Plaats reactie

hulp bij identificatie groepsfoto, rond 1900, Heestert (West-Vlaanderen)

sylviav
female
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
Hallo,

Mijn vader is in het bezit van bijgevoegde groepsfoto. Aan de kledij te zien, dateert die van rond 1900. Omdat het om een landelijke setting gaat, kan het ook van later dateren omdat men op het platteland de mode niet op de voet volgde.
De enige persoon die ik met een zekere waarschijnlijkheid kan identificeren is de vrouw op de achterste rij, tweede van rechts (met de witte blouse). Afgaande op latere portretten zou dat mijn overgrootmoeder Marie (Maria Malvina Theresia) Mahieu kunnen zijn, op 21/07 1884 geboren te Heestert (tegenwoordig Zwevegem) in de Kwadestraat. Haar vader, Ivo Mahieu, is 46 jaar oud en geboren in Waregem, paardenknecht van beroep. Zijn vrouw Silvia Glabeke is 39 jaar oud, dagloonster en geboren in Heestert.
Marie is later getrouwd met Richard Vermeulen, onwettig kind van Sidonia Vermeulen, als tweede van vier Vermeulens voor Sidonia met ene Bouckaert (Bouchaert, Boukaert) trouwde.
Kan iemand me verder helpen? Trefwoorden Vermeulen, Bouckaert, Mahieu, Glabbeke.

Hartelijk dank!
Sylvia Vanden Heede
Bijlagen
groepsfoto1900 (800x560).jpg

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Goeie middag Sylvia,
Geen kant & klaar antwoord van mij maar wel enkele tips :
- op het platteland heb je zeker veel meer kans dat er (hoog)bejaarde mensen jou kunnen helpen,
  denkend aan de gezellige uurtjes die mijn moeder (88j.) nu & dan met haar vriendinnen uit haar dorp doorbrengt :
  koffie & koekjes en hun doos met oeroude foto's op tafel...
  Zo heb ik een groepsfoto uit 1898 waar 'ons moeke' feilloos alle personen identificeert!
- Mocht je zelf geen kranige 80-plussers in die familietak hebben en misschien ook geen binding meer hebben met je voorouderlijke dorp Heestert,
  dan zou ik de lokale heemkundige kring in of rond Heestert eens contacteren :
  http://www.heemkunde-vlaanderen.be/heemkringen/west-vlaanderen/
  Ook al krijg je daar niet meteen een (volledig) antwoord, dan kan men je misschien doorverwijzen naar enkele (hoog)bejaarden in het dorp
  en... de meesten vinden dit reuze fijn. Zelf heb ik zo ouderen in een bejaardenhome bezocht... een echt win-winbezoek was dat!
- Eventueel kan je op de GNN-persoonsfiche van de familieleden die jullie wel herkenden ook een oproepje plaatsen. 
  Heb dat zelf gedaan bij een betovergrootmoeder waarvan ik de foto als kind heb zien staan op een pronkkast,
  maar die achteraf geschonken werd aan een Hollandse tak, met vraag naar een digitaal exemplaar.
In ieder geval is titel & tekst van je oproep heel duidelijk en ik wens je bij deze alle succes.  mvg, Greta

gdmey
gdmey
Stamboom bekijken
Dag Sylvia
Ik heb de vraag met foto doorgemaild naar mijn zus in Zwevegem.  Haar schoonmoeder (85) en familie kenden als handelaars heel veel mensen in Heestert en Zwevegem.  Misschien dat daar iets uitkomt?
Met vriendelijke groeten
Gerda

sylviav
female
Stamboom bekijken
Dank je wel, Gerda. Greetje, mijn vader heeft geen idee wie erop staan, hij weet ook niet wie degene is die ik voor mijn overgrootmoeder hou. Mensen kunnen heel erg veranderen met ouder worden.
ik hoop dat er iets uitkomt!

Sylvia

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Ja, Sylvia, via 80-plussers die hun leven lang in de streek woonden & werkten
heb je wel een kans om een aantal van de personen op die trouwfoto nog een 'naam' te geven.
Als het niet zou lukken via Gerda, dan zeker eens de lokale heemkundige kring contacteren. 
Aangezien Heestert een deelgemeente van Zwevegem is, kan men je misschien hier helpen :
http://www.amantine.be/  
Ook eens uitzoeken of er nog achterneven of -nichten van jou in of rond Heestert wonen.
Veel zoek- en... vindplezier, Greta

PS-06.12.2015 - Aanbevolen link + vervolg,
zie : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=506862.0  (p.1+2)

Plaats reactie

Terug naar “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”