Plaats reactie

Foto's publiceren van grafstenen op website Geneanet

jgollin
jgollin
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
Ik heb op 26-11-2014 net als vele andere enthousiaste fotografen, 94 foto's gemaakt van grafstenen op het kerkhof van de Petrusparochie te Oirschot. Omdat ik niet gewerkt heb met de app van Geneagraves, maar gewoon foto's met mijn fotocamera heb gemaakt, wist ik niet precies hoe die te uploaden op de Geneanet website.
Uiteindelijk heb ik alle 94 de foto's geupload naar Mijn Geneanet > mijn verzamelingen > mijn archieven en fotos, terwijl ze dus eigenlijk bestemd waren voor de hele Geneanet gemeenschap. De grafstenen moeten ook nog geïndexeerd worden.
Mijn vraag is: Hoe krijg ik alle 94 foto's alsnog op de website zodat ze voor iedereen beschikbaar en te indexeren zijn?

jgollin

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ik denk dat U ze op dit scherm links onderaan alsnog kunt uploaden : http://nl.geneanet.info/gallery/?action=about&rubrique=monuments

jgollin
jgollin
Stamboom bekijken
Als ik op de vermelde link klik , krijg ik inderdaad de Geneanet pagina Verzamelingen doorzoeken > Grafstenen en monumenten met linksonder een link "deel uw grafstenen en monumenten". Zodra ik hierop klik wordt ik doorgestuurd naar: Geneanet > Uw documenten > Grafstenen & monumenten.
Dat is dus mijn eigen pagina, met mijn reeds ingevoerde 94 foto's !

Helaas, dit is dus niet de oplossing  :(

Iemand anders een goed idee?

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Maar dan staan ze er toch al op en zouden ze voor anderen dus zichtbaar moeten zijn. Probeer ze eens te vinden zonder eerst in te loggen. Als U ze dan kunt inkijken kan iedereen dat en is Uw upload geslaagd (lijkt mij).

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Als dit een van Uw foto's is, dan is het nog slechts een kwestie van indexeren : http://nl.geneanet.info/gallery/?action=detail&rubrique=monuments&id=3902530&desc=oirschot_kerkhof_petrusparoc&individu_filter=ven

Dat zou U dus van hieruit moeten kunnen : http://www.geneanet.info/gallery/?rubrique=monuments&nom=&prenom=&all_prenoms=0&annee_debut=&annee_fin=&country=®ion=&subregion=&place=oirschot&motcle=&type=&source=&action=search&rubrique=monuments&sub_frm5470a25e155f0=Zoeken&ajax_ok=1

Foto aanklikken en dan staat er boven de foto : namen indexeren. Daarop klikken en de gegevens invullen.

U kunt tevens rechtsonder deze personen koppelen aan Uw stamboom.

Was even zoeken, maar dan toch gevonden  :)

jgollin
jgollin
Stamboom bekijken
Beste Wim Deckers, het is me volkomen duidelijk hoe ik mijn eigen foto's moet indexeren, maar daar heb ikzelf minder tijd voor en laat dit liever aan anderen over,sorry.

Om voor mij onduidelijke reden staan er 2 foto's van mij op: Geneanet > Zoek > Verzamelingen doorzoeken > Grafstenen & monumenten > Oirschot - Kerkhof Petrusparochie.  Dit is dus te zien als ikzelf niet inlog op Geneanet.
Nu de overige 94 nog! Wie heeft de oplossing? Of moet ik inderdaad afwachten tot iemand van Geneanet reageerd?

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Nee, je hoeft niet te wachten tot Geneanet reageert. Tegen die tijd weegt U wellicht slecht een ons, zoals wij dat uitdrukken.

Het principe is namelijk simpel. U plaatst foto's op de site die U vervolgens zelf indexeert of U wacht tot andere gebruikers dat voor U doen. Dat laatste kan dan even duren, want er staan nog zo'n 65.000 foto's klaar om te indexeren. Geneanet laat dat indexeren dus gewoon aan U en andere gebruikers over (nu zou ik hier nog iets kunnen toevoegen, maar laat dat even achterwege).

Een van de twee door U bedoelde foto's heb ik vanmiddag zelf geïndexeerd om eens te zien hoe dat werkt en waar ik dat kon vinden. De andere was reeds door een andere gebruiker voor U geïndexeerd.

U hoeft geen sorry te zeggen, want ik begrijp dat niet iedereen dagelijks op Geneanet bezig kan zijn. Genealogie kost nu eenmaal vaak veel tijd en werkt bovendien ook nog verslavend. Daarbij heeft U al mooi werk verricht door de moeite te nemen deze foto's te nemen en te uploaden. Dus sorry nne, eerder een bedankje aan Uw adres  8) .

Misschien kunt U een oproep aan andere gebruikers doen om de door U geüploade foto's van de begraafplaats te Oirschot te indexeren. Zij hoeven alleen maar te zoeken op Oirschot en krijgen dan, volgens mij, alleen de door U geüploade foto's om te indexeren.
Als ik eens tijd heb zal ik er eventueel ook af en toe een paar voor mijn rekening nemen, want zo werkt het hier zo'n beetje of zou het in ieder geval moeten werken.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Misschien een vreemde vraag, maar was deze Nico Post ook een familielid van U zelf of heeft U gewoon "willekeurig" een aantal graven gefotografeerd voor graftombe.nl ?

Indien het namelijk geen familie van U is geweest, dan vind ik persoonlijk dat U de plaatser van deze foto niets kunt verwijten als hij/zij deze foto van graftombe.nl plukt om deze hier op Geneanet bij zijn stamboom te voegen. Sterker nog : theoretisch zou hij graftombe.nl kunnen verzoeken, en daarmede U zelf, om deze foto te verwijderen vanwege schending van de privacy-wetten. Niet alleen is de overledene nog geen 50 jaar overleden, hij is ook nog eens geen 100 jaar geleden geboren.

Indien U niet wenst dat derden Uw foto's gebruiken dan zou U ze feitelijk niet op internet moeten plaatsen of als professioneel fotograaf auteursrechten moeten plaatsen.

Groetjes uit Westfriesland

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
In het geval dat het wel om een dierbaar overleden familielid gaat, dan liggen de zaken helemaal anders natuurlijk!
Zie hiervoor mijn tekstje zojuist geplaatst op de balk : "Praatcafé" met als debatonderwerp : "Geneagraves", dd.24.11.2014
mvg, collega Greta

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Da's waar Greta.

Maar zelfs dan zou het willen verbieden van deze foto op Geneanet kunnen dubieus zijn. Op internet pikt nu eenmaal iedereen alles van iedereen. Als men dat niet kan waarderen, gewoon niets plaatsen.

Zie ook : http://nl.geneanet.org/forum/index.php? ... #msg900774

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
cseinstra schreef:
27 november 2014, 14:39
Graftombe verstuurt de foto onder beding dat die alleen voor eigen gebruik is.
"Eigen gebruik" is een héél ruim begrip en ook Graftombe.nl weet dat en "misbruikt"dat door inzenders dingen te laten denken die niet kloppen. Onder eigen gebruik valt namelijk ook het plaatsen op persoonlijke websites en dergelijke en/of het publiceren van zo'n foto op een genealogische site. U bent dus aardig misleid door Graftombe.nl. 
cseinstra schreef:
En ALLEEN aan graftombe.nl heb gegeven om aan aanvragers beschikbaar te stellen.
En Graftombe.nl zal U gewoon vertellen dat zij een aanvrager de foto conform Uw wensen ter beschikking heeft gesteld. Wat die aanvrager er vervolgens mee doet, interesseert Graftombe.nl zelf helemaal niets, ongeacht of zij daarbij aangeven dat deze slechts voor eigen gebruik is. Mijn advies : gewoon wat voorzichtiger zijn met het plaatsen van materiaal op internet.
cseinstra schreef:
Dat hij pikken/stelen normaal vind, dan ben je aardig aan lager wal te raken.
Ik vind pikken en stellen helemaal niet normaal en heb dat ook zeker niet zo gezegd. U verdraait mijn woorden of kunt geen ABN lezen : "Op internet pikt nu eenmaal iedereen alles van iedereen. Als men dat niet kan waarderen, gewoon niets plaatsen."
Ik kan dit niet duidelijker schrijven dan ik reeds heb gedaan, maar zie nergens een aanleiding om Uw beschuldiging aan mijn adres te kunnen staven.
Overigens klopt Uw zinsopbouw ook voor geen meter.

Overigens zou U nu Graftombe.nl kunnen verzoeken om deze foto daar te verwijderen en ook hier kunt U dat verzoek indienen, maar dan blijft zo'n foto via bijvoorbeeld Google evengoed nog "eeuwig" te vinden. Want iets wat ooit met Google of een andere zoekmachine is gezocht en gevonden blijft ergens rondzwerven op servers in het world wide web. Ik vind zelfs nog foto's terug die ik jaren geleden op een ook al jaren gelden eigen website had geplaatst. Zelfs van de website zijn er soms nog stukjes terug te vinden, terwijl die toch "duidelijk" niet meer zou moeten bestaan. Vandaar mijn opmerking :  "Op internet pikt nu eenmaal iedereen alles van iedereen. Als men dat niet kan waarderen, gewoon niets plaatsen.", want eens geplaatst, blijft soms geplaatst op internet. En U dient deze opmerking dus slechts als waarschuwing te lezen.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
John, Zoals ik al eerder aangaf : "Als ik eens tijd heb zal ik er eventueel ook af en toe een paar voor mijn rekening nemen, want zo werkt het hier zo'n beetje", heb ik vanmiddag even de moeite genomen om een dozijn van de door U geplaatste foto's te indexeren. Helaas zijn sommige teksten soms niet helemaal goed leesbaar, dus die sla ik, om fouten te voorkomen, thans even over.

Aan Geneanet de volgende vragen :

Is het mogelijk om de plaatsing van het invoerveld zodanig te maken dat men niet steeds hoeft te schuiven met dat invoerveld, omdat het geregeld over de te indexeren gegevens heen staat ?

Kan ik ergens gemakkelijk zien welke foto's al wel en nog niet zijn geïndexeerd ?

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Bij deze steek ik misschien mijn hand in een wespennest, maar ik kan het niet nalaten te reageren... Het ganse 'debat' draait welgeteld om één welbepaalde foto die... dan nog via een link bekeken kan worden op dit GNN-forumdebat (dd.24 nov.,18:56)!  Bovendien is de overledene blijkbaar GEEN FAMILIE van 'de opeiser'... Waar verliezen wij onze mooie tijd aan?!? MIJN foto en MIJN reportage en MIJN recht... over een foto van een vrij jong gestorven man die een vrouw en toen nog jonge kinderen achterliet... Het is op de eerste plaats HAAR gewezen man, HUN vader... Ik mag er niet aan denken dat zijn gezin dit hanegevecht om een foto onder ogen krijgt.  Laat ons hopen van niet!!!
In onze tijd zijn we veel te veel met ons eigen IKje bezig... Bij 't lezen dacht ik spontaan aan een fantatsiche tentoonstelling in het mooie Brugge die we met onze school gingen bezoeken : "De ANONIEME VLAAMSE PRIMITIEVEN"... Ondertussen 40 jaar geleden maar onvergetelijk : allemaal tijdgenoten van de grote laat Middeleeuwse schilders, maar... op geen enkel van die schilderijen stond een naam! En wij, wij zouden nu kibbelen en onvriendelijk reageren over foto's...
Het is een "alles of niets, zoals Wim al zei.  Je publiceert ze of je steekt ze in je privé fotoablum.  Van digitaal publiceren weet ondertussen zelfs een kind dat zoiets potentiëel 'voor de ganse wereld' is...
Zelf heb ik een ganse reeks oeroude grafstenen in een kerk getrokken en zet ze van zodra tijd hier bij Geneagraves.  Ik hoop dat vele nazaten blij zullen zijn ze ooit te vinden; wie de fotografe (ik) is geweest is voor mijn part bijzaak!
Gelukkig ook nog een positief WIJ-VERHAAL hierboven : de ene collega maakt de reportage, de andere (Wim) wil hem helpen met het indexeren.
mvg, Greta

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Greta, weer een mooi betoog. Je hebt geheel gelijk. Beter was wellicht geweest om hier even een nieuw, meer algemeen gericht, onderwerp over te openen.

Ondertussen ben ik maar weer eens op graftombe.nl wezen kijken. Nergens zie ik daar ook maar een tekst of zin waarin zij aangeven dat eventueel opgevraagde foto's slechts voor "eigen gebruik" zijn. Met andere woorden : alle foto's die vrijwilligers daar plaatsen mogen voor alle doeleinden worden gebruikt.

Dus heer Seinstra : geen idee waar U Uw info vandaan haalt... maar U geeft bij publicatie van door U gemaakte foto's op graftombe.nl feitelijk toestemming om deze door geregistreerden bij graftombe.nl vrij te laten gebruiken. Als U het niet eens bent met mijn conclusie, dan is het wellicht handig om eens een jurist naar de inhoud en doelstelling van graftombe.nl te laten kijken. want persoonlijk zie ik Uw gelijk niet.

Plaats reactie

Terug naar “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”