Plaats reactie

beroep bijzondere

gdmey
gdmey
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken

beroep bijzondere

Bericht 16 januari 2015, 10:18

In een tamelijk aantal gevallen in mijn stamboom komt naast beroep "bijzondere" te staan.  Waar slaat "bijzondere" eigenlijk op?  In welke gevallen werd dit gebruikt?  Dank voor een antwoord.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Hallo Gerda,
Moet het nog wat degelijker onderzoeken, maar ik vraag me af of het niet min of meer synoniem is van het 'beroeploze beroep' PARTICULIER, dat ook regelmatig opduikt in de aktes van Burgerlijke Stand.  Hierover hebben wij trouwens afgelopen zomer een BLOG debat gevoerd (dd.,27.07.2014);
zie GNN-blog, onder Zoekopdracht (bovenaan) : OUDE BEROEPEN. 
Ook ik tref deze vermelding (in West-Vlaanderen) in BS-aktes aan, zo bij een betovergrootmoeder (1844-1939), die als weduwe van een herenboer (= met personeel en nogal wat grond) als 'bijzondere' wordt geregistreerd en bij haar overlijden in een rusthuis als 'rentenierster'... 
Als ik wat meer ontdek, laat ik het je hier nog weten. mvg, Greta

gdmey
gdmey
Stamboom bekijken
Dank je Greta;  Ik heb nog proberen die blog van 27 juli te vinden maar voor mij onvindbaar;  Maar ik denk dat ik akkoord moet gaan met je reactie.  Deze personen waren inderdaad allemaal gesitueerd onder de landbouwers.  (W.Vl)  en dit zowel voor mannen als voor vrouwen.  nogmaals bedankt.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Nog 2 achterkomertjes, Gerda,
1) Zopas nog eens zelf geprobeerd :
- via het titelblad ga je bovenaan naar 'onderzoek' en dan naar 'blog';
- in de zoekopdracht bovenaan kan je 'oude beroepen' intikken.
Het is daar dat we het uitvoerig over 'particuleren' hadden.
2) Ondertussen uitgevist dat  'bijzondere' zowat de verfransing is van 'particulières' / particulieren.  mvg, Greta

PS - 01.08.2015
Hierbij een verwijzing naar het recentere debat over PARTICULIEREN 'ZONDER BEROEP' :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=519848.new#new

gdmey
gdmey
Stamboom bekijken
Gevonden Greta.... dank voor je uitleg.
Ondertussen las ik dat het meestal vrouwen waren die als 'bijzondere' werden vermeld.  Ik heb dit wel staan bij een man ook.
Verder meen ik mij in de verte te herinneren eens gelezen te hebben dat bvb een pastoorsmeid ook als "bijzondere" zou worden vermeld.
Maar in elk geval ik ben heel blij die blog gelezen te hebben en eveneens je antwoord.
groetjes, Gerda

Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”