Plaats reactie

Beroep 'marqueur'

jwillmink
female
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken

Beroep 'marqueur'

Bericht 24 januari 2016, 15:32

In het doopfragment van Franz Johann August Fritzlin (*01-10-1801 Hamburg) kom ik dit beroep tegen:

'Zoon van Johann Fritzlin, marqueur, geboortig van Amsterdam'.

Zowel Johann als zijn vader Jan Lodewijk hebben een logement in Amsterdam.
Op het internet vind ik een aanduiding van iemand die hetzij iets met biljarten te maken heeft of die bestellingen opneemt in een lokaal.
Komt dit beroep iemand bekend voor?
Groet Johanna

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Goeiedag Johanna,
Hier geen definitie die ik van het Internet geplukt heb, maar... zo'n beetje weet uit overlevering...
Mijn overgrootvader Cypriaan (1866-1928) zag de boerenstiel niet meer zitten en trok van de Westvlaamse Polders naar de havenstad Antwerpen...
Mijn overgrootmoe runde er een "Polders Boterhuis" (met zuivelproducten die iedere week per binnenschip van de Polders naar de grootstad kwam) en...
hij was "MARQUEUR OP DE BOTEN".  Voorva Cyper had tot zijn 18de op de schoolbanken gezeten en had een sierlijk handschrift (gezien op documentjes). 
Zonet mijn moeder opgebeld die nog weet te zeggen dat hij als marqeur de ladingen van schepen die binnen- of buitenkwamen (op schouders gedragen!)
moest noteren.  In de hoop dat deze kleine familiehistorie je wat vooruit helpt.  Nog een fijne zondag, Greta

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom bekijken
Toch nog een achterkomertje, Johanna...
MARKEUR, 'vlaams' voor TALLYMAN, TALIEMAN zie :
http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=t#tallyman
Overigens een handige site voor als je nog zeelui onder je voorouders telt!
(allerlei links via linkerkolon)  - mvg Greta

mon1
mon1
Dag,

'k Heb toch maar eens naar Internet gebeld en omdat veel van onze akten toch in het Frans opgemaakt zijn kan deze site ook verder nog dienstig zijn :
http://www.vieuxmetiers.org/lettre_m.htm

Gezien de verschillende betekenissen die kunnen van toepassing zijn zal je zelf op basis van andere gekende gegevens (huwelijks- of overlijdensakte ?) er de meest logische wel zelf kunnen uit halen.
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance

Plaats reactie

Terug naar “Dagelijks leven van uw voorouders”