Plaats reactie

Aktes burgerlijke stand van Woluwe.

huizengak
male
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Via de website van het Rijksarchief was ik de aktes van de 3 Woluwe's aan het inzien. ( Sint-pieters-, Sint-Stevens- en Sint-Lambrechts-Wuluwe)

Bij Sint-Stevens ontbreken de jaren 1870-1890 en 1899-1904
Van Sint-Pieters en Sint-Lambrechts is er niets online te vinden na 1870

Weet er iemand of die aktes verloren zijn gegaan? Of Moet ik misschien onder Brussel gaan zoeken?

Alvast bedankt als er iemand meer van weet!

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Vooreerst het volgende :
- Sint Stevens is geen deel van Brussel, maar een deelgemeente van Zaventem;
- Gezochte akten staan inderdaad niet online, noch op search.arch.be noch op zoekakten.nl
In België hebben de Mormonen in nogal wat gemeenten slechts gefotografeerd tot 1870...

Blijft dan alleen over : gaan kijken op gemeentelijk vlak.
Bellen of mailen naar de respectievelijke gemeentehuizen (zie Google) en vragen waar, wanneer en tegen welke voorwaarden het archief kan ingekeken worden.
- Zaventem... dat kan lukken (voor St Stevens Woluwe),
- maar St Lambrechts W. en St Pieters W. zijn Brussels-Franstalige bastions.  Geweten is dat daar soms hoge prijzen aangerekend worden, ook wanneer men zelf gaat zoeken in de originele registers.

Of er in Brusselse en omgeving registers vernietigd werden? Wellicht niet (wel bvb in de Westhoek, W.Vl.).  Voor zekerheid hieromtrent best vragen aan de Rijksarchieven :
- in het R.A. Anderlecht (voor St Lambrechts en St Pieters W.);
- in het R.A. Leuven voor Zaventem (voor St Stevens W.).
Geen makkelijke start, maar na deze hindernis kan je vlotter digitale aktes raadplegen.  Succes!

huizengak
male
Stamboom bekijken
Het rare is dat je via "Zoeken naar personen" wel zoekresultaten vindt.

Bvb: Deze zoekopdracht levert een massa huwelijksakten op uit een periode die niet online te bezichtigen is.

Ik zal eens een mailtje sturen naar de Rijksarchieven in Leuven en Anderlecht of ze daar te vinden zijn.
Misschien kan ik daar wel eens gaan kijken als ik ooit eens veel tijd heb.

Thanks

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Hier zijn we nog eens, met de 'oplossing van het mysterie' :
het gaat hier om een project dat uitgewerkt werd door vrijwilligers en overgenomen door search.arch.be
't Heeft dus niets te maken met de "rolletjes" der Mormonen.
En, die vrijwilligers zijn waarschijnlijk bezig geweest met de originele registers van het gemeentelijk archief.  Dat alleen al bewijst  dat ze nog bestaan en zeker niet vernietigd zijn.

PS - "Als we ooit eens TIJD hebben"... Ja, daar zeg je het! 
Geen wonder dat de meeste amateur genealogen gepensioneerden zijn e.a. die niet meer buitenhuis werken.  Maar ook die 55-plussers en meer hebben niet altijd 'tijd zat'...
Terecht wordt deze categorie nu de 'sandwich generatie' genoemd, nl. 'geprangd' tussen zorg voor hun (klein)kinderen en hun (schoon)ouders.
Gelukkig dat we via massale DIGITALISERING op eigen tempo kunnen verderbouwen; hierbij ook nog een tip i.v.m. Staten van Goed; 
zie ev. eens naar GNN-forum onder 'secundaire bronnen' :

NB - Link achteraf bijgevoegd, dd. 22.09.2015
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=496561.0

huizengak
male
Stamboom bekijken
Bedankt Wim,

Zeer interessante links

Plaats reactie

Terug naar “België”