Plaats reactie

Petrus Reunis / Munte 1667

preunis
preunis
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Hallo colleaga's,

Volgens de klappers op de geboorte-akten van Munte is "Reunis Petrus geboren in Holland";  Hieronder heb ik de bewuste akte zelf gevonden; kan iemand me helpen te ontcijferen wat er staat ? Is er een meer specifieke verwijzing ?

Afbeelding

http://search.arch.be/nl/zoeken-naar-ar ... n-index/21

hartelijk dank,

Peter Reunis

jhoed
jhoed
Stamboom : Niet grafisch
Stamboom bekijken
24 martij baptizatus est Petrus
filius Laurentz Roeckhout
et Marie van Schoonbergh coniugum
susceptores Petrus Roeckhout
susceptorus Martina Hendricx
nomine Adrianus ven den Boffere

dit is wat ik lees

preunis
preunis
Stamboom bekijken
Hi,

Vreemd; zouden we dan misschien toch verkeerd aan het kijken zijn: namen kloppen niet (of zijn heel erg vervormd)datum is niet volledig correct maar ook de verwijzing naar 'geboren in Holland' ontbreekt::
Dit is wat er in de klapper staat:

Afbeelding

Alle info welkom;

Peter

bartjans
bartjans
Stamboom bekijken
Deze akte is van 24 maart 1667 en staat ook in de klappers onder de juiste naam. Geen akte aanwezig van 4 maart...
Maar kijk eens naar de paginanummer: 12. Deze pagina hoort thuis in het begin van de jaren 1660. Helaas geen Petrus Reunis te bekennen.
Dan maar kijken naar voor de hand liggende fouten, het alternatief is heel het register doorlezen...
Eerst de dyslexie-truc. Het enige jaar dat dyslectisch gesproken in aanmerking kan komen als we er geen 100 jaar naast willen zitten, is 1676.
En wie vinden we op 4 maart 1667, op pagina 123 (dus ook nog een dyscalculiemanoeuvre van de klappermaker):
Afbeelding

bartjans
bartjans
Stamboom bekijken
4 martii baptisatus est sub conditione
Petrus natus in Hollandia
filius Arnoldi Reunes et NN
matre heretica. Suscipientibus
Adriano Temmerman et Adriana
Reunes. Ita est. H. Vermunt pastor
in Munte.

De moeder was dus een ketter, lees: niet-katholiek.

groeten, Bart

preunis
preunis
Stamboom bekijken
Dag Bart,

heel erg bedankt voor deze opzoeking: het maakt de link naar Gouda (zie mijn post in http://www.stamboomforum.nl/index.php?action=vthread&forum=2&topic=52312&page=-1#11) er  alleen mysterieuzer op !
Misschien is via de trouwakte van Petrus de onbekende 'ketter' nog te achterhalen; helaas zijn er uit de periode rond 1700 (een mogelijke huwbare leeftijd van Petrus) heel wat trouwaktes uit de streek verloren;

Grts,

Peter

Plaats reactie

Terug naar “Paleografie, transcriptie en oude talen”