk voor wat jouw situatie betreft maar de mijne is gans anders : ik probeer namelijk te bewijzen dat in een klein dorp, zoals het onze, iedereen van iedereen familie is of althans toch nauw gerelateerd en daarom juist vind ik het systeem van GENOOM perfect zonder dat ik mij zelf moet afvragen in hoeverre we al dan niet familie zijn.

Ik zou natuurlijk GENEANET kunnen gebruiken om mijn gegevens te stockeren in afwachting maar dat gaat niet omdat ik daarvoor steeds on-line moet zijn en dat gaat niet overal.
Alberic
mon1
mon1
Berichten: 2871

Re : GENOOM

Bericht door mon1 »

derdelinckxa schreef: 05 april 2015, 19:05 Wim,
Je hebt natuurlijk volledig gelijk voor wat jouw situatie betreft maar de mijne is gans anders : ik probeer namelijk te bewijzen dat in een klein dorp, zoals het onze, iedereen van iedereen familie is of althans toch nauw gerelateerd en daarom juist vind ik het systeem van GENOOM perfect zonder dat ik mij zelf moet afvragen in hoeverre we al dan niet familie zijn.
Alberic
Re-
Wellicht ligt het aan mij, maar zit daar nu geen contradictie in ?
In je eerste bericht  schrijf je ook : "GENOOM heeft als caracteristiek dat de in te voeren personen beperkt zijn tot "schoonbroer van schoonbroer" alhoewel zij het anders uitdrukken, met andere woorden je kan niet zomaar eender wie inbrengen."
Beperken tot "schoonbroer van schoonbroer" en dan willen bewijzen dat iedereen in dat dorp verwant is ?
Dat lijkt me als zou je door een beperking tot een uitbreiding willen komen  :(
Ik zou eerder zoveel mogelijk personen uit dat dorp inbrengen ; sommige linken of verwantschappen zul je slechts na meerdere generaties ontdekken en die zullen verder gaan dan "schoonbroers van schoonbroers"...
Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier om zijn doel te bereiken...

Mvg
Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864

Re : GENOOM

Bericht door wimdeckers »

Ik ben het wel met Mon eens.

Ik zou zoiets als volgt aanpakken : alle historische ingezetenen van de plaats invoeren in een bestand en vervolgens de 'familie' gaan opzetten. De personen die worden opgenomen in de 'familie' ergens op een veld van een code voorzien (bijvoorbeeld een '1') en in de loop van de tijd de 'familie' uitbreiden. De meeste programma's herkennen personen die al in het bestand aanwezig zijn en zullen die ook melden. Bij het vinden van de juiste persoon die persoon aan de 'familie' koppelen en ook voorzien van die code. Zodra er geen zicht meer lijkt te zijn op verdere uitbreiding van de 'familie' een selectie maken van de personen zonder die code. Dat zijn dan de personen die geen familie van de 'familie' zijn  ;).

Met de meeste genealogische programma's is dat gewoon te doen, zolang er maar systematisch gewerkt blijft worden.

Overigens, als ik binnen Genoom een persoon ontkoppel van de 'familie', blijft die persoon dan als een losse persoon achter in het bestand of wordt die persoon automatisch door het programma verwijderd ?
derdelinckxa
male
Berichten: 13
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : GENOOM

Bericht door derdelinckxa »

Antwoord aan WIM: Ja het is inderdaad zo dat, indien je iemand per vergissing ontkoppeld aan de persoon die de relatie vormt, je die persoon kwijt bent.
En dit is gedeeltelijk de oorzaak van mijn ongenoegen over GENOOM.
Het kan dus ook gebeuren dat je 3 broers of zussen hebt die in de stamboom voorkomen maar je ze niet kan verbinden omdat de partner wel "familie "is maar zij niet meer (dus verder dan schoonbroer van schoonbroer) en dit neem ik er wel bij omdat ik die beperking wil en ik moet dus zoeken naar voorouders van de te verbinden personen die wel familie zijn.

Antwoord aan MON : de uitleg die u geeft met die 1 code heb ik niet nodig omdat ik de personen die tot de "familie" behoren onmiddellijk over breng van MyHeritage naar GENOOM.
Het lijkt voor jullie misschien onlogisch maar ondanks deze beperking ben ik aan 28354 "familieleden" waarvan 4565 Bloedverwanten zijn.
Eerlijkheidshalve moet ik er aan toe voegen dat de familie van mijn echtgenote hier ook deel van uitmaken maar toch blijft zeker meer dan de helft een familieband met mij.
Ik heb wel het grote geluk dat er van verschillende families een uitgebreide stamboom bestaat en dat zij ver in het verleden ttz rond 1800 verbonden zijn door huwelijken. Het is ten andere omdat ik vaststelde bij het opmaken van de eerste stamboom dat er verschillende verbanden bestonden tuusen zelfde families.

Met dank,

Alberic
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864

Re : GENOOM

Bericht door wimdeckers »

Die code 1 kwam van mij, maar dat terzijde.

Ondertussen ben ik overigens wel de reden achter Uw gebruik van Genoom kwijt, want als ik het allemaal even terug lees, dan is samenwerken met anderen binnen Genoom wel mogelijk, maar niet aan te raden en komt men niet verder dan schoonfamilie, terwijl U juist wil onderzoeken of iedereen binnen één en dezelfde gemeenschap familie van elkaar is... ik ben eerlijk gezegd de draad kwijt, maar in ieder geval van de straat af  :-[ .

Ik begrijp tevens Uw 28354 `familieleden` waarvan 4565 bloedverwant zijn niet helemaal. Bij mij is een niet-bloedverwant feitelijk geen familie. Daarbij zijn dan aangehuwden weer wel familie zodra er kinderen zijn, want dan is er sprake van bloedverwantschap binnen mijn familie. Mijn bestand bestaat dus uit  ruim 9400 personen die voor 98-99% een bloedverwantschap hebben met mijn familie. Alleen de aangehuwden zonder kinderen hebben feitelijk geen bloedverwantschap en reken ik dan tot die 1-2%.
Ik begrijp dus ook niet dat U 28354 personen noemt waarvan er 4565 bloedverwant zijn ofwel slechts 16.1% terwijl ik een veel kleiner bestand heb met een bloedverwantschap van 98-99%. Want ergens doet U dan meer dan familie vastleggen en gaat U feitelijk buiten de reden om dan waarvoor U Genoom zou gebruiken.

Ik mis ergens iets blijkbaar...  :-[ ...

derdelinckxa
male
Berichten: 13
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : GENOOM

Bericht door derdelinckxa »

Volgens mij is bloedverwantschap wanneer je bvb van vader op zoon of op dochter verder gaat m a w mijn vader, mijn grootvader en mijn broers of zussen zijn bloedverwanten want van hetzelfde bloed    WIKIPEDIA: Bloedverwantschap of consanguiniteit (letterlijk: gemeenschappelijk bloed) is de relatie tussen twee personen die een gemeenschappelijke voorouder hebben.
Dus als ik spreek van bloedverwanten bedoel ik het nageslacht van éénzelfde voorvader.

Het probleem met GENOOM is niet dat je niet met anderen zou kunnen samenwerken, vermitst wij met méér dan 100 personen ziijn die aan dezelfde stamboom kunnen werken MAAR WEL dat indien sommige gebruikers een familielid van hen inbrengen deze soms voor mij niet meer bereikbaar zijn en ik dus daar mijn stamboom niet verder kan uitbreiden.

Alberic
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864

Re : GENOOM

Bericht door wimdeckers »

Bloedverwanten zijn inderdaad alle nakomelingen van één stamvader.

Maar als twee nakomelingen van twee verschillende stamvaders met elkaar huwen en kinderen krijgen, dan zijn die kinderen bloedverwanten van beide stamvaders en dus ook al de nakomelingen van die kinderen weer bloedverwanten van die twee stamvaders ;).

U bent zelf bloedverwant van al de personen in Uw kwartierstaat en dus bloedverwant van al de stamvaders van de personen in die kwartierstaat en dus ook bloedverwant van al de nakomelingen van die stamvaders  :o .

12 generaties terug heeft U dus al 2048 stamvaders waarvan alle nakomelingen weer bloedverwant van U zijn  8) .

Uw laatste zin begrijp ik niet helemaal... of eigenlijk helemaal niet  :-[ ...

derdelinckxa
male
Berichten: 13
Invulmodus : tekstueel
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken

Re : GENOOM

Bericht door derdelinckxa »

1.Wat u hier zegt over de verwantschap is correct en dus als ik naar die hoogste voorvader ga (bvb +rond 1800) dan zijn al zijn kinderen en kleinkinderen en achterkleinkinderen ezv bloedverwanten. Ok?
2.Wanneer nu een dochter van die eerste huwt dragen zij een andere naam maar zijn toch nog steeds bloedverwant. OK?
Wanneer ik nu enkele graden verder ga dan weet ik meestal niet meer of die personen familie zijn of niet of ik zou de hele gemeentelijke administratie moeten vanbuiten kennen. en dat is niet zo.

3.Bij het verder zoeken vind ik dan verbanden met een of ander van mijn voorouders en kan ik deze persoon in mijn stamboom inbrengen omdat ik zijn relatie tot een gemeenschappelijk voorouder heb gevonden en die hen ingevoerd. OK?
4. Wanneer ik nu toegang verleen aan GENOOM van zulk een nog levende persoon (want voordien kon die geen toegang krijgen omdat nog geen familie) dan kan die zelf nieuwe personen toevoegen die dus familie zijn van hem maar waarvan sommigen ook nog familie zijn van mij.OK?

5. Hier komt het probleem die personen, door de vorige genoemde ingebracht, kunnen dus nog van mijn familie ook zijn maar die worden soms voor mij onbereikbaar alhoewel zij een voortzetting zijn van mijn familie.OK?

Ik hoop dat het nu duidelijk is want beter kan ik het niet uitleggen zonder het te tonen in GENOOM.

Alberic
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Berichten: 10864

Re : GENOOM

Bericht door wimdeckers »

OK, maar controleert U dan ook de gegevens die anderen inbrengen of gelooft U dat wel ?

Want op een bepaalde genealogische site, dat voor een deel ongeveer net zo werkt, staat al jaren een fout in een stamboom (tevens mijn stamboom) die ik daar slechts uit zou kunnen halen als ik zelf mijn stamboom daar zou gaan publiceren. Zolang ik geen connectie heb met die stamboom kan ik dat niet (laten) wijzigen, hetgeen natuurlijk de groots mogelijke onzin is, omdat hetgeen er vermeld wordt gewoon fout is, maar dus anderen die zich daaraan gekoppeld hebben dus blijkbaar denken dat het klopt. Totaal andere families en andere voorouders, maar ja, er hoeft er maar eentje tussen te zitten met een foutieve link die door anderen als waar wordt genomen en alles gaat de mist in  :( .
De betreffende man heeft al meerdere malen aangegeven het te zullen corrigeren, maar dat is tot op heden nog nooit gebeurd (zelfs na drie jaar en meerdere herinneringen niet). Dus ja, controleren is wel echt nodig... zeker als het om info van onbekende derden gaat  :-\ .



Plaats reactie

Terug naar “Andere programma's”