Plaats reactie

Vondelingen

odettefranssen
odettefranssen
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken

Vondelingen

Bericht 31 oktober 2012, 19:43

Deze inscriptie vond ik in het kerkenboek van Stapelmoor (Oost-Friesland)

27 november  1712.

Een kind gedoopt in onecht gebooren van een vrouwspersoon die om dat ze van haer moeder verlaeten, op het veld liggend gevonden is en van de Gemeinte alhier opgevoed genaemt is Vondina, die in haer uitterste baerensnood in teegenswoordigheijd van mij Pastor de vroetvrouw en anderer vrouwens deeser plaetse, standvastiglick beleden en bekend heeft, als datse twee Jaeren lang in vleeschlicke ontucht en gemeinschap geleeft hebbe met Berend Thomas Welp hier woonagtig, en eindelick van hem beswangert zijnde dit haer heeft ter wereld gebracht. So is daerop naer belofte van beternis int toekomende, het kind van de moeder selve ter doop gepraesenteert en bij den H. Doop genoemt Peter.

Een vondeling genaamd Vondina.
Ik ben gefascineerd door vondelingen en heb er wat onderzoek naar gedaan. Voor uw vondeling verhalen (en namen!) hou ik me aanbevolen.

mon1
mon1

Re : Vondelingen

Bericht 31 oktober 2012, 21:31

Vondelingenakte Gent : folio 2193 (Archief OCMW Gent Vondelingenregister)

Ingeschreven op 5/7/1826 "gevonden zijnde te 10 uur 's avonds in de Draaipoort van het Vondelingenhuis"
Ontslag in BS Gent op 28/7/1838 en overgedragen aan Jan Baptiste De Praetere uit Dikkele.
Later vinden we nog "Deed eerste Communie te Dickele, ten jaere 1839" ; was er toen ook woonachtig.

Kreeg de naam Eleonora Resida...
En huwde later te Mater.

Mon
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

mon1
mon1

Bericht 31 oktober 2012, 21:57

Aan Vondelingen of Vaderlandskinderen gaf men in Vlaanderen meestal een naam gebonden aan de plaats waar ze gevonden werden.

Enkele voorbeelden :

Henri Aendekerke
Virginie Uyt het Kafkot
Joannes In Smis ...

De geschiedenis van Maria Philippina Queriston is het vermelden waard...:

Op haar Bidprentje (ik citeer het letterlijk) staat ze als geboren te Anderlecht, maar "vondelinge Schepdaal Pede" .
Verder : "Zij was in haar jeugd het kindermeisje van de dochter van Felix Sohie, de eerste druivenkweker van Hoeilaert. Oorsprong van de naam zou komen van : C'est ça, la question."

Dit is echter volledig in tegenspraak met de gegevens van haar geboorteakte en huwelijksakte uit BS Schepdaal (Archief Dilbeek). Zij was geen vondelinge...
Haar vader overleed weliswaar toen zij minder dan 2 jaar oud was, maar haar moeder Michiels Joanna was tegenwoordig en toestemmend bij het huwelijk van Maria Philippina met Jozef Coppye in 1899.
Joanna Michiels was toen ca 65 jaar en landbouwster te Schepdaal !
Haar grootvader Hubertus Queston (!), geboren ca 1787 Brussel en overleden in 1847 te Schepdaal (Dilbeek) was echter wel een vondeling

Soms eigenaardige verhalen...

Mon

Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

odettefranssen
odettefranssen
Stamboom bekijken

Bericht 31 oktober 2012, 22:03

In Nederland ook vaak, Mon, bekend voorbeeld van zo'n naam is Jan van der Stoep.

Ook kregen die kindertjes wel de voornaam van degene die ze had gevonden.

Ik zal morgen, met mijn dossier erbij, nog een paar vondeling verhalen posten. Het gebeurt in Nederland toch nog gemiddeld een keer per jaar.

mickeymouse2
male
Stamboom bekijken

Bericht 01 november 2012, 06:47

Mijn Grootmoeder draagt de naam L,espoire.Haar overgrootmoeder is gevonden in Le Rue de trois Fréres in Maastricht.Dat was in de Franse tijd. Omgezet naar onze tijd,was dat in 1805. Deze straat heet nu volgens mij .de minderbroederstraat. De akte heb ik in Nederland liggen met de juiste gegevens uiteraard. In het weeshuis heeft zij de naam L,Espoire gekregen. De Hoop.

Michel Franssen.

odettefranssen
odettefranssen
Stamboom bekijken

Bericht 01 november 2012, 07:36

Goedemorgen Michel,

je heet net als ik  :D

Wat een mooie naam, l'Espoire. Een goede wens voor haar.

Ik zit net mijn aantekeningen terug te lezen over naamgeving:

De naamgeving van vondelingen is wettelijk geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Als de moeder van het kind niet wordt gevonden, moet de burgemeester van de plaats waar de vondeling is aangetroffen binnen drie dagen aangifte doen bij de ambtenaar van de burgelijke stand. Die neemt op aanwijzing van het Openbaar Ministerie in de geboorteakte een voorlopige voor- en achternaam op. Bij Koninklijk Besluit krijgt het kind, als het voordien niet is geadopteerd, vervolgens een definitieve voor- en achternaam.

Velen werden vernoemd naar de plaats waar ze gevonden waren of de plek waar ze werden neergelegd. Zo kreeg je namen als Van Amsterdam, Van Oosterhout, Van der Stoep, In 't Veld, Portiek, Luifel, Steeg of Hek. En wie op nieuwjaarsdag gevonden werd, kreeg de naam Eersteling. Een kindje op oudejaarsdag gevonden, noemde men vaak Hekkesluiter.

Eind 18de eeuw verveelvoudigde het aantal vondelingen. In deze tijd zie je soms reeksen van dezelfde soort namen. Zo kregen de kinderen in het voorjaar van 1823 vogelnamen: Arend Eend, Johan Godtvriet Gans, Johannes Rijger, Wilm Zwaluw, Jansie Wilhelmina Valk, Jacob Kanarie, Evert Vink, Laurens Mees, Willem Patrijs, Annatje Moerhaan.
Bijlagen
amsterdam.jpg

mickeymouse2
male
Stamboom bekijken

Bericht 01 november 2012, 08:02

Goede middag Odette,bij jullie is het nog morgen,maar hier in China is het nu 14.57 uur.
Ik wist dat je dezelfde naam hebt als ik. Alleen van een andere stam.Tenminste tot nu toe.
Een poosje geleden heb je me geholpen om mijn stamboom op Geneanet te zetten.Nogmaals mijn dank daarvoor.
Toch leuk om weer eens een naamgenote te ontmoeten.

Groetjes en tot horen.

Michel.

odettefranssen
odettefranssen
Stamboom bekijken

Bericht 01 november 2012, 08:12

All the way from China!  8)

Ja nu weet ik het weer, jouw Franssen voorouders uit het zuiden (Limburg e.o.), de mijne daarentegen uit het noorden (Oost-Friesland e.o.). We stammen wel allebei af van een Frans  ;D

En jij ook van een vondelingetje. Dat wou ik ook wel. Maar ik heb ze in mijn eigen lijnen (nog) niet gevonden.

Hartelijke groet, Odette

inatje
female
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
In 1805 in rechtstreekse lijn langs mijn oma's kant : enfant de la patrie ( vondeling) in Brussel

Naam: Hugo De Petersbourg.

Raar is langs mijn andere oma's kant was er altijd sprake dat haar opa vondeling zou zijn... niks van teruggevonden.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Volgende topics, geopend door Tom, kunnen interessant zijn in je verdere zoektocht, Ina...
- volkstellingen / bevolkingsregisters en
- OCMW-archieven (het openingstekstje)

En verder allerlei info & linkjes in het recentere topic over vondelingen.

Er waren nooit meer vondelingen en kinderen met onbekende vader dan in de 19de eeuw...
Had te maken met de overgang van het agrarische naar het industriële tijdperk (incl. betere en verdere verplaatsingen).
In steden kregen sommigen toen een familienaam van een ver afgelegen stad of land,
in alfabetische volgorde zoals :Van China - Van Coppenhagen - Van Denemarken - Van Lübeck - Van Regensburg - Tripoli 
(denkend aan die wereldberoemde 18de eeuwse historische romanfiguur : de vondeling Oliver die Twist werd vernoemd omdat de 'T' aan de beurt was.
De meeste vondelingen werden in 'anonieme' steden gevonden, maar werden van zodra oud genoeg (kinderarbeid nu!) naar de dorpen gestuurd,
waar men 'handen tekort' had in de landbouw, waar alles nog manueel verliep.
Velen werden zelfs als baby vanuit de steden (Gent bvb) naar het platteland uitbesteed, waar arme vrouwen ze tegen vergoeding zoogden...

Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”