Plaats reactie

Fouten, fouten en nog eens fouten.

wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Ja, het is vreselijk vervelend als men fouten van anderen klakkeloos overneemt. Zo heeft online-genealogie dus ook nadelen.
Overigens gebeurt dit op alle online-genealogische sites. Ik ben al drie jaar bezig om een blunder in een stamboom op MyHeritage gecorrigeerd te krijgen. Zonder resultaat  :-\ .

Als U hier op het forum wat verder leest, dan zult U ook zien dat wij altijd aanraden om gegevens van derden slechts als hulpmiddel of nieuwe insteek te gebruiken en dus alles zelf in de (online-) archieven te controleren en vooral ook te beoordelen op juistheid, want soms zijn er immers meerdere personen die Jantje heten.

Dank voor Uw mededeling. Zo komt de belangrijkheid van eigen controle op gevonden gegevens weer eens langs  ;) !!

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
OK, bovengenoemde fenomenen, door topicstarter aangehaald, zijn bekend bij allen die al lang genoeg met genealogie bezig zijn
en...dit zie je overal, niet enkel op GNN,  maar...
laten we hier ook eens de vele genealogen in de bloemetjes zetten die heel ERNSTIG werk verrichten,
sommigen plaatsen zelfs de aktes of de ontcijfering ervan op de fiches.
Ik mag hier geen namen noemen, maar ik zou er heel veel kunnen aanduiden!

Allerlei ZOEKROBOTS - en heel effectief op GNN als WEGWIJZER - zijn een zegen maar tegelijk ook wel es een vloek...
Ernstige research vraagt heel veel tijd, maar geeft des te meer voldoening... zo kan het makkelijk een avondje duren
om een vooroudergezin samen te stellen (als er bvb veel verhuisd wordt)!

OORZAAK van die fouten is KLAKKELOOS KOPIEREN, maar vooral de mentaliteit nu : alles moet snel gaan, op een vingerknip...
Ooit es een mailtje gekregen met vraag voor een gedcom van mijn halve stamboom omdat men een 'stamboom wou maken' als geschenk
voor het huwelijksjubilieum van hun ouders... 1 maand later.  Een karikatuur, maar... regelmatig verschijnen hier vragen op 't forum
hoe men in één keer een ganse stamboom van iemand kan kopiëren >>> kan uiteraard niet zonder toestemming van de publicist en...
dan wel met bedankje + BRONVERMELDING (gebeurt, maar nog te weinig); kan ook eenmalig op het GNN-welkomblad.

Oorzaak waarom niet wordt gereageerd kan zijn omdat mensen al afgehaakt hebben (genealogie als een korte bevlieging),
zelf gekopieerd hebben en zelfs geen bron meer kennen, of een enkele keer omdat de publicist overleden is. 
>>> verhelderend is de datum waarop het laatst aan de stamboom werd gewerkt, vermeld op de welkomblad.
Zelf zet ik op de fiches een extra vermelding wanneer ik pertinent weet dat ik juist zit en anderen een foutieve afstammingslijn verderzetten. 
Gouden richtlijn : "Het is niet omdat 5 x A wordt beweerd en maar 1 x B dat A correct is!"

Aanverwant forumtopic : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=521909.new#new  (2 tekstjes)

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Stamboom : Grafisch
Stamboom bekijken
In aansluiting op m'n vorig tekstje toch nog even de puntjes op de 'i', een RECHTZETTING...
De TIP : "Kijk eens op het GNN-welkomblad naar de laatste datum van bijwerking van een  GNN-publicatie"
zegt NIET alles over de research van een publicist...
>>> wel de combinatie van "niet reageren op een mailtje + lang niet meer bijgewerkt"...
Ondertussen even gecheckt bij een aantal bekwame genealogen die al "een half leven" bezig zijn met genealogie
(o.a. mensen die nauw samenwerken met archieven, maar die ik hier niet mag vernoemen) en die nu niet (meer) verderwerken aan hun GNN-publicatie

Hierbij wel een VALKUIL met een concreet voorbeeldje dat ik in 2014 al aanhaalde  :

(...) Een valkuil is dat onder deze zogenaamde "dode stambomen" er zijn die grotendeels heel betrouwbaar & vakkundig werden opgesteld, maar... waarbij
destijds, ondanks al het archiefwerk, geen rekening kon gehouden worden met de digitale primaire & secundaire bronnen waarover wij nu beschikken...
Eén verhelderend voorbeeld, wellicht herkenbaar voor sommigen onder jullie :
Van een wel erg betrouwbare bron nam ik ooit een voormoeder & haar ganse kwartierstaat over... laten we haar PIMPERNELLA FOUTMANS noemen,
want met alle respect trouwens voor deze overleden genealoog (waarbij ik me nog een klein Duimpje voel). 
Achteraf wel systematisch zijn data gecheckt via de aktes e.a. documenten. En... ontdekt dat mijn voorvader met de oudere nicht & naamgenote trouwde! 
Deze voormoe van mij heeft, zoals Pimpernella Foutmans, diezelfde weinig voorkomende voor- en achternaam en...
ze werd gewoon verwisseld met haar jongere nicht, enkel in de parochie index opgespoord! 
Voorva N.N. trouwde namelijk niet de twee jaar jongere Pimpernella (wat doorheen alle tijden & culturen het meest evident is) uit zijn dorp, maar...
haar 10 jaar oudere nicht uit het naburige dorp!  En... deze fout werd bijna 10 jaar geleden gepubliceerd en... staat nog altijd op die 'dode' stamboom....

Lentegroetjes vanuit Vlaanderen, Greta
NB - Een deel van dit debat staat helaas op afzonderlijk debat... http://nl.geneanet.org/forum/?topic=536795.new#new

Plaats reactie

Terug naar “Genealogisch Praatcafé”