Plaats reactie

Brief : internering in Nederland 1914-1918

jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik zat even te twijfelen waar dit te plaatsen : onder vondsten of toch onder dagelijks leven. Maar toch maar hier gezet.

Een kennis liet mij afbeeldingen zien van een brief, welke thans op een veiling te koop is, die in de 1e wereldoorlog vanuit kamp Zeist werd verzonden naar België. Daar is hij blijkbaar teruggestuurd, gezien het Duitse stempel dat er op is geplaatst. Ik vraag mij dan af of zo'n brief ooit nog bij de gerechtigde of hun nabestaanden is gekomen. Of zelfs of de brief nog ongelezen in zo'n stuk zit ? De brief lijkt mij immers ongeopend.

Afbeelding

Afbeelding



mon1
mon1
Berichten: 2871
Dag Jozefien,

Eigenaardig...
Brief tegengehouden door de Duitsers en teruggezonden (?) naar de afzender...of gewoon onderschept.
Blijkbaar ongeopend en dus nooit in handen van de bestemmeling gekomen noch bij de afzender teruggekeerd.
unzulässig (bijv.naamw.) : ongeoorloofd (bijv.naamw.) ; onrechtmatig (bijv.naamw.) ; stiekem (bijv.naamw.) ; illegaal (bijv.naamw.) ; illegitiem (bijv.naamw.) ; steels (bijv.naamw.) ; onwetmatig (bijv.naamw.) ; onwettig (bijv.naamw.)

Er leven nog een groot aantal Cuigniez's te Froidmont (Hainaut) B en omstreken.
Spijtig dat dit op een veiling terecht komt.
Briefgeheim ? Juridisch ?
Mits enig opzoekwerk zijn de nabestaanden zeker nog te achterhalen.
Misschien te plaatsen op het Franstalige forum ?
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Nog anders bekeken...
"Augustus 1914, het begin van de Eerste Wereldoorlog. In Scherpenheuvel raakt een postzak vol brieven en prentkaarten verloren en vergeten.
Honderd jaar later wordt de zak als bij wonder teruggevonden onder een plankenvloer. Zo ook de brief van soldaat Emiel Schepers aan zijn vrouw.
Hij schrijft haar dat hij nog kloek en gezond is, en dat het hem veel verdriet doet dat die niet naar huis kan komen. 
Via het telefoonboek komt men al snel bij Emile Heynen terecht, de kleinzoon van soldaat Schepers..." 

>>> Hier in Vlaanderen (op TV-1) werd afgelopen seizoen, in het populaire 'positief nieuws' programma : "Iedereen beroemd" (na het dagelijks journaal, met helaas veel slecht nieuws), wekelijks een ontmoeting georganiseerd met nazaten van een soldaat die tijdens de 1ste W.O. vanop het front zo'n verloren brief naar zijn familie had gestuurd... Telkens ontroerend om te zien hoe, bij 't voorlezen van 'hun brief', een familie met blijheid, verstomming, interesse reageert, om zo na... een eeuw nog 'nieuws' te vernemen van een vader of (over)grootvader!...
Googel gewoon eens op "De postzak, Iedereen beroemd"...

>>> Voor velen is deze brief inderdaad een 'veilingstuk' waarmee te verdienen valt, ev. ook met die postzegel...
Maar, brief houden of niet : het zou fijn zijn om vooralsnog nazaten op te sporen en hem - al was het maar uitgeprint via mail - toe te sturen. 
Voor ons genealogen misschien niet eens zo moeilijk om deze familie op te sporen & te verblijden...
>>> Misschien de familienaam in het forumtiteltje vermelden als blikvanger?  da-aag, Greta
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik heb nadere info van mijn kennis ontvangen. De brief moet in februari 1916 zijn gepost. Het speciale zegel was namelijk alleen in die maand geldig. Hoewel het jaar op het poststempel enigszins onduidelijk is, is er wel een Romeinse twee voor de datum te zien.
Wellicht is er een heemkundige kring die weet wat er zich in februari/begin maart afspeelde in de plaats waar de brief werd verzonden. Wellicht was het bezet door de Duitsers of ondertussen verwoest in de oorlog, waardoor de de brief niet kon worden besteld.

Hier staat de brief in de veiling, die loopt komende dinsdag af : http://veiling.catawiki.nl/kavels/2202673-nederland-1916-interneringszegels-nvph-in1-op-brief

Ik begrijp overigens niet dat men dit soort brieven zomaar in een veiling opneemt en vraag me zelfs af of dat sowieso wel is toegestaan.
Overigens kan het ook om een vervalsing gaan volgens mijn kennis, maar dat vind ik dan knap bedacht en gedaan.
mon1
mon1
Berichten: 2871
Dag,

Ik vind dit ook "niet kunnen".
Het briefgeheim blijft volgens mijn bescheiden mening steeds geldig.
En een ongeopende brief "verkopen", al was het maar voor de postzegel, is bedroevend.

Hij werd in Zeist gepost door Leon en door hem gericht aan zijn vrouw te Froidmont (in die dorpjes was toen een straatnaam overbodig).
België was bezet en wellicht werd de brief onderschept door de bezetters want "verboten" (zoals de stempel doet vermoeden).
Als die redenering klopt vraag ik mij af waarom de Duitsers de brief niet hebben vernietigd...
http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/militairen-vlucht/

Normaal zou die brief dienen overgemaakt te worden aan de burgemeester van Tournai (Doornik) om vooralsnog te proberen nabestaanden terug te vinden.
Froidmont is nu een deelgemeente van Tournai.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik zal eens een email zenden aan de veilingmeester en/of de verkoper. Zo te zien is de brief ongeopend, maar schijn bedriegt soms. Het schijnt dat met name dit soort zegels meer waard zijn op de oorspronkelijke brief, mede omdat het om een zegel gaat die maar gedurende één maand gebruikt mocht worden en dus de afstempeling belangrijk is en de geloofwaardigheid van het geheel.

Probleem is wel dat de verkoop niet zal kunnen tegenhouden, want als hij het item uit de veiling wordt gehaald, dan verkoopt die verkoper hem vervolgens via een andere site.

Ik zal ook even een oproepje plaatsen op het forum met een link hier naar toe.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Volledig akkoord met wat Mon stelt (in antwoord 4) over BRIEFGEHEIM en
de nazaten die absolute voorang zouden moeten hebben op dit FAMILIESTUK,
zeker nu we horen dat : "deze ongeopende brief nog in handen van die veiling is"...
Sommig antiek waartoe ook oeroude correspondentie, werd vooral vanaf de jaren 1960 voor een habbekrats aan opkopers verkocht en deze laatsten maakten er dan grof geld van... 
Als jongere ook postzegels verzameld en... kreeg van een oom regelmatig oude prentbriefkaarten met al even oude postzegels erop...

>>> Vraag is of dit alles niet met goedkeuring van de familie werd verkocht of weggegeven en zo via via in het commerciële ciruit belandde...
De jaren 1960 was de tijd dat 'den ouwen brol' uit huis moest en alles 'modern' moest zijn,
zo bvb prachtige Delftse steentjes in keukens die werden uitgebroken en vervangen door... kitch...
En, zoals onlangs in 't praatcafé gezegd (verhaal van tante Fien) : velen wilden niets meer te maken hebben met de affaires van vorige generaties...
veel documenten zijn zomaar weggegooid (zeker alles in verband met de wereldoorlogen).

>>> Maar, hier gaat het wellicht om brieven die families nooit te zien kregen!!!
Brieven met - helaas - héél unieke (=dure) postzegels... Nazaten zouden op z'n minst nog de inhoud van de brief moeten kunnen lezen... 
Goed zou zijn om deze kwestie aan "the right man on the right place" voor te leggen.  Misschien heeft men hier meer ervaring :
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/  + ook via de link die Mon al gaf.
Interessant om ev. nog een vervolg te horen, want... ook voor genealogen de moeite waard.
da-aag, Greta
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
De mogelijkheid bestaat inderdaad dat de familie zelf de brief heeft doorverkocht of weggegeven. De afzender zat in een interneringskamp in het neutrale Nederland en zal de oorlog dus naar alle waarschijnlijkheid wel overleefd hebben. Als hij zelf die brief weer  retour heeft gekregen dan had de inhoud na een eventuele hereniging met zijn familie na de oorlog wellicht weinig betekenis meer. Misschien dat hij daarom nimmer meer is geopend. Een andere mogelijkheid is dat diegene waarvoor de brief bestemd was de oorlog niet heeft overleefd en dat daarom de brief verder niet meer werd geopend.
Het blijft dus allemaal gissen.

Onder tussen vond ik onder andere dit : http://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/militairen-vlucht/index.htm

Dat werpt eventueel ook weer een ander licht op de zaak.
mon1
mon1
Berichten: 2871
Re-

Ik heb ook dit geplaatst op het FR-forum : http://www.geneanet.org/forum/?topic=517799.new#new
We deden dus samen, al wat we konden...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ja, veel meer dan afwachten kunnen we niet doen. Dat document zal na verkoop ook wel traceerbaar blijven via de veilingsite of de verkoper zelf.
jozefien1961
female
Berichten: 60
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : tekstueel
Stamboom bekijken
Ik heb ondertussen de veilingmeester van die veilingsite het volgende bericht gestuurd :

Als ik naar de staat van de enveloppe kijk, dan lijkt het alsof deze nimmer geopend werd. Dan zou de oorspronkelijke brief, welke in 1916 zijn bestemming niet bereikte omdat de Duitsers hem terugstuurden, er dus nog in zitten.
Nu vraag ik mij dus af of zoiets überhaupt wel verhandeld zou mogen worden i.v.m. bijvoorbeeld briefgeheim of gevoelige inhoud (?). Hoort zo'n document niet gewoon thuis bij de nabestaanden ? Die zullen overigens ook vrij eenvoudig op te sporen zijn via de gemeente waar de brief destijds werd verzonden.
Persoonlijk vind ik zo'n ongeopend document niet thuis horen op Uw veiling.
Voor hetzelfde geld staan er zaken in die grote invloed zouden kunnen hebben op de nabestaanden en kan de inhoud een afsluiting geven aan verhalen die tijdens en na de 1e wereldoorlog de rondte deden over de afzender. Het is immers nog maar de vraag of hij de oorlog sowieso wel overleefd heeft. Nu is die kans wel redelijk groot aangezien hij als Belgisch militair in een veilig Nederlands interneringskamp zat, maar toch weet men het nooit zeker. Er zou zo maar eens belangrijke info in kunnen staan over de reden van zijn vlucht naar Nederland of andere gevoelige zaken.

Ik hoor graag van U.


Nu eens zien of ik daar een redelijk antwoord op krijg. Inmiddels staat het hoogste bod op € 105, maar dat kan tot vanavond nog oplopen. Het zal de bieders echt gaan om het document en niet om de losse zegel, aangezien de zegel zelf niet geheel een topzegel is. Ook is de filatelistische waarde van zo'n zegel op brief hoger dan een los zegel.

mon1
mon1
Berichten: 2871
Dag,

Hoogst eigenaardig dat CBG of professionele genealogen hierover geen mening hebben of publiceren.
Maar daarom moeten we wel eerst "gelezen" worden.
Ik Frankrijk wordt iets dergelijks onmiddellijk op het blog geplaatst en nemen de professionelen het meestal over...
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
"Waar blijft de reactie?..."
Inderdaad, maar - nog eens - vele genealogen zijn tijdens de zomer meer 'buitenhuis' dan 'achter hun P.C.',
en veel grootouders vangen tijdens de vakantie hun kleinkinderen op...
Anders in Frankrijk? Ze zijn wel met zo veel meer hé...
Ook kunnen een handvol regelmatige GNN-forumdeelnemers hier niet moederziel alleen hun schouders onderzetten...
>>> Kwestie van aankaarten of informeren op de juiste plaatsen; hiervoor al eens vermeld, bvb
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/ en dus ook CBG.
Zelf houd ik een 'boodschappenlijstje' bij waarmee ik nu & dan aanklop bij een verre achterneef die zich al jarenlang inzet voor Familiekunde Vlaanderen.
>>> Hoe ook : alvast positief dat hier die verhandeling van oeroude correspondentie kenbaar wordt gemaakt... da-aag, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Berichten: 2598
Invulmodus : grafisch
Stamboomnavigatie : grafisch
Stamboom bekijken
Gelezen?
Gestolen kistje met familiegeschiedenis terug.

Eén familie die hier werd verblijd, maar toch wel een nadenkertje voor veel genealogen
die bij uitstek een ganse familie, gemeenschap (community), streek omhelzen...
Via dit forumtopic daarom nog eens wijzen op het belang van alert blijven voor wat we op zoektochten tegenkomen,
ook al is het niet meteen voor 'mijn' stamboom interessant.
Genealogie op zijn best is een wij-verhaal, zoals ook de initiële bedoeling van Geneanet in 1996.

Wel eens een hopeloze zaak, want : wie koopt nou alle trouw- en familiefoto's op
bij het snuisteren op een rommelmarkt of in een kringloopwinkel?!
Alleen nog te koop aangeboden omwille van een mooie omlijsting  :-(  want
vooral jongere generaties houden het in deze hectische wereld sober, wonen ook kleiner...

Al eens ingrijpen om foto's met 'herkenbare gezichten' terug 'thuis' te brengen, te kopen
of toch door te seinen aan lokale geschiedkundigen (lands- of heemkringen)...

Meteen dit waardevolle forumdebat met dito problematiek nog es uit de kast gehaald :
naar boven scrollen zo nog niet doorgenomen.
jdriesen
male
Berichten: 16
In het Algemeen Rijksarchief van België, word de briefwisseling van soldaten en burgers bewaard, in die tijd moest je brieven sturen via Holland naar Folkestone. Nu kan je deze "briefjes" niet meer inzien. Het zijn 600 bakken post, die na de oorlog overgebracht naar het ARA=correspondentie Dorlodot




Johnny
Plaats reactie

Terug naar “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”